Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Z Brna vlakem k Baltu, na Jadran i do Řecka. Přes Moravu povedou koridory

  10:13aktualizováno  10:13
Evropská komise letos zavádí novou dopravní politiku a zadala úkoly České republice - Brno se musí vypořádat s modernizací nádraží a železnice do Přerova musí dostat druhou kolej. Komise totiž chce přes Brno vést dva důležité železniční koridory. Stavět se začne v následujících desetiletích.

Přes Brno půjdou dva sůležité evropské koridory. Ilustrační snímek | foto: Miroslav Klas

Dva z deseti železničních projektů TEN-T (zkratka pro Trans-European Transport Networks - Transevropskou dopravní síť), pomocí kterých chce Evropská unie vylepšit dopravní spojení mezi vzdálenými městy, povedou přes Brno. První spojí Balt s Jadranem. Druhá vysokorychlostní trať propojí německé Brémy přes Hamburk až k řeckým přístavům a vodní cestou dál na Kypr.

Pro jižní Moravu to v dlouhodobém časovém horizontu znamená, že tudy pojede více osobních i nákladních mezinárodních vlaků. Na investicích do přestavby nádraží a tratí se pak bude zásadní měrou podílet Evropská unie.

Pokud se plány naplní, výrazně posílí pozice Brna jako dopravního uzlu. "TEN-T koridory jsou absolutní evropské priority v dopravě, kde můžete mít zajištěno až z 85 procent financování z fondů EU," prohlásil bývalý eurokomisař, dnes kandidát na europoslance Pavel Telička (ANO). Zároveň je jedním z koordinátorů evropské dopravní politiky.

Nádraží v Brně se musí nutně přestavět

Brno má o projekty velký zájem. V jeho okolí není třeba budovat tratě zcela nové, využily by se ty současné směrem na Vídeň. Plánům ovšem nevyhovuje brněnské nádraží, ale ani úsek trati z Brna do Přerova. Tam vede jen jedna kolej místo požadovaných dvou. Na přestavbu nádraží a zdvoukolejnění tratě Brno-Přerov by měla přispět Evropská unie.

"Město Brno si za milion korun zaplatilo firmu, aby zalobbovala a naše projekty se tak dostaly do takzvaných předem identifikovaných projektů EU, to se jí podařilo. Je to pro nás přímá linka k financování," prohlásil náměstek brněnského primátora Robert Kotzian.

Hlavní nádraží v Brně se podle něj musí nutně přestavět. Mezi dvěma variantami - tedy nádražím u řeky, nebo pod Petrovem - ještě stále není rozhodnuto. V případě, že stát zvolí přesun na jih, který požaduje současné vedení Brna, mohlo by se podle Kotziana začít stavět v roce 2018.

Převedení tratě mezi Přerovem a Brnem na dvoukolejnou chce i Správa železniční dopravní cesty. Stavět se ale ani tam nezačne hned. "Trať Přerov-Brno je otázkou deseti let," řekl Kotzian. Stavět se má začít od Přerova a postupovat směrem k Brnu.

Na Vysočině evropské plány narazily

Sousední Kraj Vysočina by projekt výrazně zasáhl v případě stavby železničního koridoru z Prahy do Brna. Minulý týden se v debatě v Jihlavě střetli místní starostové s Teličkou a ministrem financí Andrejem Babišem (ANO), který koridory také prosazuje. "Jinak nás budou tranzitní cesty obcházet," podotýká Babiš.

Jenže starosty potenciálně dotčených obcí nepřesvědčil. "Nikdo z přítomných starostů se tu nevyjádřil, že by o rychlodráhu stál. Do prázdnin chceme založit sdružení, abychom mohli vstupovat do jednání s ministerstvem dopravy a vyjádřili větší sílu a odpor," uvedl například starosta Senožat na Pelhřimovsku Zdeněk Vaněk. Bojí se, že by mohlo dojít k narušení místních chráněných území, včetně zdroje pitné vody, nádrže Švihov.

Některé obce jako Velké Meziříčí ideu Evropské unie vítají. Pro Meziříčí nebo Velkou Bíteš by to znamenalo postavení nových zastávek a tím zjednodušení osobní i nákladní dopravy.

"Studentům i zaměstnancům by to ulehčilo cestování do Prahy i do Brna. Část nákladní dopravy by mohla přejít z přetížené dálnice na železnici. Navíc by se dalo dojet z Velké Bíteše do Vídně za jednu a půl hodiny," řekl starosta Velkého Meziříčí Radovan Necid.

Autoři:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Havarované BMW jihomoravské policie.
Hasiči zveřejnili fotografie nabouraného policejního supersportu

Fotky nabouraného policejního BMW zveřejnili jihomoravští hasiči. Nehoda se stala na konci května v Brně-Chrlicích. Ve voze seděl i hradní protokolář Vladimír...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Opilec narazil do stromu a usnul. Po chvíli odjel a zdříml si znovu

Problém zůstat při vědomí měl opilý řidič, který se proháněl ranním Blanskem. Poté, co narazil do stromu, si přímo za volantem zdříml. Přivolaní policisté jej...  celý článek

Zdevastovaný drnovický stadion.
Legendární fotbalový stadion v Drnovicích znovu na prodej, firma ho nechce

Kdysi slavný fotbalový stadion v Drnovicích na Vyškovsku je opět na prodej. Firma, která jej před rokem získala v dražbě za šest milionů, s opravami nezačala....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.