Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Zahrádky bez reklam. Radnice chce sladit centrum Brna

  • 11
Ačkoliv to tak podle aktuálního počasí nevypadá, už od středy si lidé mohou vychutnat kávu či víno na oblíbených restauračních zahrádkách. Před sluncem i deštěm tam návštěvníky chrání většinou reklamní deštníky a markýzy, jenže to se od příští sezony změní.

Z centra Brna v budoucnu deštníky s reklamou zmizí, protože vedení radnice chce sjednotit vzhled venkovních zahrádek. Kavárníci tvrdí, že na nové vybavení nebudou mít. A že chystané změny pro ně mohou být likvidační.

MF DNES má interní dokument radnice k dispozici. Deštníky a markýzy budou v jednotném světlém nebo přírodním odstínu, umístit na ně půjde jen reklama samotného podniku. Ohraničení je doporučeno vytvořit pouze rohovými sloupky. Nábytek kromě designového nesmí tvořit plastové zahradní židle a stoly.

„Je to zatím jen návrh, takže konečná verze může vypadat jinak,“ uvedl starosta Brna-střed Martin Landa.

Za jeden deštník dá restaurace 25 tisíc

Radnice se inspirovala v Plzni a v Praze, kde podobu zahrádek také ujednotili. „Prošli jsme jejich manuály. Chceme docílit toho, aby mělo venkovní posezení odpovídající design, který zapadne do kontextu památkové rezervace. A ne že si každý kavárník postaví před podnikem, co se mu zlíbí,“ poznamenal zastupitel Petr Bořecký, který má na starosti výstavbu a územní rozvoj.

Navrhované změny

  • Zahrádky u restaurací v centru Brna by měly být pouze na dlažbě, podesta má být povolená jen tam, kde v umístění zahrádky brání sklon podloží.
  • Deštníky a markýzy mají být pouze ve světlém nebo přírodním odstínu. Co se týče potisku, bude dovolená jen vlastní reklama podniku.
  • Zakázat chtějí plastové zahradní židle a stoly. Umělý materiál je dovolen jen u designového nábytku.
  • Ohrazení zahrádky chtějí povolit pouze křehkou konstrukcí ohraničenou rohovými sloupky. Také na oplocení nesmí být žádná reklama.

Provozovatelé ale nejsou ze změny nadšení. Například v kavárně Pellini Top v Jakubské ulici mají novou zahrádku teprve dva roky.

„Dali jsme za ni 80 tisíc korun. Kdyby schválili tento návrh, tak ji můžeme vyhodit. Navíc máme tři reklamní deštníky, které jsme dostali. Kdybychom měli pořizovat nové, jen pro nás, tak za jeden dáme 25 tisíc. Na to za sezonu nevyděláme,“ řekl provozní Pellini Top Zdeněk Smetana.

Reklamní deštníky a markýzy mají také u kavárny Aida. „Dražší jsou markýzy. Nová stojí od 200 tisíc korun,“ poznamenal provozní podniku Jiří Fojt. V podobné situaci je také restaurace Mamut pod Petrovem. „Pan majitel teď navíc nechával udělat novou zahrádku,“ podotkla provozní Iva Šešulková.

Podpora památkářů Brno-střed chce jednotným vzhledem vyhovět také památkářům, kterým se nejednotnost venkovního posezení v centru města nelíbí.

„Každý si před podnik staví něco jiného, někdy to vypadá jako ohrada pro kozy nebo koně. Také umí přes zahrádku přehodit igelit s reklamou, kterým vytvoří kyslíkový stan. To se do městské památkové rezervace nehodí,“ domnívá se vedoucí odboru památkové péče Martin Zedníček.

Součástí návrhu je ještě jedna novinka. Zahrádky budou moci zůstat otevřené po celý rok. „S chystanými změnami to nemá význam. Nebudeme moct vytvořit posezení ve stylu zimní zahrady jako třeba ve Francii,“ míní Smetana.