Letiště Tuřany

Letiště Tuřany - Autorem netradiční podoby odbavovacího terminálu na letišti v brněnských Tuřanech je architekt Petr Parolek. | foto: Otto Ballon Mierny

Z Tuřan poletí další spoj do Prahy i do Londýna

  • 2
Na brněnském letišti bude přistávat více letadel a jeho zaměstnanci odbaví více cestujících. České aerolinie posílí od 5. května linku z Brna do Prahy a zpět o další dopolední spojení. Na prázdniny zase chystá více letů do Londýna také nízkonákladový dopravce Ryanair.

"Z Prahy bude letadlo startovat ve všední dny ve čtvrt na deset, v Brně přistane v deset. O pětadvacet minut později vzlétne na zpáteční cestu," uvedl ředitel tuřanského letiště Tomáš Plaček.

Do Prahy se zatím létá od pondělí do soboty dvakrát denně, v neděli jednou. Loni linku Brno - Praha využilo 36 tisíc lidí. Většina z nich v Praze přestupovala na další mezinárodní spoje. "České aerolinie zvažují další posílení linky až na čtyři odlety denně," doplnil Plaček.

O letních prázdninách se posílí spojení Brna s hlavním městem Anglie. "Od 23. července do 27. srpna budou létat dvě nové linky do Londýna, v pondělí a ve středu ve čtvrt na osm večer z Brna," upřesnil ředitel letiště.

Do Londýna se zatím létá z Brna jednou denně. Letecká společnost ovšem v létě očekává větší zájem o lety do Londýna, proto podle Plačka přidává nové spoje.

Letiště oslavilo padesátku
Tuřanské letiště má za sebou základní školu, teď se bude připravovat na maturitu. Tak popsal dosavadní historii brněnského letiště jihomoravský hejtman Stanislav Juránek. Od zahájení civilního provozu na letišti uplynulo rovných padesát let.

Letiští řídící věž. Archivní snímek z padesátých let.Zemský úřad v Brně jednal o zřízení nového letiště v oblasti obce Tuřany už před druhou světovou válkou. "Brno mělo pro svou výhodnou polohu plnit významnou úlohu ve všech leteckých spojích a sloužit jako záložní letiště pro Prahu a Bratislavu," upozornili Aurel Čipák a Karel Vetchý v pamětní publikaci, kterou vedení letiště vydalo ke kulatému výročí.

S koncem druhé světové války navíc tehdy používané černovické letiště, z nějž vzlétaly stroje do Prahy, Bratislavy, Krakova a Vídně, přestalo odpovídat požadavkům letecké dopravy. V padesátých letech totiž Československé aerolinie modernizovaly svůj letadlový park a travnatá plocha letiště v Černovicích pro ně nebyla vhodná.

"Výstavba letiště začala po roce 1950, o osm let později bylo letiště v Tuřanech slavnostně otevřeno pro civilní provoz, tehdy jak čtvrté československé světové třídy B," napsali Čipák a Vetchý.

Z Brna se létalo především na vnitrostátních linkách. Absolutním vrcholem byla druhá polovina šedesátých let. Stroje ČSA odlétaly kromě Prahy i do Košic, Sliače, Bratislavy, Ostravy, Holešova a Karlových Varů. V této době byla také vybudována odbavovací hala, která v současnosti slouží pro odbavení cestujících při příletu.

V Tuřanech odstartovala sovětská okupace
Zaměstnanci letiště v Tuřanech byli také prvními Brňany, kteří se dozvěděli o začátku sovětské okupace 21. srpna 1968. Už večer 20. srpna po deváté hodině večer přistálo v Brně letadlo Aeroflotu. Posádka totiž požádala dispečera o nouzové přistání.

Komando Sovětů, které bylo na palubě pak obsadilo civilní i vojenská pracoviště leteckého provozu. Vojáci zabránili lidem na letišti informovat další dispečerská stanoviště. Poté zaměstnanci nesměli na letiště dva týdny vstoupit.

Civilní doprava v Tuřanech pak postupně upadala. Od roku 1982 sloužilo spíš jako letiště vojenské, o přepravu civilistů se staraly aerolinky jen v době veletrhů.

Nová epocha pro běžné cestující začala až v roce 2000, po obnovení pravidelné linky Brno - Praha. Postupně přibylo i spojení do Londýna, španělské Gerony, Moskvy a po třech letech ukončená linka do Mnichova.

Ke svému letošnímu výročí dostane příletová hala tuřanského letiště novou tvář. Čeká ji oprava jižní i severní fasády a poté i rekonstrukce interiéru. "Rekonstrukce má návaznost na postavení nového terminálu. Společného má i architekta," podotkl ředitel letiště Tomáš Plaček.