Ředitel Městské policie Brno Daniel Šíma při on-line rozhovoru | foto: Otto Ballon Mierny, MAFRA

Zákony a vyhlášky platí pro všechny, řekl šéf brněnských strážníků v on-line rozhovoru

  • 24
Nový rok přinesl brněnským řidičům spoustu změn. O odtahy aut se více starají Brněnské komunikace, a strážníci tak mají více času na rozdávání pokut a botiček za špatné parkování. Na nový systém odtahů, ale i na práci strážníků obecně odpovídal čtenářům iDNES.cz jejich šéf Daniel Šíma on-line.

"Naši lidé už nemusejí stát u aut na odstavném parkovišti a můžou se soustředit na důležitější činnosti," vzkazuje šéf brněnských strážníků Šíma. Nejenom na "botičky" a pokuty, ale třeba i na to, co musí splňovat, aby se stali strážníky a kolik jich v Brně vlastně je, se ho ptali čtenáři v on-line rozhovoru.

Například čtenář s přezdívku harfan mu položil složitou otázku: "Často se setkávám s tvrzením Vašich podřízených, že nemůžou uložit pokutu autu parkujícímu na chodníku, neboť by bylo nutné ji dát všem na té ulici (asi aby to bylo spravedlivé), a na to nemají čas. Je zvláštní, že v mé branži (jsem státní zástupce) by mě nenapadlo se na nějaký trestný čin, o kterém se dozvím, vykašlat s tím, že když nemůžu zavřít všechny pachatele, tak radši nikoho."

odpovědi šéfa strážníků daniela šímy si můžete přečíst - zde

"Počet řešených přestupků závisí na kapacitě, tedy počtu strážníků eventuelně technických prostředků k zabránění odjezdu vozidla, nikoliv tedy na kritériu spravedlivosti. Zákony a vyhlášky platí pro všechny," odpověděl mu ředitel Městské policie Brno.

Dalšího čtenáře zajímalo, kdy z Brna zmizí řady aut parkující běžně v sousedství tramvajových kolejí. Právě reorganizace by tomu podle Šímy měla napomoci.

"V rámci reorganizace činnosti Městské policie došlo k předání odtahů Brněnským komunikacím a navýšení počtu odtahových vozidel, byly stanoveny priority řešení těchto přestupků, především historické centrum města. Postupně dojde i na Vámi jmenované ulice," uklidnil ho Šíma.

Došlo i na otázky "na tělo" - čtenáře například zajímalo, jaké přestupky má na kontě právě Šíma.  A zda má díky své funkci nějaké "úlevy".

"Snažím se přestupky nepáchat.Naposledy si vzpomínám, že asi před 10 lety jsem platil pokutu za rychlou jízdu na dálnici. Nezneužívám ani možnosti se služebním vozem vjíždět do centra a parkovat kdekoliv," odpověděl šéf strážníků.

"Auto na chodníku odtáhnout nemůžeme"

Zatímco strážníkům se ulevilo, brněnským řidičům se zřejmě přitíží. Městští policisté jen za loňský rok vybrali na pokutách téměř 20 milionů korun a podle statistik narostl počet dopravních přestupků, které musejí řešit.

Zatímco v roce 2007 městská policie pokutovala za špatné parkování, nerespektování značek nebo například nedodržování rychlosti 62 075 řidičů, vloni jich bylo už 75 087.

"Proto jsme se na chybující řidiče a situaci v brněnských ulicích zaměřili. Strážníci teď chodí v ulicích více a vybírají pokuty," uvedl Šíma.

Z brněnských ulic by také mohlo zmizet více aut, která vadí plynulé dopravě.

"Dosáhneme ale pouze na auta, která tvoří překážku v silničním provozu. Tedy na ta, která brání v průjezdu tramvajím, stojí v křižovatce, na místě pro invalidy nebo na přechodu pro chodce," upozorňuje šéf strážníků.

Auto na chodníku? To pomůže jen botička

S autem na chodníku ale podle jeho slov příliš nezmůžou. "Takový přestupek spraví pouze botička nebo bloková pokuta," dodal.

Po Brně teď jezdí tři odtahová auta. Jedno patří strážníkům. O další dvě se starají Brněnské komunikace.

"Parkoviště v Kaštanové ulici u Makra navíc vystřídala Malá Amerika na Nových sadech. Zlepšila se tak dojezdnost našich aut a my stihneme vyřešit více podobných případů," poznamenal Šíma s tím, že dříve trvalo odtáhnout auto za Makro a vrátit se pro jiné i tři čtvrtě hodiny. Teď situaci vyřeší za deset minut.

Nově se platí i daň

Ačkoliv odtahová auta nyní jezdí kratší trasu, neposlušní řidiči musejí sáhnout hlouběji do peněženek. "Strážníci vybírali poplatek za odtažení vozidla ve výši 1 500 korun. Brněnské komunikace si účtují sumu i s DPH. Ta tak přesáhne 1 700 korun," spočítal Šíma. Peníze jdou z městské firmy do kasy magistrátu.

U odtahů strážníci nadále asistují. Jejich auto zvládne osm odtahů denně. Dva zbylé vozy odtáhnou další dvacítku aut za den.

"Věřím, že všechny tyto změny zlepší systém odtahů i pokutování hříšníků," doplnil šéf strážníků.

V čele městské policie stojí Daniel Šíma od roku 1992. Narodil se v Bruntálu, od narození ale žije v Brně. Je ženatý, má šestadvacetiletou dceru.

Jaké máte zkušenosti s městskou policií v Brně?

celkem hlasů: 357

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 23:00 úterý 17. února 2009. Anketa je uzavřena.

Špatné
Špatné 223
Žádné
Žádné 80
Dobré
Dobré 54
,