Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Závodní okruh jako boxerský ring, podívejte se na kuriózní nehody

  11:30aktualizováno  11:30
Jedno auto jedoucí druhému po střeše. Tvrdá srážka safety caru se závodním autem. Dojezd do boxů po třech kolech. I taková je realita světových šampionátů cestovních aut. Ten příští startuje už o víkendu na Masarykově okruhu v Brně. Podívejte se na nejkurióznější nehody z minulých let.

Nehoda při závodech cestovních vozů FIA WTCC. | foto: FIA WTCC

Safety car srazil vedoucího jezdce

Ve francouzském Pau před dvěma lety vyjel kvůli drobné kolizi mezi závodníky safety car na dráhu hned v prvním kole. Jenže v tu chvíli se zrovna na cílovou rovinku řítilo čelo závodu vedené Němcem Franzem Engstlerem v BMW. Výsledkem byla tvrdá srážka, která totálně zdemolovala safety car Chevrolet a Engstlerův vůz poškodila natolik, že ve slibně rozjetém závodě skončil.

Při vyšetřování vyšlo najevo, že safety car řízený Phillipem Choletem neměl na dráze co dělat. Ředitel závodu mu totiž nedal pokyn k výjezdu na dráhu. "Nehoda je o to tragikomičtější, že safety car vyřadil ze závodu jezdce, který nepatřil k úplné špičce a pokud by závod na prvním místě dojel, byl by to pro něj životní výsledek," vypráví Miroslav Bartoš, sportovní ředitel Masarykova okruhu a zároveň ředitel seriálu WTCC. Rozhodování o vině a postihu při nesčetných nehodách patří k jeho práci.

Městské okruhy: automobilový kulečník

Nejkomičtější karamboly v seriálu se stávají na stísněných městských okruzích, kde je dráha užší a je na ní mnohem méně únikových zón. Stačí tedy drobný "ťukanec", a auto, které by na normálním okruhu skončilo v kačírku za hranicí dráhy, zůstane stát nepojízdné v zatáčce.

Typický příklad? Portugalské Porto, sezona 2009. Stačilo, aby se jedno ze závodních BMW v zatáčce lehce otřelo o zadní nárazník Chevroletu Cruz, který pak skončil ve smyku v bariéře a postupně do něj narazila další čtyři auta. Další závodníci museli zůstat stát. Trať byla úplně neprůjezdná.

Jak se v takových případech posuzuje vina? "Složitě," říká s úsměvem Miroslav Bartoš. Viník kolize se určuje pomocí mnoha pravidel a ještě složitější je rozhodování o postihu. "Pokud závodník po zaviněné kolizi sám skončí v kačírku nebo bariéře, potrestal se sám. Pokud ale získal problematickým manévrem lepší umístění, měl by se džentlmensky vrátit na svoji původní pozici. Jinak riskuje penalizaci," vysvětluje ředitel seriálu.

Jde to i bez kola

Proč se ve WTCC bourá tolik? Může za tím být i to, že jsou auta relativně bytelná. Stačí jen to, že na rozdíl od formulových vozů mají kola "schovaná" v karoserii.

"U formulových aut znamená většina kolizí konec nebo významné zdržení v závodu, takže se jim jezdci snaží vyhýbat za každou cenu. U cestovních aut si mohou drobnější náraz dovolit, aniž by je to vyřadilo," vysvětluje Miroslav Bartoš.

A ostatně i veterán závodů cestovních aut, devětačtyřicetiletý matador Gabriele Tarquini se vyznává, že na WTCC oceňuje možnost "používat auto jako boxer používá své tělo". Že speciály WTCC vydrží ledacos, není žádným tajemstvím.

Například Andy Priaulx loni po havárii v kvalifikaci v Macau ještě dojel k výjezdu z Pit Lane, aby neblokoval dráhu. Co na tom, že měl jen tři kola. Ostatně záběrů, kdy se jezdci snaží po kolizi řídit auto s utrženým nebo úplně vyvráceným kolem, nasbírali kameramani Eurosportu, který WTCC přenáší, nepočítaně.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Filip Salač
Se zlomenou nohou jezdil i Rossi, ví talentovaný závodník Salač

Na tiskovou konferenci před startem brněnské Velké ceny s obtížemi dobelhal o berli. „Už chodím i bez ní. A zkoušel jsem i dřepy,“ poví motocyklový závodník...  celý článek

Jakub Kornfeil během tréninku na Velkou cenu České republiky silničních...
Pátek v Brně: Kornfeil v mlze, Abraham v úžasu, Hanika v pasti

Od začátku týdne pražilo na asfalt Masarykova okruhu slunce, teploty se draly vysoko nad třicítku. Déšť, který v pátek ráno zkropil rozpálené Brno, však nebyl...  celý článek

Tahle partička kolem Hannese Müllera (vpravo) uvedla, že za tři dny Velké ceny...
Fanoušci motorek se snaží vejít do 10 tisíc, nejvíc dají za alkohol

Až patnáct piv denně zvládl vypít George Milosavljevič, který s partou kamarádů přijel na brněnské závody MotoGP ze Srbska. Právě alkohol byl spolu se...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.