Fanoušci v Brně chodili do Kajot Areny, po čase však možná budou chodit opět do Ronda. (Ilustrační snímek)

Fanoušci v Brně chodili do Kajot Areny, po čase však možná budou chodit opět do Ronda. (Ilustrační snímek) | foto: Radek Miča, MAFRA

Z Brna zmizí díky vyhlášce blikající jackpoty a může se vrátit Rondo

  • 11
Z ulic Brna musejí pryč stovky reklam, které lákají do heren. Zmizet by mohla i veškerá reklama na hazard na veřejných prostranstvích včetně propagace firmy Kajot z Kajot Areny.

Třicet let chodili lidé v Brně do haly Rondo za hokejem či za kulturou. Od roku 2011 se však hokejová hala jmenuje Kajot Arena a zdobí ji velké reklamy na společnost Kajot.

Ta je nejen hlavním partnerem brněnské Komety, ale především výrobcem hracích automatů. Právě kvůli tomu se ovšem i Kajot Areny může dotknout současná snaha Brna regulovat hazard a jeho propagaci.

Vyhláška o regulaci hazardu, kterou minulý týden po dlouhé debatě schválili brněnští zastupitelé (více čtěte zde), a která od úterka visí na úřední desce magistrátu, zatím počítá se zákazem propagace přímo ve výlohách heren.

Z brněnských ulic tak zmizí stovky plakátů a blikajících reklam lákajících například na výši jackpotu. Vyhláška bude účinná od 12. února a přikazuje hernám, aby reklamu odstranily do tří měsíců od tohoto data.

Jenže ve hře je i mnohem razantnější zákaz veškeré reklamy na hazard. "Na veřejně přístupných místech ve statutárním městě Brně je zakázána propagace loterií a jiných podobných her," stálo původně v návrhu této vyhlášky.

Politici se reklamou budou dál zabývat

Reklama na herny a výherní automaty by tak musela zmizet i ze všech viditelných míst v Brně. Tedy z billboardů, plakátů na domech i z Kajot Areny. A změnit by se musel i současný název haly, který sám o sobě slouží jako reklama na společnost spojenou s hazardem.

Z konečného znění vyhlášky ale tento razantní zákaz vypadl. Ministerstvo vnitra totiž magistrát upozornilo, že s regulací reklamy to není tak jednoduché.

"Návrh vyhlášky je v rozporu se zákonem o reklamě, protože bez dalšího upřesnění reguluje i ty typy reklamy, které lze podle tohoto zákona regulovat jen nařízením města," tlumočil stanovisko magistrátu mluvčí města Pavel Žára.

Politici se však problematikou reklamy chtějí zabývat dál, přestože se zatím neshodli na tom, jak chtějí být přísní. Strana zelených například navrhuje, aby se zákaz týkal přinejmenším majetku města, jeho příspěvkových organizací a akciových společností.

I tato varianta by se přitom dotkla Kajot Areny. Ta totiž patří městské akciové společnosti Starez Sport, byť ji má v pronájmu hokejový klub.

"Není přece možné, aby město na jednu stranu vyhláškou říkalo, že hazard je špatný, a na druhou stranu na svém majetku hazard propagovalo," tvrdí šéf zelených Martin Ander.

Minulý týden na zasedání zastupitelstva se diskutovalo i o tomto jeho opozičním návrhu. Slovní přestřelka mezi koalicí a opozicí ale skončila tak, že nikdo nikomu nic neslíbil.

"Martinu Anderovi jsem nabídl, že pokud stáhne návrh usnesení, jsem připraven požádat tajemníka magistrátu o prověření problematiky. Nabídka ale nebyla akceptována a jejich návrh usnesení nebyl přijat. O žádných dalších krocích tedy nevím," konstatoval primátor Roman Onderka (ČSSD).

Lidé tomu stejně budou říkat Rondo, myslí si architekt haly

Podle vyjádření mluvčího magistrátu bude ale debata o způsobu regulace reklamy záležitostí příštích měsíců.

Redakce MF DNES požádala o komentář ke zvažovanému zákazu reklamy na hazard i firmu Kajot a vedení hokejového klubu Kometa Brno. Ani jedna z institucí se však v úterý nevyjádřila.

Název haly Rondo se měnil dvakrát, nejprve na kompromisní Starobrno Rondo Arena, v roce 2011 pak kvůli hlavnímu partnerovi Komety na Kajot Arenu. Řada Brňanů však hale přesto dále říká Rondo.

"Původně to stejně nebyla hala Rondo, ale hala Náplavka. A až přijde za pár let nějaký nový majitel, bude se to jmenovat třeba zase jinak. Lidé tomu ale stejně budou dál říkat Rondo, protože už se to vžilo," zhodnotil krátce po přejmenování haly architekt Ivan Ruller, který je jejím autorem.

Viditelným výsledkem debat o regulaci hazardu v Brně je už nyní to, že z nákupního centra Olympie zmizela herna s automaty pro děti. Dětští hráči tam mohli utratit i tisícikorunové bankovky, což byla podle odborníků nejlepší cesta k závislosti na hazardu (více zde).