Současná podobna webu nabízí zatím dvě jazykové verze místo slibovaných osmi...

Současná podobna webu nabízí zatím dvě jazykové verze místo slibovaných osmi (11. srpna 2014) | foto: iDNES.cz

Problémový web Go to Brno si žádá miliony a sedm nových zaměstnanců

  • 61
Ani vrcholící turistická sezona nedonutila brněnské turistické informační centrum, aby zlepšilo web pro turisty. Po městu však žádá 2,5 milionu korun ročně na jeho provoz. Provoz webu si navíc vyžádá vznik sedmi nových pracovních míst.

Kdy se lidé mířící do Brna konečně dočkají slíbených cizojazyčných verzí nového webu pro turisty GoToBrno.com? Kdy začne fungovat slíbený rezervační systém a odkazy na stránkách přestanou hlásit chybová hlášení? A kdy začne fungovat aplikace pro mobilní telefony, která bude z tohoto webu vycházet?

To není ani po čtyřech měsících provozu těchto stránek jasné (více o problémech webu čtěte zde).

Jasné je jen to, kolik město plánuje do tohoto - zatím spíše nefunkčního - projektu investovat.

Podle zjištění MF DNES mají webové stránky stát městskou kasu dva a půl milionu korun ročně. Při jejich spouštění se přitom mluvilo jen o dvou stech tisících ročně. Samotné pořízení webu stálo město 350 tisíc korun (odborníci už tehdy web kritizovali).

Nový odhad provozních nákladů webu GoToBrno.com vyplývá z materiálu, který tento týden projednala Rada města Brna a který se týká fungování Turistického informačního centra (TIC) v dalších dvou letech. Právě TIC totiž webové stránky letos v březnu spustil a o jejich provoz se má starat.

Místo osmi jazykových verzí jen čeština a krkolomná angličtina

„Jednou ze základních myšlenek tohoto portálu je jeho průběžná aktualizace včetně jazykových mutací. Z tohoto důvodu bude organizace počínaje rokem 2015 žádat zřizovatele o navýšení provozního příspěvku na překlady portálu do osmi jazykových mutací a jeho provoz v celkové výši 2,5 milionu korun ročně,“ popisuje materiál pro brněnské radní.

Jenže zatím stránky místo osmi jazyků nabízejí jen češtinu a krkolomně přeloženou anglickou verzi, která přibyla až v polovině července (více čtěte zde). Další jazyky včetně němčiny a avizované japonštiny stále chybí. Kdy budou hotové, to TIC říci nechce.

„Opravy, aktualizace a práce na dalších verzích probíhají průběžně,“ odpověděla na dotaz redakce zcela nekonkrétně ředitelka TIC Petra Kačírková.

Web GoToBrno.com nyní podle ní zaměstnává čtyři lidi přímo z TIC, další práci na něm prý provádějí dodavatelské firmy. V budoucnu má přibýt ještě sedm dalších lidí: správce portálu, obchodní referent, manager projektu, editor a redaktor, marketing a administrativní referenti.

Odborníci si však nedovedou představit, co bude takové množství lidí na jednom webu dělat. „Tolik lidí včetně grafika, kteří se budou webu věnovat osm hodin denně pět dní v týdnu? Leda by bylo cílem vytvoření snad největšího brněnského zpravodajského portálu,“ říká s nadsázkou uznávaný odborník na webové projekty Jan Řezáč.

Web je rozsáhlý, hájí vytvoření nových míst šéfka TIC

Za pravdu mu dávají například i zkušenosti z Olomouce, která za svůj web loni získala první místo v krajském kole soutěže Zlatý erb. Ta hodnotí právě kvalitu webové prezentace obcí a měst.

Olomoucký web pro turisty je součástí webových stránek města. Vše má na starosti oddělení propagace a marketingu přímo na olomouckém magistrátu. V oddělení pracuje pět lidí, kteří podle potřeby spolupracují s dalšími pracovníky magistrátu.

„Pouze webu se ale nevěnuje žádný z našich pracovníků, všichni dělají i řadu dalších věcí,“ upřesnila mluvčí olomouckého magistrátu Radka Štědrá.

Další srovnání o tom, kolik peněz může stát fungující a informačně hodnotný web, nabízí například provoz uznávaného webu internetové encyklopedie města Brna.

Náklady na její provoz a nejnutnější programátorské práce stojí ročně kolem sta tisíc korun. Autorský kolektiv zaštítěný Muzeem města Brna plní web historickými daty bez nároku na honorář a bez většího zájmu brněnského magistrátu.

Šéfka TIC Petra Kačírková je však přesto přesvědčená, že požadovaných dva a půl milionu korun ročně a zaměstnání celkem jedenácti lidí je v případě webu GoToBrno.com oprávněný požadavek.

„Berte prosím v potaz rozsáhlost webu (turismus, kultura, zábava, doprava…), jeho funkčnost (např. rezervační systém). Dle naší rešerše a kvalifikovaného odhadu je navržený počet optimální,“ napsala do redakce Kačírková.

Za projekt GoToBrno.com se staví i brněnský primátor Roman Onderka (ČSSD), do jehož kompetence spadá i dohled nad TIC.

„Je třeba vnímat zejména komplexnost a rozsáhlost webu, který zahrnuje v tomto případě nejen turistický ruch, nabídku kultury, ale také informace například z oblasti dopravy či rezervační a předprodejový systém. Již od startu portálu bylo avizováno, že v průběhu jednoho roku bude fungovat v režimu veřejného testovacího provozu a ke spolupráci byla vyzvána i široká veřejnost. Na finální podobě se tak stále pracuje a i díky zpětné reakci občanů a turistů se postupně zdokonaluje,“ zhodnotil Onderka.

„Osobně bych jistě přivítal více, kdyby průběh všeho byl ideální. Ze svých pracovních zkušeností však vím, že splnění každého úkolu téměř vždy provází komplikace,“ dodal primátor k fungování Turistického informačního centra.

MF DNES už dříve upozornila, že i zadávací podmínky, které si město pro nový turistický portál vymyslelo, byly plné nedostatků. Úředníci totiž podobu webu nadiktovali od stolu, aniž by jakkoli zkoumali potřeby turistů, jak je u podobných zakázek běžné (více čtěte zde).

Odborníci tak vše přirovnávali k situaci, kdy by úředníci po krejčím chtěli ušít kabát pro člověka, kterého nikdy neviděli, neznají jeho míry ani vkus; a má šít na základě zběžného popisu jeho postavy.

O kolik turistů Brno kvůli nevyhovujícímu webu přijde, nikdo neví. Jen loni podle statistik na jižní Moravu zavítalo čtyři sta tisíc cizinců, což je hned po Praze nejvíce v Česku.

Potíž je ale v tom, že průměrně v kraji stráví jen dvě noci, k delší návštěvě je region patrně nemotivuje. A právě nový web města měl ambici toto číslo zvednout.