Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Ochranáři v zimě z Podyjí odstraňují zbytky krvavé železné opony

  13:01aktualizováno  13:01
Kilometry ostnatých drátů, minové zátarasy a nástražné systémy podél hranic ohraničovaly Podyjí před dvaadvaceti lety. Dodnes jsou pozůstatky zátaras sloužících k odchytu lidí prchajících z totalitní země patrné. Právě v zimě zbytky železné opony pracovníci parku pravidelně likvidují. Stejně je tomu i letos.

I po dvaadvaceti letech je možné v Podyjí narazit na zbytky železné opony. (Ilustrační snímek) | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

Šlo o zakázané pásmo s přísným režimem, ostře střežené příslušníky pohraniční stráže.

"Na špatně přístupných svazích sledují strážci parku linii bývalých ženijně-technických zátarasů, jak tehdejší komunistická propaganda nazvala sérii vysokých plotů a zábran. Jejich úkolem je pak vyklízet do stromů a země zapletené ostnaté dráty, izolátory nebo betonové a dřevěné sloupky," nastínil David Grossmann ze Správy Národního parku Podyjí.

Územím dnešního národního parku procházelo několik linií železné opony. "Její první verze připomínala koncentrační tábor," popsal Grossmann.

Neprostupná hranice

Železná opona, která hermeticky uzavírala státní hranici s Rakouskem a Spolkovou republikou Německo, se začala budovat už od roku 1948. Skutečně neprostupnou se pak stala v letech 1952 a 1953 jako reakce na neustálé útěky lidí přes hranici.

Snímky z Podyjí

Hraniční pásmo, které mělo šířku čtyři až deset kilometrů, tak bylo pro normálního smrtelníka zcela uzavřené. Používal se tam systém tří plotů z ostnatých drátů - první byl vysoký zhruba dva metry, další plot pak byl nabitý vysokým napětím od tří do šesti tisíc voltů a třetí měl bránit zvěři, aby pronikla k plotu pod napětím.

Vydat se Podyjím na výlety do rakouského Retzu, na Hardeggskou vyhlídku či kolem Ledových slují na Pašeráckou stezku bylo během čtyřiceti let komunistického režimu v Československu nemožné.

Správa parku zachovala do dneška zhruba sto metrů jednoho z plotů železné opony v Čížově a také strážní věž, hned vedle čížovského infocentra správy Podyjí. V budoucnu pak plánuje památník rozšířit o další linii plotu, aby co nejvíce odpovídal původní podobě.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Dodge ujíždějící na Vyškovsku policistům skončil zaklíněn na polní cestě.
Sporťák ujížděl policistům dvoustovkou, nakonec uvázl na polní cestě

O víc než sto kilometrů v hodině překročil rychlostní limit řidič sportovního vozu značky Dodge, který na Vyškovsku ujížděl policistům. Honička skončila až na...  celý článek

RegioJet testuje nové vagóny Astra.
Lidé jsou unavení z uzavírek a výmolů na D1. Raději volí cestu vlakem

Počet cestujících vlakem mezi Brnem a Prahou se od roku 2010 téměř ztrojnásobil. Může za to konkurenční boj mezi Českými drahami a RegioJetem, ale hlavně...  celý článek

Handicapovaný slovenský student František Milan vyrazí díky stipendiu od...
U úřadů narazil. K cestě do Číny pomohla nemocnému studentovi univerzita

Získal možnost vyjet na prestižní pobyt do Číny. Na vysněnou cestu se však handicapovaný Slovák František Milan málem nevydal, protože mu slovenské úřady...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.