Podle Radky Pistoriusové z Českých drah nebyli v době nehody uvnitř cestující. "Drážní inspekce tuto informaci prověřuje," řekl její mluvčí Zdeněk Neusar.
Podle něho však byla v době, kdy byla souprava v pohybu, lokomotiva zcela prázdná. Vlak se podařilo zastavit až poté, co v něm zatáhl za ruční záchrannou brzdu duchapřítomný vlakvedoucí.
V 11:42 ohlásil strojvedoucí, že stojí se soupravou EC-174 v Rájci-Jestřebí, protože se lokomotiva porouchala. Ze stroje vystoupil a patrně se zabýval závadou.
V 11:55 se celá souprava dala do pohybu. Začala couvat směrem k Brnu. Tímto směrem se trať svažuje o 3,5 procenta. "Bližší okolnosti, za nichž se podařilo soupravu zastavit, neznáme," uvedl Neusar.
Podle jedné z verzí upozornil vlakvedoucího na to, že souprava je v pohybu, právě strojvedoucí. Jde o zaměstnance Českých drah.
Provoz na trati tři hodiny stál
Událostí se zabývá Drážní inspekce a výsledky jejího šetření patrně ovlivní budoucnost zaměstnance u firmy. Spoj cestou také podle drah projel návěstidlem zakazujícím jízdu.
Podle Pistoriusové v době události nebyli uvnitř cestující. V Rájci-Jestřebí prý krátce předtím z porouchané soupravy vystoupili a přesedli do dalšího rychlíku. Souprava se podle ní vymkla z kontroly až v době, kdy lidé odjeli. Vyšetřování však znemožnilo průjezd dalším vlakům.
Provoz na trati byl přerušený tři hodiny. Vlaky směřující z Brna železničáři odkláněli přes Havlíčkův Brod, řekla Pistoriusová.
Neusar upřesnil, že více informací k případu by mohlo být počátkem příštího týdne. Pokud inspekce zjistí, že strojvedoucí pochybil, záležitost může předat policii. Lze předpokládat, že by strojvedoucí mohl být obviněn z obecného ohrožení.