Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Náměstí Svobody v Brně křižují nové linky. Z pěší zóny je dopravní tepna

  6:25aktualizováno  6:25
Z brněnského náměstí Svobody a Masarykovy ulice se stává rušné dopravní místo. Původně pěší zónou ve špičce jezdí jedna tramvaj za druhou. To, že centrum kromě linky číslo 4 křižuje i "devítka", je jen jedna ze změn, na kterou si Brňané v novém roce v hromadné dopravě museli zvyknout.

Brněnské náměstí Svobody nyní kromě linky číslo 4 křižuje také "devítka", která nově jezdí z Lesné do Juliánova. | foto: Anna Vavríková, MAFRA

V soupisu úprav, prodlužování, rušení a náhrad spojů se ukryla i takzvaná optimalizace linky číslo 9. "Devítka" změnila svoji trasu a získala novou zastávku v Rašínově ulici. Od prvního dne nového roku odtud začala křižovat pěší zónu přes ulici Masarykovu až na hlavní nádraží.

Přidala se tak k dosud jediné lince číslo 4, která měla k cestě touto zónou oprávnění. Momentálně kvůli tomu projede náměstím Svobody a navazujícími pěšími uzly více než dvacet tramvají v jedné půlhodině.

Doprava v centru

První pasažér se po brněnském náměstí Svobody svezl tramvají vedenou z Masarykovy třídy v roce 1901. Chvíli poté přes náměstí vedla další linka a po dobudování tratě v ulici Zámečnické v roce 1906 se z něj stal přestupní uzel. Až v roce 1998 zde byla tramvaj číslo 4 zrušena a stala se pouze záložní tratí pro případ nouze. Při rozhodování o rekonstrukci Masarykovy ulice zde tramvajovou dopravu zastupitelé zakázali a souhlasili s opětovným položením kolejí pouze pro případ poruchy na jiné trati. Jejich názor se změnil v roce 2006, kdy se začalo přemýšlet o obnově linky. Náměstím Svobody začala jezdit nejprve náhradní doprava, po které následovala zkušební tramvaj. Ta už tady zůstala.

"Člověk aby jen pořád uhýbal nějaké dopravě. Jednou je tady pěší zóna, tak tu tramvaje snad ani nemají co dělat. Chodci nakonec z celé silnice mají jen miniaturní kousek," stěžuje si na dopravní posilu Jiří Jandásek.

Lidé žijící v centru se zlobí

Linka číslo 9 je nově vedena z Lesné kolem Dětské nemocnice na Moravské náměstí. Z něj pak pokračuje zastávkami Česká, Náměstí Svobody a Hlavní nádraží až do Juliánova. Její spoje začínají jezdit před pátou hodinou ranní a končí v jedenáct večer.

Mezi jednotlivými tramvajemi jsou čtyř- až patnáctiminutové intervaly, obyvatelům domů v pěší zóně se však příliš nezamlouvají.

"Ráno mezi sedmou a půl osmou tady projede tramvaj na hlavní nádraží víc než desetkrát. A to jen v jednom směru. Už samotná čtyřka mi dělala problémy, teď je to občas docela hrůza," hodnotí změny studentka Kristýna Leitgebová, která bydlí přímo na hlavním brněnském náměstí.

Vášnivé debaty přitom vzbudil už zkušební provoz tramvaje číslo 4 centrem na konci roku 2006. Zatímco jedny doprava v pěší zóně popudila, jiní tvrdili, že náměstí se bez ní stává spíše návsí.

Přidání "devítky" do srdce Brna se nyní povedlo zamaskovat mezi ostatními dopravními změnami. Nová cesta tramvaje byla schválena na jednání zastupitelstva města už v první polovině loňského prosince.

Dopravní podnik totiž musel získat od brněnského magistrátu speciální licenci, která doposud platila jen pro linku číslo 4, jež přejíždí mezi Masarykovou čtvrtí a Obřany. "Na základě žádosti dopravce, která souvisela s výkonem městské dopravy, jsme udělení licence schválili," uvedl mluvčí brněnského magistrátu Pavel Žára.

Žideničtí si spoj přes centrum chválí

Podle zástupců města a Dopravního podniku je pěší zóna naprosto standardní tratí. Její režim je sice omezený, o tom jak a v jakém rozsahu, však rozhoduje samo město. Pokud udělí licenci, jediným omezením dopravních prostředků je snížení rychlosti na dvacet kilometrů v hodině.

Přestože se někteří lidé bouří, do kanceláře Dopravního podniku stížnosti veřejnosti podle slov mluvčí Lindy Škrancové nemíří. "Zatím přišla jen jedna," uvedla Škrancová.

"Je potřeba zmínit, že ačkoliv je toto území pěší zónou, pohybují se zde například i vozy taxislužby nebo zásobování. Spoje linky 9 jezdí v průměru po deseti minutách, jejich četnost tedy zásadně nezvýšila ruch v ulici. Ostatní doprava v tomto místě je rozhodně četnější než tramvaje," dodala k nové trase.

Zmíněný údaj však neplatí pro dobu špičky. Redaktorka MF DNES v úterý změřila, že centrem projede tramvaj každé tři minuty a někdy je to i několik vozů zároveň.

Linka číslo 9 byla původně vedena z Komárova přes boční nástupiště hlavního nádraží u hotelu Grand až na Lesnou do Čertovy rokle. Kvůli úsporám se však její zastávky změnily.

"Nová devítka mohla jezdit Rooseveltovou, nebo Masarykovou ulicí. Na silný popud městské části Židenice jsme nakonec odhlasovali současnou variantu," vysvětlil vedoucí Dopravního odboru podniku Jan Seitl.

Dle jeho slov si optimalizaci chválí nejen Žideničtí, kteří se tak mnohem lépe dostanou rovnou do centra, ale také třeba obyvatelé Lesné. "Spojení do centra je takhle docela dobré. Navíc už tramvaj nezastavuje na zastávce u hotelu Grand, která je od ostatních úplně mimo," pochvaluje si své každodenní cestování do práce Milan Haid.

Autoři:






Hlavní zprávy

Dětská kosmetika, po které se vaše dítě neoprudí
Dětská kosmetika, po které se vaše dítě neoprudí

Recenze si přečtěte na eMimino.cz.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.