Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Konec prázdnin se blíží. Jsme připraveni, hlásí brněnský dopravce

  18:41aktualizováno  18:41
Tramvaje se vrací na původní trasy, vznikne nová autobusová linka, stanice bude cestujícím po letech oznamovat místo ženského hlasu mužský. Konec prázdnin se blíží a brněnský dopravní podnik chystá řadu novinek.

Ilustrační snímek | foto: Anna Vavríková, MAFRA

„Jedu správně?“ Udivené výrazy byly ve středu  vidět na lidech v brněnské hromadné dopravě.

Cestujícím na některých linkách po dlouhých letech neoznámila stanici hlasatelka Jarmila Černocká, na niž byli zvyklí. Místo ní zněl éterem mužský hlas. Od začátku školního roku jej uslyší lidé na všech linkách.

Brněnský dopravní podnik donutily ke změně smutné okolnosti. Dlouholetá hlasatelka loni v květnu zemřela. Nyní ji nahrazují hlášky rozhlasového moderátora Tomáše Peterky z Náchoda.

„Specifikem brněnského dopravního podniku je skládání hlášení zastávek z jednotlivých slov, nenahrávají se jako věty. Všechna slova musím nahrát vícekrát s různou intonací, aby se dala použít na začátku, uprostřed i na konci věty,“ vysvětloval Peterka, jehož hlas si lidé v únoru vybrali anonymním hlasováním na internetu.

Majitel hlasu, který budou lidé v Brně denně slýchat, se sám označil za „šalinhudlu“. „To je taková náchodština, něco jako huhla, ale to se špatně říká, a tak raději hudla,“ říkal s úsměvem (rozhovor s Peterkou čtěte zde).

Méně hluku a vibrací. Podnik zbrousil tramvajové koleje

Změna hlasatele není jedinou novinkou, která na Brňany čeká. Přes prázdniny dokončili dělníci opravy tramvajové trati ve Vídeňské ulici. Linky 2 a 5 tak pojedou po původních trasách.

Další změny v brněnské MHD

Prodejna lístků v Králově Poli
Místo výdejního okénka u tramvajové smyčky v Králově Poli vznikla prodejna s bezbariérovým přístupem. Původní bufet byl zrušen.

Náhradní spoje Brno – Kuřim
Po skončení železniční výluky 31. srpna bude až do 12. října v dopravní špičce jezdit tramvajová linka P6. Posílené spoje pojedou v pracovních dnech z královopolského nádraží na hlavní nádraží. Důvodem je dočasně snížená kapacita železniční trati mezi vlakovými stanicemi Královo Pole a Židenice.

Zdroj: Dopravní podnik města Brna.

„Většina linek se vrací do parametrů platných před prázdninami. Na žáky a studenty jsme připraveni a těšíme se na ně,“ sdělila mluvčí brněnského dopravního podniku Linda Hailichová.

Novinkou je vznik linky 45. Autobusy budou od 6 do 19 hodin jezdit mezi zastávkami Lesnická, Náměstí 28. října a Moravské náměstí.

Na frekventovaných linkách 25 a 26, které hojně využívají studenti a pacienti, přibude víc trolejbusů.

„Díky obnově vozového parku budou na linky nově vypravovány pouze velkokapacitní trolejbusy a doplňkový provoz autobusů na těchto linkách bude zrušen,“ potvrdil šéf dopravního podniku Miloš Havránek. „Komfort cestování se výrazně zvýší,“ podotkl.

Celkově se také přes léto podařilo opravit přes dva kilometry tramvajových tratí, což podnik přišlo na téměř 100 milionů korun.

„Navíc jsme v noci zbrousili přes 20 kilometrů kolejí, čímž se odstranila vlnkovitost, a tím pádem se v dotčených oblastech snížila úroveň hluku a vibrací,“ doplnila Hailichová.

Rozlučka s karosami a pokus o námořnický rekord

Obnova vozového parku znamená konec pro kultovní hranaté autobusy Karosa. Vozy typu B700 brněnský dopravce využíval od 80. let minulého století. Nyní se s nimi plánuje rozloučit ve velkém stylu.

Od úterka poslední jezdící vůz tohoto typu zdobí černá stuha, podnik dokonce novinářům rozeslal smuteční parte. Ve čtvrtek odpoledne vyjela stará karosa naposledy na linku 64/74. V sobotu se s vozem podnik rozloučí v přístavišti v Bystrci.

„Pietní akt“ začíná ve 13 hodin a zájemci se v autobuse mohou naposledy projet. Poté vůz zamíří do šrotu. Dopravce zachová pouze dva autobusy pro muzejní účely.

„Zároveň se v tento den pokusíme pokořit rekord v počtu lidí v pruhovaných námořnických tričkách na jednom místě,“ sdělil Havránek. „Kromě rozloučení s nejstaršími autobusy se budeme vlastně loučit i s prázdninami,“ dodal.



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.