Zahájení sezony v lednickém parku

Zahájení sezony v lednickém parku | foto: Otto Ballon Mierny, MAFRA

Začíná turistická sezona. Podnikatelé sázejí na přívětivý personál i služby

Když v pondělí v lysickém zámku zavřeli dveře za posledním návštěvníkem, byly jeho průvodkyně unavené, ale kastelánka Martina Medková Rudolfová i nadmíru spokojená. O Velikonocích přišlo přes dva tisíce lidí a lepší začátek turistické sezony si ani přát nemohli.

Na tuzemské i zahraniční návštěvníky jsou však už natěšení i­ majitelé restaurací, hotelů, penzionů či vinaři.

A že to s dobrými službami myslí někteří podnikatelé a živnostníci opravdu vážně, je například znát i v dříve trochu ospalé Lednici. Už minulý týden se tady dalo posedět na upravených venkovních zahrádkách.

"Jeden číšník někdy stačí"

A ­obsluha byla samá ochota. Třeba číšnice ze zámecké cukrárny s úsměvem přenesla hostům stůl jen proto, aby si mohli posedět u kávy a zákusků na posledním odpoledním sluníčku. Že by se už i­ na jižní Moravě blýskalo na lepší časy?

"Vstřícný přístup k turistům je opravdu velmi důležitý a i tady se dlouho podceňoval. Jižní Morava je sice v anketách hodnocená jako přívětivý kraj, ale zaznamenali jsme i negativní reakce turistů. I jeden nepříjemný číšník může pokazit dojem z celého kraje," říká ředitelka Centrály cestovního ruchu Jižní Morava Zuzana Vojtová.

Dokonce tvrdí, že chování k návštěvníkům je největší problém, který jižní Morava s turismem má. Nabídka kvalitního ubytování je již velká a hostům už tento kraj zdaleka nenabízí jen posezení ve sklípku.

"Někteří podnikatelé si ovšem stále myslí, že stačí mít v­ hotelu čisto a moderní vybavení. Omyl, pokud si neseženou příjemný personál, jsou tyto investice skoro zbytečné. Pokud přivítáte hosta s úsměvem a bude se cítit jako doma, tak rád odpustí drobné nedostatky," dodala.

Brno láká na podzemí

Ve zdejších hotelích jsou také stále více populárnější balíčky, neboli cenově zvýhodněné či tematické pobyty. "Turisty si ale nyní hýčkáme i tak, že jim poskytujeme co nejvíce informací, kde a­ co mohou v kraji navštívit," říká člen představenstva hotelu Termal Mušov Michal Řičánek.

I město Brno se snaží vylepšit turistickou strategii. Obchůdek se suvenýry přesunulo blíž, do prostor Staré radnice. Jedním z jeho největších lákadel by mohlo být letos plánované otevření brněnského podzemí na Dominikánském náměstí i pod Zelným trhem.

"Určitě se tam půjdeme podívat. Jsme zvědaví, jak to tam opravili. A taky se chystáme do Mikulova na otevření židovské čtvrti. A je tam krásný zámek a dobré víno," říká Lída Ondrušová z ­Brna.

Tahákem můžou být i místní speciality

Loni Centrála cestovního ruchu vymyslela akci Objevte s námi zapomenuté speciality regionu a trochu zdejší restaurace popíchla, aby je začaly více dávat na jídelní lístek.

Některým se nápad zalíbil a tvrdí, že na hosty docela zabírá. Například Hotel Moravia - Lasákův mlýn v Boskovicích měl v pondělí na jídelním lístku grilované švestičky v ­anglické slanině nebo kachní stehna s cibulovým zelím s bramborovými placičkami.

"Třešničku na dortu" chce letos nabídnout i Baťův kanál. Například do Petrova na otevření plavební sezony 1. května by měli připlout piráti.

"V posledních letech se i tady hodně změnilo. Přijíždí více lidí a několikrát se už stalo, že jsem všechny turisty ani nemohl vzít na loď," říká kapitán lodi Pepína Radek Plachý.

,