K úsekům, kde nejezdí kolony aut a povrch je vcelku nový, patří tah mezi Brnem

K úsekům, kde nejezdí kolony aut a povrch je vcelku nový, patří tah mezi Brnem a Kroměříží. | foto: Jiří Salik Sláma, MAFRA

Silnice D52 na Vídeň se vmžiku změní v dálnici. Ale jen na papíře

  • 22
Pro jedny jen formální přejmenování, které s sebou možná přinese další placení poplatků, pro druhé ukázka Potěmkinovy vesnice. Ministerstvo dopravy navrhuje změnit vybrané rychlostní silnice na dálnice. Na jihu Moravy jde o tah mezi Brnem a Pohořelicemi. Naopak trasa z Vyškova na Olomouc spadne do nižší kategorie.

Na jižní Moravě se plánované změny týkají rychlostní silnice R52 na Pohořelice, u které stávající modré značky nejspíš nahradí zelené a stane se z ní dálnice D52.

"Vzhledem k současnému provozu na našich silnicích to asi nebude znamenat nic. Možná trochu ubude silničních kontrol," myslí si krajský radní zodpovědný za územní rozvoj a plánování David Macek (KDU-ČSL).

Stejný názor má i mluvčí jihomoravských policistů Pavel Šváb. "Jedná se jen o administrativní krok. Tento úsek je již pro řidiče zpoplatněn, takže zůstane vše při starém," podotkl Šváb.

Přejmenování může mít pozitivní dopad na celkový dojem kraje. "Z mezinárodního hlediska to vidím jako drobné plus. Dálnice může přitáhnout zahraniční investory," dodal Macek.

Menší změny se týkají i brněnského městského okruhu. Pokud návrh projde, budou moci řidiči na radiálách na Svitavy, na Prahu a na Olomouc uhánět až sto deset kilometrů v hodině.

Nedokončené silnice první třídy I/55 mezi Břeclaví a Zlínskem a I/43 mezi Brnem a Svitavami by po dobudování měly splňovat obdobné parametry jako dálnice a nést označení silnice pro motorová vozidla.

"Vše budeme ještě domlouvat s policií, jedná se zatím jen o návrhy," uvedl za ministerstvo dopravy Roman Kluzák na otázku, zda silnice mohou skutečně splňovat takové podmínky, aby po nich řidiči mohli jezdit stotřicítkou. Policisté zatím návrhy ministerstva komentovat nechtěli, protože dosud nemají přesné podklady.

Možná bude potřeba i známka

Řidiči záměr vítají. "Mám vážně radost, pokud tomu tak opravdu bude. Jezdím od Svitav do Brna každý týden a je to vždy velké zdržení. Cesty jsou úzké a nedá se na nich moc předjíždět," shrnula dojmy studentka Zuzana Marková. Ovšem projekt rychlostní silnice R43 se kvůli sporům ekologů s úřady neustále odkládá a dosud není jasné, v jaké trase vůbec povede.

Ministerstvo dopravy nevylučuje, pokud tento návrh prosadí, že v případě zmíněných silnic zavede povinnost dálniční známky tak, jak tomu je například na silnici R46 z Vyškova na Olomouc. Po ní ale řidiči stotřicítkou nejezdí a ani nebudou.

"Tento úsek je velmi rizikový. Ukázala to analýza nehodovosti za posledních pět let," vysvětlil již před časem důvod omezení rychlosti na sto kilometrů v hodině mluvčí policejního prezidia Jan Melša.

Policisté k tomu přikročili po loňské tragické nehodě, při které u Prostějova zemřelo šest lidí. Ministerstvo dopravy zařadilo zmíněný úsek mezi "degradované".

"Rychlostní komunikace, které nevyhovují z hlediska bezpečnosti, přijdou o svůj status a stanou se z nich silnice pro motorová vozidla s doplňkovým omezením na 110 kilometrů v hodině," uvedl mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák. Nová úprava by tak paradoxně znamenala pro řidiče při cestě do Olomouce mírné zrychlení.