Revizor - ilustrační foto

Revizor - ilustrační foto | foto: Radek Miča, MAFRA

Za jednu pokutu od revizorů v Brně platilo mnoho lidí dvakrát

  • 10
Jednu uloženou pokutu Dopravního podniku v Brně vymáhají dvě firmy. Lidem se tak může stát, že za jednu chybu zaplatí dvakrát. Redakci MF DNES se po uveřejnění problému ozvalo několik lidí, jejichž jména a údaje dal dopravce advokátní kanceláři Ludmily Lejnarové a firmě CFS.

Obě firmy po provinilcích dlužnou částku chtěly. A například jednadvacetiletá Agáta, která si nepřeje zveřejnit své příjmení, oběma zaplatila.

"Když jsem šla zpytovat svědomí a zaplatit na dopravní podnik pokutu, dali mi jen vizitku paní Lejnarové. Volala jsem tam a hned druhý den jí pokutu zaplatila převodem z účtu. Za půl roku mi přišel platební rozkaz firmy CFS. Vyděsilo mě to," líčí žena.

Nenapadlo ji, že by CFS vymáhala stejnou pohledávku. "A tak jsem si půjčila od rodičů a zaplatila osm tisíc. Aby nám domů nepřišli exekutoři," vzpomíná na nedávný šok Brňanka.

Dopravce své pohledávky prodává
Až po medializaci problému zjistila, že zaplatila dvakrát za jednu chybu. Zkontrolovala totiž datum dne, kdy ji chytili revizoři, a obě data se shodovala.

"Po CFS teď budu peníze chtít zpátky, ale mám obavu, že to nepůjde jinak než soudně. Pořád ale nechápu, jak je možné, že na stejnou pohledávku mají právo dvě různé firmy. Nebo si to alespoň myslí a jednají podle toho," dodává Agáta.

Tím, že brněnský Dopravní podnik dluhy svých pasažérů "prodává", se dlužná suma v rukou vymahačských firem může vyšplhat na desítky tisíc korun.

Problémy zdvojených platebních rozkazů se týkají až deseti tisíců lidí. A obě firmy jsou přesvědčeny, že právě jim pohledávky v řádu desítek milionů patří.

Dvě jízdy načerno za 21 tisíc
Brňan Michal Doležal také řešil problém s dluhem u dopravního podniku. "O tom, že pokutu mám zaplatit i s velkou přirážkou firmě CFS, mi nikdo neřekl. Až na mě najednou začali tlačit jejich právníci. Volali, psali mi a nakonec přišli až ke mně domů a hrozili exekucí," vykládá Doležal.

Dvě jízdy "načerno" ho vyšly na 21 tisíc korun. "Rád bych věděl, jestli to po mně bude teď vymáhat i ta druhá kancelář, nebo jestli je to celé za mnou," říká Doležal.

Ludmila Lejnarová je přesvědčena, že pohledávky patří její kanceláři. A vyčítá Dopravnímu podniku Brno, že dal stejná data firmě CFS. Dopravní podnik se brání, že zástupci CFS měli dokumenty, které dokazovaly, že pokuty patří jim. Dál to podnik řešit nechce, od problému se distancuje. Argumentuje tím, že s pokutami už nemá nic společného.

"Lidem, kteří se setkali s nekorektností při vymáhání jejich dluhu, poradí naše právní oddělení," vzkázala lidem mluvčí podniku Hana Pohanová.

Firmy tvrdí opak
Lejnarová nakupovala pohledávky za peníze firmy CFS a měla s nimi podepsanou komisionářskou smlouvu. Tvrdí ale, že firmě pohledávky nikdy nepředala.

"Mohu s čistým svědomím prohlásit, že mezi mnou a oběma výše jmenovanými společnostmi CFS k uzavření smlouvy o postoupení pohledávek nedošlo," řekla advokátka.

Firma se jí totiž zdála nedůvěryhodná. "Co se týká mé důvěry ke společnosti CFS, nemůže po mně nikdo spravedlivě požadovat, abych měla důvěru k firmě, která nemá půl roku žádný statutární orgán, nevedla účetnictví a podle mého názoru porušuje zákony," uvedla Lejnarová.

Své tvrzení opírá o posudek plzeňské právnické fakulty, který jí dal za pravdu.

Právník firmy CFS Jan Válek tvrdí něco jiného. "Moji klienti mají za to, že vlastníkem příslušných pohledávek, které byly původně odkupovány od Dopravního podniku prostřednictvím komisionáře paní Lejnarové, náleží společnosti CFS," uvedl Válek.

Odkazuje na rozsudek pražského soudu, podle kterého je firma CFS vlastníkem přesně určených pohledávek. "Je jich řádově několik tisíc," dodal Válek.