Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jižní Morava turisty na veletrhu láká letáky a masážemi. Je to málo

  9:02aktualizováno  9:02
V Brně ve čtvrtek začal veletrh Regiontour. Pro kraje je to ideální příležitost, jak se představit 30 tisícům jeho návštěvníků. MF DNES zhodnotila expozice moravských krajů.

V Brně začal veletrh Regiontour. | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Exotické tanečnice s čelenkami z peří se vrtí, bubeníci jim udávají rytmus a pískají na píšťalky. To vše kolem supermoderního stánku, nad kterým na světelné tabuli běží informace o tom, že kraj bude letos olympijský.

Právě tak vypadala na veletrhu prezentace Jihočeského kraje.

Fotogalerie

Podobným překvapením se žádný z moravských krajů pochlubit nemůže. MF DNES zhodnotila prezentace jednotlivých hejtmanství. Po čtvrtku, který byl určený pro odborníky, se dnes výstaviště otevírá i turistům.

Jihomoravský kraj letos spolu se Zlínským, Olomouckým a Moravskoslezským krajem turistům nabídne Mapu zážitků, kterou představil právě na veletrhu Regiontour. Společné průvodce moravské kraje vydávají už přes deset let.

„Každý z krajů má svou vlastní historii. Ale všechny kraje jsou kraje bývalé Země moravskoslezské,“ konstatoval krajský radní pro turismus Václav Božek (ČSSD). Mapa zážitků nabízí u každého kraje deset turistických cílů a jeden další tip k návštěvě. Vyjde jí 40 tisíc výtisků.

Masáž na speciální křesle

Prezentace kraje na veletrhu ale zážitky zájemcům příliš zprostředkovat nedokáže. Jihomoravský kraj pro MF DNES kritizovali marketingoví experti už loni, kdy konstatovali, že rozsáhlý stánek vypadá spíše jako úřadovna. „Jestli jim šlo o vytvoření semiformálního prostoru pro jednání mezi politiky, pak se jim jejich záměr povedl. Návštěvníci ale stánek spíše obcházejí, bojí se jít blíže,“ popisoval před rokem marketingový expert David Holman.

Fakta Regiontour 2016

  • Jde o největší prezentaci průmyslu cestovního ruchu s akcentem na regiony ve střední Evropě. Návštěvnost jednoho ročníku se pohybuje kolem 30 tisíc lidí.
  • Regiontour doprovází také přehlídka GO, která se zaměřuje na výjezdovou turistiku. Vedle tuzemských cestovních kanceláří a agentur se jí účastní poskytovatelé služeb cestovního ruchu v oblíbených zahraničních destinacích a zahraniční turistické centrály.
  • Obě akce potrvají až do neděle. Dnes se otevírají pro veřejnost. Vstupné je 120 korun, zlevněné pro děti či studenty 80 korun.

Od té doby se ovšem hejtmanství moc nepoučilo. Lidé pořád potkávají uzavřený žlutý stánek, jehož útroby sice nabízejí výhodný azyl politikům či činovníkům v cestovním ruchu, běžní návštěvníci ale maximálně mohou stavbu obcházet po obvodu a vyzvedávat si letáky u jednotlivých pultíků, které se věnují vinařské turistice, krajskému integrovanému dopravnímu systému, Moravskému krasu, Pálavě či Slovácku.

Jediné, co může zážitek ozvláštnit, je masáž na speciálním křesle od masérky, která postávala u pultíku jihomoravského lázeňství, nebo cimbálová muzika, do zemdlení vyhrávající skladbu Černooký bača.

Kraj se vloni zviditelnil více, než chtěl, když se tisíce lidí na sociálních sítích vysmívaly jeho propagačnímu klipu určenému pro kina. A křečovitě křepčícími lidmi to neskončilo. Následoval špatně přeložený turistický web jizni-morava.cz, který třeba obec Lednice do slovenštiny doslovně překládal jako Chladničky. Reputaci si ale úřednickou prezentací na veletrhu Regiontour nenapraví.

Zlínské představení kraje působí o něco vřeleji než to jihomoravské. I tak jej ovšem výrazně přebil sousední stánek hazardní firmy Synot. Včera v něm zasedl i kontroverzní majitel firmy a senátor Ivo Valenta. Jím placené folklorní vystoupení kraji odlákávalo řadu návštěvníků.

Olomoucký kraj reprezentují i tvarůžky

Za hvězdu Moravy je Olomoucký kraj, jenž zkombinoval ochutnávky krajových specialit s možností si vyzkoušet třeba rýžování zlata, tak jak to mohou lidé zažít ve Zlatých Horách, nebo ruční výrobu papíru, jež je spjatá s Velkými Losinami. A na trenažéru i automobilové závody do vrchu, které se odehrávají už 111 let v Ecce Homo Parku ve Šternberku.

„Náš stánek je ten nejvoňavější. Krom olomouckých tvarůžků jsme ze Zábřehu přivezli Levandulovou kavárnu s cukrovinkami či kávou. Nemáme vinice, zato bohatou síť minipivovarů, takže je k ochutnání výborný mok Chomout. Dovezli jsme i absint z přírodní likérky v Domašově, který si odebírá i americký herec Johny Depp,“ popsal vedoucí oddělení cestovního ruchu olomouckého hejtmanství Radek Stojan.

Svérázně svou účast pojal Moravskoslezský kraj, který v hodnocení MF DNES skončil ze všech krajů Moravy nejhůře už loni. Letos u něj ovšem není příliš co hodnotit. Návštěvníky tentokrát vítá jen u miniaturního pultíku. Je součástí velké expozice státní agentury CzechTourism, která má obsáhnout celé Česko. A informuje jen pár letáky.

Podobně neatraktivní je i prezentace Vysočiny. Jde totiž jen o další pultík pod hlavičkou CzechTourismu. „Jsme přesvědčení, že je to efektivnější. Nabídka turistických možností tak bude moci být adresována širší cílové skupině. Zásadní pro toto rozhodnutí byla také finanční stránka prezentace. V aktuálním ročníku už ji není možné spolufinancovat z evropských dotací,“ vysvětlila už dříve radní Kraje Vysočina pro oblast cestovního ruchu Marie Kružíková.



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.