Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Škoda Transportation

Roční šalinkarta zlevní, ale jen pro Brňany a při koupi přes internet

  • 127
Dohodnuto. Brněnští radní po čtyřech měsících vyjednávání odhlasovali, že Brňané budou mít od ledna 2017 levnější základní roční šalinkartu. Zlevnění o víc než čtrnáct set korun však nebude pro všechny.

Cena pro tarifní zóny 100 a 101 klesne z nynějších 4 750 korun na 3 325 korun.

Právo na slevu však bude mít jen ten, kdo v Brně platí za odpad (navíc bez jakýchkoli dluhů) a kdo si jízdné zaplatí přes web dopravního podniku (DPmB). Na levnější celoroční jízdenku tak nedosáhnou mimobrněnští nebo ti, kdo ve městě nevlastní žádnou nemovitost.

Politici si od takových omezení slibují, že levnější jízdné bude lidi motivovat třeba k tomu, aby se přihlásili k trvalému bydlišti v Brně.

Na kartě budou zašifrované údaje

„Chtěli jsme vyřešit několik našich cílů naráz. Zatraktivnit celoroční jízdenku, zlepšit kvalitu ovzduší, protože lidé díky nižší ceně budou méně jezdit autem, motivovat je k přihlašování trvalého bydliště nebo koupení bytu a k řádným platbám za komunální odpad. A také díky novému systému pomoci zavést elektronické jízdenky,“ vypočítal náměstek primátora Martin Ander (Strana zelených).

Jak to bude s šalinkartou a jízdenkami

  • Zlevněná roční nepřenosná základní jízdenka pro zóny 100 a 101 začne platit od 1. 1. 2017.
  • Z nynějších 4 750 korun si budou moci Brňané, kteří mají ve městě trvalé bydliště nebo vlastní nemovitost (tedy platí za odpad), odečíst 1 425 korun, takže její konečná cena bude 3 325 korun.
  • Bude ji možné zakoupit pouze přes internet, v e-shopu Dopravního podniku města Brna.
  • Žadatel se nejdřív zaregistruje, otevře si virtuální účet, kde vyplní číslo své platební karty, jíž bude platit jízdné. Kartu může kdykoliv na webu změnit.
  • Nejdřív zaplatí plnou cenu ročního jízdného. Zároveň na stejném webu vyplní formulář žádosti o příspěvek na jízdné od města, který se odešle automaticky na magistrát.
  • Úředníci žádost zkontrolují, a pokud neevidují u žadatele dluh na platbě za komunální odpad, zašlou mu na účet zpět třicet procent z plného celoročního jízdného.
  • Požádat bude moci i ten, kdo nemá přístup k internetu nebo nevlastní bezkontaktní platební kartu – dostane ji od dopravního podniku. Ten také na pomoc žadatelům s registrací vyčlení zaměstnance. Zda se za tuhle zvláštní kartu bude platit, či ne, se ještě bude upřesňovat.

Sleva má ale háček – lidé musí nejdřív zaplatit plnou roční cenu a pak si teprve vyplněním formuláře požádat o třicetiprocentní příspěvek od města. Peníze jim přijdou od magistrátu zpět na účet do tří měsíců. Vše budou muset vyřídit přes internet a zaplatit kartou.

„Údaje na kartě budou pomocí speciálního programu zašifrované, takže nehrozí žádné zneužití nebo krádeže,“ ujistil zastupitel Vít Prýgl (ANO), který zároveň sedí v představenstvu Dopravního podniku města Brna a léta řídí tamní tarifní odbor.

A pokud člověk kartu ztratí nebo vyprší její platnost? Pouze údaje změní ve své registraci na e-shopu dopravního podniku. „Na platební kartě samotné není žádný záznam, ta bude sloužit jenom jako nosič šifrovaného čísla, které řekne, že tento člověk má zaplacenou tuto službu,“ upozornil Prýgl.

Přibude Brňanů?

Dopravní podnik počítá i s tím, že pokud někdo platební kartu nemá nebo ji nechce takto používat, získá ji od této městské firmy. „Nebude k ní vedený bankovní účet, poslouží pouze pro záznam dopravnímu podniku. Zatím nevíme, zda bude její vydání zdarma, nebo zpoplatněné, to budeme upřesňovat,“ dodal Prýgl.

Levnější tramvajenku si podle odhadů DPmB pořídí kolem padesáti tisíc cestujících, nejméně 27 tisíc jich na ni přejde ze čtvrtletního nebo pololetního předplatného, protože pro ně bude výhodnější.

„Dále se očekává nárůst zhruba dvou tisíc nových pravidelných uživatelů hromadné dopravy, kteří dosud nevyužívají žádné předplatné, protože při nepravidelných cestách používají jednorázové jízdenky,“ uvedla Kateřina Gardoňová z tiskového střediska magistrátu.

A město dokonce očekává, že si kvůli levnější roční jízdence přehlásí trvalé bydliště kolem 4 500 lidí do Brna. To by znamenalo přírůstek víc než jednoho procenta obyvatel.

Děti zdarma do deseti let

Podle představ politiků a vedení DPmB je elektronická roční jízdenka jen první etapou revolučních změn v nákupu jízdného. Jejich podrobnosti dojednají radní s dopravním podnikem do konce října.

„Od Nového roku by například měly začít jezdit po Brně zdarma děti až do deseti let. Nyní je to do šesti let,“ řekl náměstek primátora Petr Hladík (KDU-ČSL).

A za dva roky by lidé mohli přes městský e-shop pomocí bezkontaktní karty platit nejen roční jízdenky, ale také ty s kratší platností či jednorázové. Elektronické jízdenky už dopravce měsíce testuje na autobusové lince z centra na letiště, kde se osvědčily.

Podobný systém funguje třeba v Ostravě nebo Plzni a spočívá v tom, že po nástupu do vozu člověk pouze přiloží k terminálu svoji platební kartu a systém mu sám spočítá nejvýhodnější jízdné. Platba se pak odečte až na konci dne.

Virtuální účet by měl fungovat i pro další placené aktivity ve městě. „Je naprosto univerzální. Časem bude možné takto zaplatit rezidentní parkování, vstupenky do divadla či na sportovní utkání nebo do městského bazénu,“ potvrdil Prýgl to, co před půl rokem dopravní podnik nastínil (psali jsme zde).