Město Brno má nový slogan - Žít Brno.

Město Brno má nový slogan - Žít Brno. | foto: Tomáš Ripel

Žít Brno? Dvě slova, 600 tisíc a vlna kritiky

  • 44
Brno už není město bez tváře. Nový slogan "Žít Brno" má jihomoravskou metropoli dostat do povědomí zbytku světa jako bezpečné, rozvíjející se, nápadité a otevřené místo. Magistrát totiž nechal pro Brno za šest set tisíc korun vytvořit "City Identity", tedy propracovanou image vymyšlenou městu přímo na míru.

Nový slogan ale u Brňanů vyvolává rozpaky. „Co to vlastně znamená, Žít Brno?“ ptají se.

Kritika se snesla také z řad jazykovědců. Slovní spojení Žít Brno totiž nezní příliš přirozeně. „Pokud nejsou hloupí, měli se obrátit na jazykovou poradnu. Je to novotvar a potrvá, než si veřejnost zvykne. Zní to jako nesmysl,“ myslí si jazykovědec Vladimír Mates.

Na druhou stranu dodává, že nedávno veřejnost podobně brojila proti slovu Česko, které v současnosti většina lidí používá bez výhrad.

Logem lákají města turisty

Podobný marketingový projekt si nechávají zpracovávat i další světová města jako například Londýn ve spojitosti s pořádáním olympiády nebo Amsterodam a anglický Leeds.

„Brno je taky obchodní produkt. Města dneska vědí, že pokud chtějí přitáhnout turisty, musí se něčím odlišovat, proto si nechávají vytvořit City Identity,“ popsal současný trend expert na reklamu z Vysoké školy ekonomické Jiří Mikeš.

Na jižní Moravě se o podobnou prezentaci snaží také Znojmo, které zvolilo slogan „Město s přívlastkem“, ale Brno ji má daleko propracovanější.

Co nový slogan znamená?

Žít Brno podle Mikeše nezní špatně, ale není úplně jasné, co chce slogan vyjádřit. „Budou muset hodně vysvětlovat, co vlastně znamená. Jestli má nalákat do Brna podnikatele nebo vzbudit pocit hrdosti u obyvatel,“ naznačil Mikeš.

Brno podle něj může turisty nalákat na pohodovou atmosféru a místní speciality.

Město se snaží „najít svou tvář“ už od roku 2004, kdy představilo nové logo vytvořené Věrou Marešovou, která za něj dostala Národní cenu za design. Marešová zpracuje i grafickou podobu nového městského sloganu a jeho čtyř nejdůležitějších hodnot.

Grafika ještě není hotová

„Dokud není hotová grafická úprava, nemůžeme ovšem City Identity oficiálně představit,“ uvedla Eva Gregorová z Referátu tvorby strategie a regionální spolupráce.

Brněnský magistrát si v letech 2008 až 2009 nechal zpracovat několik sociologických průzkumů, kde se Brňanů, turistů, úředníků a podnikatelů ptal na jejich vnímání Brna.

Slovenská společnost Corporate Consulting Group pak tyto výzkumy spojila s materiály určujícími budoucí strategii Brna pro rozvoj a turistický ruch a vytvořila Brnu identitu, kterou se město bude prezentovat navenek.

První slogan zněl „Brno – město s tváří“, ten ale odborníci z magistrátu nakonec změnili na „Žít Brno“. Ale ve hře byly i varianty jako „Kapesní velkoměsto“.

Bude se měnit i logo města?

Nový městský slogan Žít Brno ještě ani nebyl oficiálně představen a už vyvolává spory. Rozšířila se například fáma, že nový slogan znamená i změnu městského loga, které Brno používá teprve šest let.

Starosta Brna-středu Libor Šťástka se obával, že radnice bude muset předělávat veškeré tištěné materiály. „Nevím, jaké byly náklady související s pořízením nového loga města od vybrané agentury, ale náklady na předělání všeho, co logo města obsahuje, zcela určitě přijdou na statisíce,“ napsal Šťástka na radniční webové stránky.

Společnost Corporate Consulting Group si zatím nepřála nově vytvořený projekt komentovat. „Naše vyjádření v minulosti překroutili a my se nechceme bez domluvy s brněnským magistrátem vyjadřovat,“ prohlásila Vesna Korošová z firmy.

Na údajnou změnu loga pak podle Gregorové začala reagovat spousta lidí. „Začali zakládat různé blogy a podobně, přitom se logo vůbec nemění,“ uvedla na pravou míru Gregorová.

Nekoupili doménu

Slogan kritizuje například autor na webové stránce brandtherapy.blogspot.com. „Pseudopoetismus sloganu Žít Brno, jako vystřižený z Nedělní chvilky poezie z roku 1985, za Brnem definitivně zavře dveře a spustí oponu. Poslední ať zhasne světlo,“ nelíbí se bloggerovi a novou prezentaci Brna považuje za výsledek „zhovadilého barbarismu“.

Novinář na volné noze Michal Kašpárek navíc poukázal na to, že ani po několika týdnech si nikdo nezaregistroval internetovou doménu zitbrno.cz. Koupil si ji proto sám, aby na nedokonalost prezentace upozornil.

„Město zaplatilo 600 tisíc korun za novou tvář města, toliko za prázdný a pitomý slogan. Ale ani po několika týdnech nikoho nenapadlo zaregistrovat za 250 korun doménu, i když se chystají další velké investice do reklamy. Brnu by více než do nesmyslného hesla prospělo investovat ty peníze do pravidelného úklidu špinavých míst, která vítají návštěvníky v okolí nádraží,“ prohlašuje Kašpárek.

Stránku naplnil odkazy na videa na YouTube spojená s Brnem. Ta však Brnu příliš nelichotí. První z nich zachycuje dvě opilé dívky, jak se válí po chodníku, na dalších se perou Romové.

Město nevidí v zabrání domény problém. „Prezentaci sloganu to nijak neovlivní, doména pro Brno je pořád www.brno.cz,“ řekl mluvčí magistrátu Pavel Žára.