Nehoda při závodech cestovních vozů FIA WTCC.

Nehoda při závodech cestovních vozů FIA WTCC. | foto: FIA WTCC

Závodní okruh jako boxerský ring, podívejte se na kuriózní nehody

  • 1
Jedno auto jedoucí druhému po střeše. Tvrdá srážka safety caru se závodním autem. Dojezd do boxů po třech kolech. I taková je realita světových šampionátů cestovních aut. Ten příští startuje už o víkendu na Masarykově okruhu v Brně. Podívejte se na nejkurióznější nehody z minulých let.

Safety car srazil vedoucího jezdce

Ve francouzském Pau před dvěma lety vyjel kvůli drobné kolizi mezi závodníky safety car na dráhu hned v prvním kole. Jenže v tu chvíli se zrovna na cílovou rovinku řítilo čelo závodu vedené Němcem Franzem Engstlerem v BMW. Výsledkem byla tvrdá srážka, která totálně zdemolovala safety car Chevrolet a Engstlerův vůz poškodila natolik, že ve slibně rozjetém závodě skončil.

zdroj: www.youtube.com

Při vyšetřování vyšlo najevo, že safety car řízený Phillipem Choletem neměl na dráze co dělat. Ředitel závodu mu totiž nedal pokyn k výjezdu na dráhu. "Nehoda je o to tragikomičtější, že safety car vyřadil ze závodu jezdce, který nepatřil k úplné špičce a pokud by závod na prvním místě dojel, byl by to pro něj životní výsledek," vypráví Miroslav Bartoš, sportovní ředitel Masarykova okruhu a zároveň ředitel seriálu WTCC. Rozhodování o vině a postihu při nesčetných nehodách patří k jeho práci.

Městské okruhy: automobilový kulečník

Nejkomičtější karamboly v seriálu se stávají na stísněných městských okruzích, kde je dráha užší a je na ní mnohem méně únikových zón. Stačí tedy drobný "ťukanec", a auto, které by na normálním okruhu skončilo v kačírku za hranicí dráhy, zůstane stát nepojízdné v zatáčce.

zdroj: www.youtube.com

Typický příklad? Portugalské Porto, sezona 2009. Stačilo, aby se jedno ze závodních BMW v zatáčce lehce otřelo o zadní nárazník Chevroletu Cruz, který pak skončil ve smyku v bariéře a postupně do něj narazila další čtyři auta. Další závodníci museli zůstat stát. Trať byla úplně neprůjezdná.

Jak se v takových případech posuzuje vina? "Složitě," říká s úsměvem Miroslav Bartoš. Viník kolize se určuje pomocí mnoha pravidel a ještě složitější je rozhodování o postihu. "Pokud závodník po zaviněné kolizi sám skončí v kačírku nebo bariéře, potrestal se sám. Pokud ale získal problematickým manévrem lepší umístění, měl by se džentlmensky vrátit na svoji původní pozici. Jinak riskuje penalizaci," vysvětluje ředitel seriálu.

Jde to i bez kola

Proč se ve WTCC bourá tolik? Může za tím být i to, že jsou auta relativně bytelná. Stačí jen to, že na rozdíl od formulových vozů mají kola "schovaná" v karoserii.

zdroj: www.youtube.com

"U formulových aut znamená většina kolizí konec nebo významné zdržení v závodu, takže se jim jezdci snaží vyhýbat za každou cenu. U cestovních aut si mohou drobnější náraz dovolit, aniž by je to vyřadilo," vysvětluje Miroslav Bartoš.

A ostatně i veterán závodů cestovních aut, devětačtyřicetiletý matador Gabriele Tarquini se vyznává, že na WTCC oceňuje možnost "používat auto jako boxer používá své tělo". Že speciály WTCC vydrží ledacos, není žádným tajemstvím.

Například Andy Priaulx loni po havárii v kvalifikaci v Macau ještě dojel k výjezdu z Pit Lane, aby neblokoval dráhu. Co na tom, že měl jen tři kola. Ostatně záběrů, kdy se jezdci snaží po kolizi řídit auto s utrženým nebo úplně vyvráceným kolem, nasbírali kameramani Eurosportu, který WTCC přenáší, nepočítaně.