Otevření nové předškolní třídy základní školy ve Staré ulici v Brně

Otevření nové předškolní třídy základní školy ve Staré ulici v Brně | foto: Otto Ballon Mierny, MAFRA

Zájem o „nultý“ ročník základních škol v Brně roste

  • 1
Novou třídu pro předškolní děti otevřeli ve středu na brněnské základní škole na ulici Stará. Ta se nachází v lokalitě, kde bydlí hodně Romů. Takzvaný nultý ročník tak budou navštěvovat hlavně děti z romských rodin. Třídy pro děti, které nechodily do mateřské školy, se ukazují jako jako vhodná alternativa vzdělávání.

První "nultý ročník" pro děti z romských rodin, které nikdy nechodily do mateřské školy, zavedli na základní škole na ulici Stará už před šestnácti lety. Kvůli velkému zájmu škola ve středu otevřela už druhou třídu se stejným zaměřením.

"Dcera Alena chodí do přípravného ročníku. Naučí se tam toho hodně a navíc jí to baví. Když jsme ji zkoušeli dávat do školky, tak nebyla moc spokojená," pochvaluje si Alena Laniová.

V místnosti, kde je teď nová třída, byla dřív dílna. "Druhá učebna vznikla z kapacitních důvodů. Do jedné by se nevešla ani polovina dětí, které se hlásily. Míst ve školkách je málo, a tak mají rodiče zájem i o jednoletou předškolní přípravu," uvedla ředitelka základní školy Ludmila Altmanová.

Otevření nové předškolní třídy základní školy ve Staré ulici v Brně, na snímku učitelka Hana Dufková.

Přípravné třídy jsou v Brně i v několika dalších školách, například v Bystrci na ulici Heyrovského, na základní škole na Křenové nebo v centru města na ulici Lidické.

V přípravné třídě tráví učitelka s dětmi tři hodiny denně. Učí je dovednostem, které se běžně učí v mateřských školách, ale zahrnuty jsou i prvky z učiva základních škol.

"Za jeden rok se toho děti naučí spoustu. Kreslit, stříhat, lepit, trochu počítat. Pokroky jsou hodně patrné. Děti totiž musí za jeden rok alespoň částečně zvládnout to, na co mají děti v mateřských školách tři roky," vysvětlila učitelka přípravné třídy Hana Dufková.

Pracují s dětmi, které třeba ani neznají tužku

Jazykovou bariéru mezi učitelkou a dětmi, která je poměrně častým problémem, zde řeší asistenti. "Romskou asistentku už dělám skoro čtrnáct let. Nejdřív jsem pracovala v terénu a chodila do problémových rodin. Děti, se kterými pracujeme, třeba nikdy nedržely v ruce tužku. Nemůžou za to, že někteří rodiče nepovažují vzdělání za důležité a na školu je nepřipravují," uzavřela asistentka Milada Landoriová.

Podle brněnského romského střediska Drom jsou přípravné třídy na základních školách pro děti přínosné. "Přípravné třídy určitě podporujeme. Základní škola na ulici Staré je běžná základní škola, kterou však navštěvují převážně romské děti. Je totiž spádovou školou pro sociálně vyloučenou lokalitu, kde bydlí hodně Romů. Proto jsou i v přípravném ročníku pouze romské děti," řekla Patricie Hanzlová ze střediska Drom.

Kýženým cílem jsou ovšem podle ní školy, které budou navštěvovat naopak děti z různě postavených rodin a různého etnického původu. "Integrace dětí je důležitá, protože umožňuje vzájemné poznání, pozitivně ovlivňuje respekt k jinakosti a je dobrým základem k odbourávání předsudků," dodala Hanzlová.

,