Muzeum průmyslových železnic provozuje dopravu na úzkorozchodné trati mezi

Muzeum průmyslových železnic provozuje dopravu na úzkorozchodné trati mezi "stanicemi" Zastávka u Brna, Babice a Zbýšov. | foto: Muzeum průmyslových železnic

Železniční muzeum ve Zbýšově slaví. V zemi jde o unikátní projekt

  • 1
O tom, že ani staré vlaky a koleje nepatří do starého železa, přesvědčili své okolí nadšenci ve Zbýšově. Netradičnímu koníčku propadli před dvaceti lety a "jejich" Muzeum průmyslových železnic letos slaví dvacáté výročí existence.

Tomáš Vojtíšek, Petr Píšala a Pavel Gajdoš se zkraje roku 1991 rozhodli rozjet ve velkém své dlouholeté hobby. "Chtěli jsme založit ukázkovou trať se dvěma nebo třemi lokomotivami. Dráhu jsme tehdy vybudovali u Pavla Gajdoše na zahradě," řekl Tomáš Vojtíšek, jeden ze zakladatelů muzea.

Úzkokolejka

Muzeum průmyslových železnic ve Zbýšově vlastní nejrozsáhlejší sbírku v Česku. Myšlenka založení muzea se zrodila v roce 1991 a muzeum letos slaví své 20. výročí. V současné době vlastní jednu parní lokomotivu, jednu elektrickou lokomotivu a více než deset motorových lokomotiv. O chod a údržbu muzea se stará 13 stálých členů a dalších 20 příznivců.

To, co začalo dvěma lokomotivami, se postupem času rozrůstalo, až prostory zahrady nestačily. "Když už jsme měli exponátů tolik, že se nám nikam nevešly, přesunuli jsme expozici do Mladějova na Moravě. Odtud se vlaky dostaly v roce 2005 do Zbýšova," zavzpomínal Vojtíšek.

Muzeum se pyšní stálou expozicí ve Zbýšově, ale také soukromou tratí na trase Zbýšov – Babice – Zastávka u Brna. Tu provozuje muzeum spolu se sdružením Regionální úzkorozchodná železnice.

"Na trati organizujeme každou prázdninovou sobotu předváděcí jízdu," řekl strojvedoucí Petr Píšala, další z obdivovatelů průmyslových železnic a vlaků.

Děti jízda potěší

Vypravování speciálních lokomotiv na trať není jednoduché. Výletním jízdám, které se mezi veřejností a zejména mezi dětmi těší veliké oblibě, předchází nákladné opravy, desítky hodin strávených v dílně a zdlouhavé budování zázemí.

To všechno, a navíc ještě údržba samotné trati rozhodně není levná záležitost. "Provoz hradí především samotné obce, finančně nás podporuje i Jihomoravský kraj a další sponzoři," vysvětlil ředitel muzea Jan Procházka.

Dodal, že peníze jsou sice důležité, ale bez zápalu a nadšení by se nic takového provozovat nedalo. "Máme to prostě rádi, vlaky a vůbec železnice nás baví," souhlasil s kolegou Petr Píšala, jeden z třinácti stálých členů spolku muzea.

Otevřou výhybnu Babice

V současné době je ve zbýšovském muzeu k vidění dvanáct provozuschopných lokomotiv, přičemž jedna z nich je parní, jedna elektrická a zbytek motorové.

"Pokud vím, byli jsme první v České republice, kdo s něčím podobným začal," uvedl provozní ředitel muzea Artur Fučík a dodal, že Muzeum průmyslových železnic je nejrozsáhlejší sbírkou úzkorozchodných exponátů v České republice.

A jak jinak by se dalo slavit jubileum železničního muzea než zase vlaky a tratí. V sobotu 17. září proto bude kromě slavnostního otevření výhybny Babice na programu provoz speciálních vlaků pro veřejnost, a to od 10:00 do 13:00.