Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Ladislav Němec, MAFRA

Za jízdu načerno po letech přišel exekutor. Místo dvou tisíc chtěl 40

  • 106
Jízda načerno se může cestujícím výrazně prodražit. Pokud totiž nezaplatí pokutu a zapomenou na ni, po letech jim dluh naroste až na desítky tisíc korun. Přišla na to i žena z Brna, která před 10 lety nezaplatila pokutu. Dluh se ale kvůli vymáhání exekutora vyšplhal na 40 tisíc korun.

"Dvoutisícový dluh brněnskému Dopravnímu podniku se po několika letech zhmotnil v obstavené konto a exekutora Jaroslava Homolu, který po mně nemilosrdně žádal více než čtyřicet tisíc korun," popsala pedagožka brněnského Vysokého učení technického, která nechce zveřejnit své jméno.

Příčina takového nabobtnání požadované částky byla jednoduchá. Žena dlužila Dopravnímu podniku dvě pokuty a jeden nedoplatek. Dohromady necelé dva a půl tisíce korun. Všechny tři návrhy na exekuci k soudu sice doputovaly v jediný den, exekutor ale chtěl veškeré exekuční poplatky za každou pokutu zvlášť (více si můžete přečíst zde).

"Advokátka mi poradila, ať navrhnu sloučení exekucí a tím i poplatků do jediné, ale to odmítl exekutor, a pak i brněnský městský soud," vysvětlila vyučující. Zastání se žena domohla až minulý týden u Ústavního soudu. Po více než deseti letech od první pokuty.

Povinnost slučovat řízení chce Exekutorská komora uzákonit

"Bylo to neopodstatněné navyšování nákladů exekučního řízení. V postupu soudního exekutora a následném rozhodnutí Městského soudu v Brně spatřujeme zneužití práva," zdůraznila mluvčí Ústavního soudu Jana Pelcová. Upřesnila, že celý případ musí znovu projednat městský soud a v dalších obdobných situacích už se musí rozhodnutím Ústavního soudu řídit od začátku. Exekutory však ke slučování řízení zatím nikdo nutit nemůže. Zákon jim to totiž ani v evidentních případech nenařizuje.

"Řada z nás to už teď dělá dobrovolně, ale mnohdy jsou s tím spojené další náklady i komplikace," popsal viceprezident Exekutorské komory Jiří Prošek. Doplnil, že Exekutorská komora by však chtěla takovou povinnost pro své členy ukotvit už v zákoně. "Už tento týden by mohla vláda rozhodovat o novele exekučního řádu, která by už měla tuto povinnost obsahovat. Platit by mohl za několik měsíců," vysvětlil Prošek.

Do té doby se mohou se žádostmi o sloučení obracet dlužníci na soud. "Soudce Ústavního soudu Balík doslova řekl, že toto je konec mafiánských praktik některých exekutorů. Je hloupost jezdit načerno a neplatit pokuty, ale nevidím důvod, proč by lidé měli nesmyslně platit poplatky za exekuci několikrát," vysvětlila žena.

Dopravní podnik dluh postoupí vymahačské agentuře

Lidí s podobnými potížemi přitom mohou být jen na jihu Moravy tisíce. "Denně pokutu dostane čtyři sta až pět set černých pasažérů. Ročně takto vybereme asi sedmdesát milionů korun," vypočítala mluvčí brněnského Dopravního podniku Linda Škrancová. Upozornila také, že ani na luxus opakovaných upomínek už nemohou dlužníci spoléhat. "Vyhodnotili jsme to jako neefektivní," vysvětlila Škrancová.

Dlužník tak podle ní dostane důrazné upozornění, že v případě delšího prodlení může vymáhaná částka výrazně stoupnout, už při udělení pokuty. Pak už následuje až dopis od vymahačské agentury.

"Pohledávky jsou postupovány zhruba 60 dnů po splatnosti," řekla Škrancová. Dodala, že dluh se tak Dopravnímu podniku vrátí ihned. "Ovlivnit výši dalších poplatků, které pak musí dlužníci zaplatit, už ale nemůžeme. Vše je pak už věcí vymahačské firmy či exekutora," doplnila Škrancová.