Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Miliarda zrychlí trať mezi Znojmem a Břeclaví, spojení do Brna nezlepší

  8:15aktualizováno  8:15
Železnice ze Znojma do Břeclavi má před sebou velké opravy. Stát do ní v nejbližších letech investuje skoro miliardu korun. Peníze ovšem vystačí jen na dva úseky trati. Na zbytku zůstane muzejní zařízení. Lidé z příhraničí tak přišli o naději na rychlé spojení s Brnem.

Železnici mezi Znojmem a Břeclaví čeká oprava za miliardu | foto: České dráhy

Drncání tak silné, že cestující skoro vyhazuje ze sedačky, hlemýždí tempo, kterým se vlak pohybuje, nebo zastaralé železniční přejezdy, které musí auta projíždět krokem. To vše by mělo zmizet alespoň ve vybraných úsecích.

Kde se bude opravovat

Trať mezi Bořím lesem a Valticemi a úsek ze Znojma do Hodonic: opraví se koleje, mosty, propustky, zabezpečovací a sdělovací zařízení, silnoproudá zařízení a dílčích změn doznají i jednotlivé zastávky a stanice.

Z Hodonic do Božic a Valtic do Mikulova je plánovaná modernizace zabezpečovacího systému.

Zatím se Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) a Jihomoravský kraj dohodli, že se opraví trať mezi Bořím lesem a Valticemi z jedné strany a úsek ze Znojma do Hodonic z druhé strany. "Předpokládaný začátek stavby bude na přelomu let 2014 a 2015," uvedl mluvčí SŽDC Pavel Tesař.

Projektanti teď mají za úkol do konce roku vypracovat podrobnější plány. Jednání hned s několika státními institucemi však nepostupují úplně hladce. "Málokdo ví, co od toho očekávat. Zatím jsme měli pět vstupních porad, ale ještě jsme se nedohodli, jak přesně to má vypadat. Náhledy na to, pro jakou rychlost, v jakém rozsahu a v jakých úsecích by se měla trať opravit, jsou různé," vysvětlil projektant Miroslav Polák z inženýrské společnosti SUDOP Brno.

Hlavní cíle revitalizace jsou zkrácení jízdní doby a modernizace zabezpečovacího zařízení. To, které je na železnici teď, už totiž patří spíš do muzea. Opraví se koleje, mosty, propustky, zabezpečovací a sdělovací zařízení, silnoproudá zařízení a dílčích změn doznají i jednotlivé zastávky a stanice.

Špatná zpráva pro Znojemské však je, že se ani tentokrát nedočkají zkvalitnění celkového napojení na Brno.

Jen cesta do přestupního uzlu v Břeclavi dnes trvá ze Znojma po železnici skoro hodinu a půl. Zrychlení dvou krátkých přibližně desetikilometrových úseků celkové dojezdové době příliš nepomůže. Dalších skoro 50 kilometrů mezi nimi zůstane přibližně tak, jak je. Z Hodonic do Božic a Valtic do Mikulova je plánovaná pouze modernizace zabezpečovacího systému.

"Celá trať je více méně regionální. Úseky ze Znojma do Hrušovan a z Břeclavi do Mikulova jsou podle počtu cestujících zatíženější než ten zbytek tratě uprostřed," poznamenal Polák.

Jihomoravský kraj jako objednatel dopravy na této trati proto SŽDC a ministerstvu doporučil, aby se opravy zaměřily na zmíněné kratší úseky a zlepšila se tak jen regionální doprava v okolí velkých měst.

Postoj krajských úředníků ale vyvolává u lidí na Znojemsku hořkost. "Je to výsměch. Kraj o nás prostě rozhodl, že nemáme nárok na rychlejší cestování," poznamenal opoziční znojemský zastupitel Jiří Kacetl.

Dopravní spojení Znojma s Brnem je mizerné

Druhé největší město na jižní Moravě má napojení směrem do Brna mizerné. Silnice ze Znojma až do Pohořelic je na většině své délky úzká a rozbitá. Ve špičce ji navíc špuntuje intenzivní kamionová doprava.

Po kompletně opravené železniční cestě by se Znojemští podle některých výpočtů dostali do centra Brna za hodinu a půl – s přestupem v Břeclavi, bez parkování, čekání na křižovatkách nebo bez dlouhého pochodu z autobusového nádraží Zvonařka.

Do tak mamutí akce se ale kraji nechce. "Kompletní oprava by odhadem stála čtyři a půl miliardy. My jsme dostali limit přibližně jednu miliardu," poznamenal projektant Polák.

Rychlé vlaky by navíc rozložily jízdní řády společnosti Kordis, která provozuje integrovaný dopravní systém. "Jihomoravský kraj preferuje řešení, které ihned posílí oba frekvenčně nejsilnější úseky tratě. Ke zkrácení jízdních dob dojde na krajních úsecích tratí bez nutnosti zasahovat do koncepce návazných autobusových spojů," uvedla mluvčí kraje Denisa Kapitančiková.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.