Ilustrační snímek.

Ilustrační snímek. | foto: Jan Zátorský, MAFRA

Začaly zápisy. Rodiče posílají děti do bilingvní i scientologické školy

  • 3
V pátek začaly zápisy do základních škol. Trendem posledních let je čím dál větší zájem o alternativní soukromé školy. Výhodu ale mají i státní, které nabízejí jiné způsoby vzdělávání než ty běžné.

„Rodiče čím dál víc přemýšlejí, kam svoje dítě dávají, a vybírají si školy. Často řeší, jak s nimi škola komunikuje, vyhovuje jim, že je málo žáků ve třídě a spíše rodinné prostředí, že se můžou učitelé jednotlivě věnovat dětem,“ popsal Petr Juráček, ředitel základní školy v Ostopovicích u Brna.

Malá škola se snaží přitáhnout tím, že neklade důraz na výkon, ale chce, aby do ní děti chodily rády. Láká třeba na novou zahradu s bylinkovými záhony a jezírkem, kde se žáci mohou o přírodě dozvědět víc při zážitkové výuce.

Rodiče také často chtějí, aby se děti učily cizí jazyky už od první třídy a nebyly stresované neustálým testováním znalostí. To nabízí třeba waldorfská základní škola v Plovdivské ulici v Brně. „Jako každý rok očekáváme i letos větší zájem. Otevíráme jednu první třídu, ale zájem je dvojnásobný,“ sdělil ředitel Tomáš Jedlička.

Od první třídy dva cizí jazyky

Zdejší žáky učitelé hodnotí slovně, učí se číst i psát později než v běžných školách, ale na druhou stranu mají už od první třídy dva cizí jazyky a také velký podíl uměleckých a pracovních činností ve všech předmětech. Vyučování probíhá v blocích a děti poznávají učivo především díky vlastnímu prožitku.

Jedna z nejžádanějších škol v Brně, na Bakalově nábřeží, eviduje už před dnešním zápisem nejméně 120 zájemců. „Budeme otevírat dvě první třídy, protože více si kvůli kapacitě školy nemůžeme dovolit,“ řekla ředitelka Yveta Gašparcová. Děti zde mají v angličtině od první třídy pracovní činnosti a informatiku, v 6. ročníku přibírají němčinu a francouzštinu.

Kvůli neutuchajícímu velkému zájmu i mimobrněnských dětí o základní školu v Gajdošově ulici v Židenicích dokonce městská část plánuje do dvou let přistavět jedno patro budovy. Přijde ji to na 20 až 30 milionů korun. „Kapacita školy se navýší o 60 dětí,“ řekla místostarostka Židenic Monika Doležalová (KDU-ČSL). Škola je žádaná především kvůli Montessori výuce.

Otevírá bilingvní i Scio škola

Přibývá ale i soukromých alternativních škol. Podle údajů krajského úřadu je na jižní Moravě víc než 1 500 míst v soukromých základních školách, drtivá většina v Brně. A od září přibudou další. Například v Komárově v Sokolově ulici se otevírá Scio škola, která už úspěšně působí v Praze. Ačkoliv bude zápis až začátkem února, už teď eviduje nejméně 15 zájemců. „Vycházíme z toho, že škola by měla být svobodná, děti si mají volit, co se chtějí učit, učí se od sebe navzájem a učitelé jsou jim spíš průvodci vzděláváním,“ vysvětlila Žaneta Sládková ze společnosti Scio. V prvním roce by do věkově smíšených tříd chtěla škola přijmout 80 dětí, její kapacita je ale až 150 míst. Školné bude čtyři až pět tisíc korun měsíčně.

Rodiče, kteří se zajímají o experimentální výuku založenou na úzké spolupráci s univerzitami a dalšími institucemi zaměřenými na výzkum, mohou svoje děti dát do bilingvní školy Labyrinth. Ta bude od září na Žerotínově náměstí v bývalé zdravotnické škole. Jejím zakladatelem je brněnský milionář Ladislav Chodák.

Podle koordinátorky Moniky Mandelíčkové budou muset některé zájemce odmítat. „Otevíráme dvě první třídy po 16 místech a předpokládáme, že budou naplněné. Rodiče jsou hodně otevření novým metodám a zajímá je i to, zda budeme k dětem přistupovat individuálně,“ popsala Mandelíčková. Školné bude maximálně osm tisíc korun měsíčně, ale slevy mohou dostat třeba sourozenci nebo děti univerzitních pracovníků.

Lidé, kteří mají zájem o učení scientologa Rona L. Hubbarda, pak dávají svoje děti už šestým rokem do základní školy Basic v Šámalově ulici v Židenicích.

„Každý rok máme více zájemců, než můžeme přijmout, letos budeme mít v první třídě deset až dvanáct dětí,“ řekla ředitelka Svatava Kovářová. Podle ní rodiče volí školu právě kvůli malému počtu dětí ve třídě a příjemné atmosféře.

„Učíme děti, jak se učit, aby každé vědělo, co mu vyhovuje a jak by se mělo naučit studovat,“ dodala ředitelka s tím, že škola není církevní zařízení, pouze vychází z metody zakladatele scientologické církve.

Místa v alternativních školách nestačí

To potvrzuje i religionista Zdeněk Vojtíšek z Husitské teologické fakulty UK v Praze. „Škola uplatňuje zásadu, že děti nesmějí jít v učivu dál, pokud dobře neznají to předchozí, hodně si modelují, látka musí být přiměřená a názorná. Rodiče ale díky jiným školním aktivitám přicházejí se scientologií do styku a nevylučuji, že někteří se pak mohou stát členy církve,“ dodal Vojtíšek.

Nárůst zájemců ale očekávají letos i mimobrněnské alternativní školy. Komunitní škola Zahrada v Tišnově, kterou založili sami rodiče, přijme osm žáků do prvního ročníku a několik dalších pro individuální vzdělávání.

„Vypadá to, že zájemců bude víc a možná budeme muset některé odmítat,“ potvrdil ředitel Milan Růžička. Celkem 18 dětí zde společně navštěvuje první až pátou třídu.

Kvůli velkému zájmu rodičů plánuje od nového školního roku navýšit kapacitu také alternativní základní škola Na Pohodu v Lužicích u Hodonína. A to z deseti na padesát míst.