Gerta Mazalová ze Sdružení obrany spotřebitelů v on-line rozhovoru iDNES.cz | foto: Monika Hlaváčová, MF DNES

Zákon zná trestný čin lichvy, nestanovuje však její hranici, napsala obránkyně spotřebitelů on-line

  • 4
Jaký úrok je ještě normální a co už je lichva? I to zajímalo čtenáře v on-line rozhovoru s hostem iDNES.cz, šéfkou brněnské pobočky Sdružení obrany spotřebitelů Gertou Mazalovou. "Trestný čin lichvy sice upravuje trestní zákoník, ale nestanovuje přesnou hranici. Také je velice těžké prokázat úmysl," vysvětlila Mazalová.

Brněnská pobočka SOS nemá o práci nouzi. Na adrese Mečová 5 zájemcům ochotně poradí, jak nenaletět na záludné půjčky, zákeřné smlouvy, nabídky služeb, které hraničí s okrádáním, a neseriózní chování ve vztahu k zákazníkovi. Nejvíc dotazů on-line přitom padlo na reklamace.

Čtenáři iDNES.cz se Gerty Mazalové ptali také na podezřelé poplatky za bankovní služby. Uživatel XY se například zeptal, u jakého druhu zboží a u jakých výrobců jsou největší problémy se zárukami.

. GERTa MAZALOVá odpovídala zde

"Nejčastější problémy se zárukami se objevují u dětského zboží, například kočárků, které zatáčejí na stranu, mají problémy s brzdami. Také u výrobků z předváděcích akcí jsou časté reklamace. Další skupinou jsou smlouvy o dílo u stavebních prací, u nákupů nábytku - jedná se ale jen o některé prodejce," vyjmenovala Mazalová.

Neexistuje prohřešek proti právům spotřebitele, s nímž by si ve Sdružení obrany spotřebitelů nevěděli rady. "Naše poradna je bezplatná a lidé si zvykli chodit. Někdy i s kuriózními požadavky - abychom jim například doporučili, který sporák je nejlepší," uvedla šéfka jihomoravské pobočky sdružení Gerta Mazalová.

Tomáš Šimoník zase zjišťoval, zda někdo chrání obchodníka před spotřebitelem. "Mám obchod a setkávám se s arogantním jednáním zákazníků, kteří jsou schopni reklamovat po dvou letech i nadměrné opotřebení zubního kartáčku, nebo ochozenou podrážku boty týden před vypršením zákonné lhůty na záruku. V mnoha těchto případech se odvolávají i na vaši instituci," napsal obchodník.

"Stejně jako spotřebitelé i prodejci, podnikatelé by měli znát svá práva a povinnosti. Pak by věděli, že na obvyklé opotřebení věci se nevztahuje záruka. Prodejce je podle zákona povinen věc do reklamačního řízení přijmout, ale jak ji vyřídí, to už je na jeho rozhodnutí. Stejně tak se může spotřebitel bránit v případě neoprávněného zamítnutí například znaleckým posudkem," odpověděla Mazalová.

Co když se účes nepodobá fotce?
Čtenářka Julie se chtěla od Gerty Mazalové dozvědět, jak řešit nespokojenost v restauraci nebo u kadeřníka, například když se nepovede trvalá nebo když se večerní účes na zákazníkově hlavě neblíží vzoru, který přinesl na fotce.

"Julie, když jste nespokojená, využijte svých práv zákazníka-spotřebitele. Podle Občanského zákoníku je podnikatel povinen obstarat objednané zboží v dohodnuté lhůtě a není-li lhůta dohodnuta, tak ve lhůtě přiměřené okolnostem. Nestane-li se tak, máte právo od smlouvy odstoupit," vysvětlila vedoucí brněnské pobočky SOS.

Půjčky na zaplacení půjček
Kromě poradny však SOS pořádá i přednášky či semináře. Lidí, kteří si v Brně kvůli úvěrům zkomplikovali život, výrazně přibývá. I oni tedy patří mezi klienty brněnské pobočky SOS. "Denně do poradny přijde několik lidí, kteří v tísni vyhledali pomoc nějaké úvěrové firmy a začali pomalu roztáčet spirálu dluhů a splátek," popsala Mazalová.

Většina takových příběhů má podobný scénář. Často si nejdřív půjčili od banky. "Často se jim nějakou dobu dařilo úvěr i řádně splácet. Jenže pak se z nějakého důvěru s placením opozdili nebo třeba splátku vynechali a rychle se dostali do registru dlužníků. Žádná další banka jim tedy peníze nepůjčí. Oni ale chtějí své dluhy rychle zaplatit a jako nejjednodušší řešení se jim jeví další půjčka. Půjčka na splacení půjčky," tvrdí pracovnice SOS.

, ,