Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Koalici v Brně rozděluje web o nádraží. Prý zvýhodňuje jednu variantu

  • 19
Brněnský magistrát spustil nový web, který má informovat o přestavbě nádraží a také uklidňovat situaci okolo tohoto věčně horkého tématu. Jenže ihned vyvolal rozpory i v koalici. Podle Strany zelených a Žít Brno jsou informace zavádějící a zvýhodňují variantu přesunu k řece.

Bude lepší nádraží pod Petrovem, nebo až u řeky? Brňané mají mít nově přístup k dosud nejdetailnějším informacím týkajícím se přestavby železničního uzlu.

Město spustilo nový web Europointbrno.cz, kde se lidé dočtou podrobnosti ke všem možným variantám. Ta první je nazvaná Nádraží u řeky a znamená odsun železničního uzlu 800 metrů na jih.

Nádraží pod Petrovem zase představuje přesun 300 metrů na západ od stávající polohy. A nechybí ani takzvaná nulová varianta, podle které by se Brno zásadní modernizace nedočkalo. Pouze by se udělaly nezbytné opravy havarijního stavu.

„Tímto způsobem chceme předejít demonstracím a dalším projevům nespokojených obyvatel, které velmi často vyvolává právě neinformovanost,“ vysvětlil brněnský primátor Petr Vokřál (ANO), proč se město pro tento krok rozhodlo.

Brněnský magistrát spustil nový web, na kterém se občané dozví, jak to aktuálně vypadá s přesunem nádraží.

Do webu se pustili koaliční partneři

Web představil spolu se svým náměstkem Richardem Mrázkem (ANO) na páteční tiskové konferenci. Jenže hned odpoledne se do webu pustili koaliční partneři ANO z městské rady – Strana zelených a Žít Brno.

„Na mnoha místech je patrné, že autor textů jen velmi neumně skrýval, že dává přednost variantě odsunutého nádraží (tedy variantě u řeky – pozn. red.). Budeme požadovat opravu zavádějících tvrzení,“ okomentoval podobu webových stránek náměstek primátora Martin Ander ze Strany zelených.

I podle hnutí Žít Brno nové stránky vyznívají negativně pro řešení pod Petrovem. „Žít Brno nesouhlasí s představeným webem. Nebyl dopředu konzultován ve vedení města a je na něm spousta zavádějících informací,“ napsalo hnutí na svůj facebookový profil.

Poslední slovo bude mít ministerstvo dopravy

Zda a kam se nádraží odsune, bude však nakonec více než na Brnu a jeho obyvatelích záležet na ministerstvu dopravy, které projekt financuje.

Varianty nového nádraží

Nádraží u řeky
Odsunutí nádraží 800 metrů jižně od toho stávajícího. Nové nádraží by bylo vybudováno podél ulice Rosická poblíž řeky Svratky. Varianta nejlépe odpovídá stávajícímu územnímu plánu.

Nádraží pod Petrovem
Odsun hlavního nádraží 300 metrů západně. Stát by mělo v blízkosti křižovatky Nových sadů a ulic Nádražní, Husova a Hybešova. Návrh počítá s pěti nadzemními a čtyřmi podzemními nástupišti.

Nulová varianta
V případě, že se nevybere ani jedna z variant, hrozí pouhé udržování stávajícího nádraží. Brno se tak modernizace železničního uzlu nedočká.

Zdroj: Europointbrno.cz

V současné době si nechává zpracovat studii proveditelnosti. Jejím cílem je posoudit, jestli je lepší přesunout nádraží jižně, nebo západně.

Zachování ve stávající podobě je z ní vypuštěné. Studie má být hotová v listopadu 2016 a stane se podkladem pro rozhodnutí ministerstva. Informace z ní budou postupně zveřejňovány na webu.

„Nestává se u obdobných projektů, aby laici i odborníci měli takový přístup k informacím. Věřím tomu, že v roce 2017 budeme mít smysluplný projekt, s nímž předstoupíme před Evropskou komisi,“ uvedl ředitel odboru strategie ministerstva dopravy Luděk Sosna.

V případě varianty u řeky, která je momentálně podrobněji zpracovaná a odpovídá stávajícímu územnímu plánu, by se podle něj mohlo s přestavbou začít v roce 2021 a hotovo by mohlo být o čtyři roky později.

Pokud by se ministerstvo dohodlo na řešení pod Petrovem, Sosna odhaduje, že se přestavba protáhne ještě zhruba o dva roky.

Hlas lidí v referendu se také počítá

Ačkoli poslední slovo o poloze železničního uzlu bude mít ministerstvo dopravy, příští podzim se má zároveň s krajskými volbami uskutečnit referendum. V něm Brňané vyjádří svůj názor, kde by hlavní nádraží chtěli mít.

Lidové hlasování je však závazné pouze pro město. V případě, že by se názor většiny obyvatel Brna rozcházel s rozhodnutím ministerstva, musel by se primátor snažit přesvědčit ministerstvo ke změně. To by přestavbu nádraží pravděpodobně opět pozdrželo.