Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zastávka stála stovky milionů. Teď ji ničí vandalové a lidé se tu bojí

  13:03aktualizováno  13:03
Tramvajová zastávka Jírova v Brně-Líšni stála před patnácti lety 380 milionů korun, unikátní podzemní projekt však chátrá. Řádí tam vandalové, přespávají bezdomovci a lidé se tam bojí čekat na tramvaje.

Tramvajová zastávka Jírova v Brně-Líšni | foto: Jiří Salik Sláma, MAFRA

O podzemní tramvajové zastávce Jírova v městské části Brno-Líšeň někteří hovoří jako o brněnském metru. Krom toho, že v Česku je tento projekt podzemní zastávky unikátní, je stavba mezi místními vyhlášená i neslavně: kvůli posprejovaným stěnám, přespávajícím bezdomovcům či rozbitým informačním tabulím od vandalů.

Fotogalerie

"V noci bych tudy nikdy nešla, je to tam nebezpečné," tvrdí o podzemním nástupišti obyvatelka Líšně Pavla Osová.

Podle mnohých by přitom stačilo zavést kamerový systém nebo zastávku na noc, kdy odtud tramvaje nejezdí, uzavřít.

"Celá výstavba přišla na 380 milionů korun, za pár let se však zastávka dostala do dezolátního stavu. Už tři roky apelujeme na brněnský dopravní podnik i odbor dopravy, aby prostor uvedly do kulturní podoby, ale nic se neděje," popisuje současný stav zastávky starosta městské části Brno-Líšeň Břetislav Štefan (ČSSD).

Jedna malá trafika zůstala posledním podnikem, který ještě v podzemní zastávce působí.

"V květnu nás vykradli, rozbili tenkou zeď v zadní části trafiky. Když jsou prodlevy mezi tramvajemi, chodím se podívat před trafiku, jestli mě někdo nejde přepadnout," popisuje okolí její majitelka.

Kamery na zastávce byly, ale pak došly peníze

Protože je unikátní stavba v majetku města, spadá Jírova pod správu magistrátního odboru dopravy. Brněnští radní před více než rokem schválili její rekonstrukci.

"Historicky už objekt prodělal opravy rozbitých skel a stěn, které zavinilo řádění vandalů. Loni proběhla i větší rekonstrukce, která stála něco přes milion korun," uvedl ředitel odboru dopravy Vladimír Bielko.

"Když jsem se šla loni při čistění zastávky zeptat, jak zajistí, aby to nebylo druhý den stejné, řekli mi, ať se nestarám," oponuje majitelka místní trafiky.

Aktuální stav zastávky je po roce opět více než zoufalý. "Víme, že toto místo je dlouhodobě problematické, pokud jde o výskyt vandalů. Hlídky mu proto věnují zvýšenou pozornost během dne i noci," informoval mluvčí strážníků Jakub Ghanem. To ale zřejmě nestačí.

Původně tu kamerový systém byl, zpočátku tu hlídala i noční služba. Postupně však došly peníze a kamery zmizely.

Všechny peníze jdou na opravu vozovny, Jírová musí čekat

Odbor dopravy proto nedávno připravil nový návrh na zavedení kamer. Vzhledem k nízkému rozpočtu však Bielko neví, zda na umístění potřebných kamer vůbec někdy dojde.

"Rozpočet máme tři miliony korun, letos jsme třeba vše věnovali na opravu vozovny Komín, to znamená, že na zastávku Jírova nezbylo nic," tvrdí.

Dopravní odbor však podle Bielka nemá peníze ani na to, aby byla podzemní zastávka na noc uzavřená, třeba mřížemi. Poslední tramvaj odsud přitom odjíždí před půlnocí, první pak startuje před pátou hodinou ráno.

"Řešil by to zmiňovaný kamerový systém či uzavření zastávky na noc, těžko říct, jestli se na to ale najdou peníze," dodal Bielko.

Podle mluvčího městské policie mají strážníci vytipované i rizikové časy, kdy se sprejeři a vandalové na zastávce objevují.

"Nedávno jsme přímo na zastávce Jírova dopadli tři sprejery. Měli u sebe ještě i spreje a fixy. Všichni tři muži staří od 19 do 20 let skončili s podezřením ze spáchání trestného činu v rukou státní policie," dodal Ghanem.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.