Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Za dotace z Unie čeká na cestující jižní Moravy pohodlnější jízda

  10:15aktualizováno  10:15
Jižní Morava - Pohodlnější cestování v moderních a ekologičtějších autobusech, vlacích a tramvajích? Na jižní Moravě by si na ně cestující mohli začít zvykat už letos. Díky dotacím...
MHD. Ilustrační foto.

MHD. Ilustrační foto. | foto: MF DNES

 "Například Dopravnímu podniku města Brna už byla schválena dotace na nízkopodlažní tramvaje ve výši téměř 500 milionů," potvrdila Milena Marešová, mluvčí Úřadu Regionální rady regionu soudržnosti Jihovýchod, která žádosti o dotace přijímá.

Moderní tramvaje v Brně už letos

Nových nízkopodlažních tramvají pojede do konce roku po jihomoravské metropoli celkem devět.

Nová nízkopodlažní tramvaj Škoda T14"Jedna přijde zhruba na šedesát milionů korun. První přivezou k nám do Dopravního podniku z pondělka na úterý," potvrdila mluvčí DPMB Hana Pohanová s tím, že moderní tramvaje budou jezdit prakticky po celém Brně.

Cestování v novém by se měli dočkat i jinde. Evropská komise totiž schválila podporu určenou provozovatelům veřejné dopravy v regionech. Z Regionálního operačního programu Jihovýchod, který je společný pro jižní Moravu a Vysočinu, tak poputuje téměř 250 milionů na nové autobusy, za dalších 240 milionů korun by se měly nakoupit a obnovit vlaky.

Ekologický autobus"Co se týká autobusů, za tuto částku by se mohlo podařit pořídit patnáct nových ekologických autobusů, které půjdou na jižní Moravu, zhruba třináct by jich mělo být pro Vysočinu," uvedla Marešová.

Kde přesně se autobusy objeví, není jasné. Záležet bude hlavně na dopravcích a na tom, jak kvalitní žádosti o podporu z Unie připraví.

Právě nejlepší projekty totiž Unie podpoří. O peníze mohou usilovat kraje, obce, svazky obcí, organizace, které obce a kraje zřizují, ale i soukromí dopravci, kteří mají sepsanou takzvanou smlouvu o veřejné službě. To znamená, že poskytují dopravu dotovanou krajem.

Peníze žádají i soukromníci

Zájem už má třeba i majitel Student Agency Radim Jančura, provozovatel takzvaných žlutých autobusů. S krajem už začal jednat o tom, jak by se i přes podmínku o veřejné službě mohl do projektu zapojit i jako soukromník.

Radim Jančura, Student Agency

"Nezbývá, než že kraj vypíše výběrové řízení na provoz vlaků a ten, kdo ho vyhraje, si bude u kraje moci požádat právě o tyto evropské peníze. S tím, že by je poté použil na částečné zaplacení nových úhrad," plánuje Jančura.

Právě smlouvu o veřejné službě, tedy vlakové dopravě dotované krajem, zatím na jižní Moravě mají jen České dráhy. Ty se ale na peníze zatím těšit nemohou.

"Zájem jsme měli, ale Jihomoravský kraj se rozhodl, že nebude tyto peníze investovat do kolejové dopravy," uvedla mluvčí Český drah pro Moravu Kateřina Šubová.

Podle Úřadu Regionální rady regionu soudržnosti Jihovýchod se České dráhy měly poohlédnout i po jiných dotačních titulech.

"Tyto peníze jsou ale určené hlavně regionálním dopravcům, České dráhy mají jiné dotační tituly, ze kterých mohou čerpat," připomněla Milena Marešová, mluvčí Úřadu.

Staré vlaky lidem vadí

Že by právě modernější vlaky uvítali, potvrzují přitom i sami cestující. Hlavně ti starší totiž mají při jízdě zastaralými typy vlaků potíže.

"Staré vagony mají hrozně vysoké schody, které mi dělají problém. Jezdím integrovanou dopravou a musím často přestupovat mezi vlakem a autobusem. Linky teď na sebe přímo navazují, mám jen pár minut na přestup a už se mi dokonce stalo, že jsem z vlaku při vystupování spadla," postěžovala si jedna z cestujících, důchodkyně z Tišnovska, která nechtěla zveřejnit své jméno.

"Mám nemocné klouby a nohy mi tak dobře neslouží. Kdyby dráhy pořídily moderní nízkopodlažní vozy, nemuseli by se cestující mrzačit," myslí si žena. "Nedávno jsem jela ve vagonu s vyviklanými sedačkami, kde cestující nadskakovali jako na kolotoči," dodává.
Jenže právě u podpory pro vlakovou dopravu je situace komplikovanější.

"Výzvu na projekty, které se budou týkat autobusů, vypíšeme v červnu 2009. U vlaků je situace složitější, tam bude možné projekty podávat nejdřív v druhé polovině roku, možná to ale bude až příští rok," vysvětlila Marešová.

Dotace regionálním dopravcům jsou součástí balíku peněz, které Unie uvolnila na období 2007 až 2013. Jako u ostatních projektů ale izde platí, že záležet bude přímo na žadatelích, jestli se mezi ně rozdělí celková částka, nebo ne.

Pokud nedodají kvalitní projekty nebo nesplní některé z podmínek v zadání, finanční injekce do kraje nepůjde. Zájemci o dotace se ale mohou poradit přímo na Úřadu Regionální rady regionu soudržnosti Jihovýchod v Kounicově ulici, informace najdou také na www.jihovychod.cz.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Martina Koubová zasvětila svůj život práci u hasičů, stejně jako její manžel....
Život zasvětila práci u hasičů. Na maják a sirénu slyší už i její dcera

Hasičská práce není jen pro silné a zdatné muže. Na služebnách potřebují i ženy, jako třeba kapitánku Martinu Koubovou z Jedovnic na Blanensku. Ve službě sice...  celý článek

Vranovská přehrada.
Kempy hlásí plno, turisté spí mezi auty. Rezervovat stany předem nejde

Je nám líto, musíte jinam. S takovou odjíždějí někteří turisté z kempů u Vranovské přehrady, které už několikrát vyhlásily stopku, protože mají přeplněno....  celý článek

Zatmění Slunce, jak ho zachytila VUT Brno na Špicberkách.
Čeští vědci čekají na zatmění Slunce kvůli zvědavcům na tajném místě

Na dlouho utajovaném a opuštěném místě v Oregonu v USA, dál od všech ostatních „lovců“. Tak čeká matematik Miloslav Druckmüller z Fakulty strojního inženýrství...  celý článek

Hledáte maminku v okolí na společné aktivity?
Hledáte maminku v okolí na společné aktivity?

Mnoho podobných jich je na eMimino.cz.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.