Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Žákyně svým chováním deptala učitelku. Ta se psychicky zhroutila

  17:45aktualizováno  17:45
Neshody mezi učitelkou znojemské školy, žákyní páté třídy a její matkou skončily trestním oznámením na pedagožku a přestupem dívky jinam. Chybí vzájemný respekt a důvěra, říkají odborníci.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Martin Stolař, MAFRA

Zdánlivě nevinný spor, který vygradoval v trestní oznámení, psychické zhroucení učitelky a přestup žákyně na jinou školu. Tento nezvyklý případ už dlouho hýbe znojemskou základní školou na náměstí Republiky.

Do značné míry ilustruje problémy, se kterými se pedagogové setkávají ve vztahu k rodičům a žákům čím dál tím častěji.

Ačkoliv aktéři nechtějí o rozepři mluvit, redakci MF DNES se z důvěryhodných zdrojů podařilo zjistit, že jedna z dívek páté třídy svým chováním deptala učitelku, která ve školství působí přes deset let. V kauze hrála výraznou roli také matka žákyně, která podle rodičů některých spolužáků vedla svoji dceru proti pedagožce.

Dívka si doma stěžovala, že si na ni učitelka zasedla

Neshody, které se nepodařily vyřešit ani řediteli, vyvrcholily psychickým zhroucením učitelky. Na následné třídní schůzce se matka studentky pustila do hádky s ostatními rodiči a dceru poté přehlásila jinam.

Dívka údajně chodila pozdě bez omluvenky, učitelku často ignorovala a neplnila si zadané úkoly. Doma si pak stěžovala, že si na ni vyučující zasedla. Přitom v jiných hodinách problém neměla, podle mnohých šlo navíc jinak o šikovnou a chytrou žákyni.

„Děti mojí příbuzné chodí do této školy a mluvily doslova o šikaně učitelky ze strany mladé holky. Podle nich si doma stále stěžovala, většinou nepravdivě. Její matka spory řešila nevybíravě a učitelka se z toho zhroutila,“ uvedla paní Dana, která nechtěla uvést své příjmení, redakce jej však zná.

Chyba rozhodně nebyla za katedrou, tvrdí rodiče

Drtivá většina rodičů stojí na straně učitelky. „Syn nám vykládal, že ta holka ji dlouhodobě a systematicky vyloženě provokovala. Myslím, že my, co jsme o tom od dětí slyšeli, máme jasno, že chyba nebyla za katedrou,“ tvrdí jedna z matek, paní Anna. Ani ona nechtěla uvést své celé jméno.

Co přesně neshody nastartovalo, nikdo konkrétně nesdělil. Ředitel školy Zdeněk Mikulič jen potvrdil, že je od května několikrát intenzivně řešil. Ale ačkoliv to v ředitelně vypadalo na smír, nikdy dlouho nevydržel. „Nebudu kauzu blíž komentovat, protože nechci ublížit tomu dítěti,“ reagoval Mikulič.

Připustil, že i když na škole působí od devadesátých let, je to teprve podruhé, co se nedokázal s rodiči dohodnout. Ačkoliv nabízel přeřazení dívky do jiné třídy, matka na tuto variantu nechtěla přistoupit.

Dlouhodobé spory navíc vyústily v trestní oznámení, které žena podala na pedagožku. Při jednom z častých telefonátů totiž učitelka zmínila, že si hovor nahrává. A právě na to si matka stěžuje.

Případ se dostal k přestupkové komisi, ale úředníci pochybení na straně učitelky neshledali. Dívka dnes už chodí do jiné školy, její rodiče se redakci nepodařilo kontaktovat. Učitelka se ke sporu nechce vyjadřovat. Ředitel Mikulič naznačil, že se kvůli případu před časem dostala do velkého stresu a v zájmu jejího zdraví ji poslal na čas ze školy domů. Teď už znovu učí.

Asi na třiceti procentech všech základních a středních škol v České republice se už někdy řešila šikana.

„V naprosté většině jde o šikanu mezi žáky. Taková, která by se týkala učitelů nebo rodičů, je zcela výjimečná,“ říká náměstek ústředního školního inspektora Ondřej Andrys. Inspekce však řeší až ty případy, na které jim přijde konkrétní stížnost.

Rodiče reagují agresivně, ale také učitelé dělají chyby

Odborníci obecně potvrzují, že kdykoliv dojde ke střetu mezi rodinou a školou, chybí vzájemný respekt a důvěra.

„Běžně jsou obviňováni učitelé, ale bohužel vliv a často i vina je také na straně rodičů. Chtějí pro sebe a své děti respekt a uznání, ale sami je nedávají,“ říká nezávislý lektor, konzultant a dlouholetý někdejší ředitel největší znojemské základní školy Miloslav Hubatka.

Podle něj také přibývá případů, kdy rodiče reagují nepřiměřeně a agresivně. Ale ne vždy je ze strany školy nebo konkrétního učitele vše v pořádku.

„Tak jak známe špatné obchodníky, automechaniky i lékaře, existují i špatní pedagogové. Bohužel problémového, nekvalitního, nebo dokonce neeticky se chovajícího učitele se hodně špatně zbavuje. A pokud neudělá opravdu hodně velký průšvih, tak je jeho odvolání zhola nemožné,“ upozornil Hubatka.

Autoritu učitelů podrývají rodiče, říká psychoterapeutka

Psycholožka Eva Kneblová působí v Brně i ve Znojmě. Dobře zná školáky, kteří jsou na učitele dlouhodobě a účelově drzí a schválně narušují hodinu. Ani na prvním stupni nejde o výjimku.

„Když s dětmi řešíme, kde je příčina, často odpovídají, že se ve škole nudí a provokacemi učitele si prostě jen chtějí zpestřit hodinu,“ vysvětlila.

Brněnská psychoterapeutka Stanislava Ševčíková zase tvrdí, že autoritu učitelů často podrývají rodiče.

„Syn třeba dostane poznámku a tatínek mu řekne: Z toho si nic nedělej, ona si na tobě léčí své komplexy. Slyší-li děti o někom, že je špatný nebo není odborník, obvykle ho nerespektují,“ uvedla Ševčíková. Rodiče mají mít na paměti, že děti mluví „emočním jazykem“, tedy vypráví spíše o tom, jak se cítí, než jak se druhý skutečně choval.



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.