Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Značka Moravský kras pomáhá místním výrobcům k vyšším ziskům

  13:31aktualizováno  13:31
Logo modré kapky vody z Blanenska prodává nejen ovčí sýry, ale i vitráže či batikované hedvábí. Získat jej však mohou pouze výrobci, kteří ctí tradice, chovají se ekologicky a v okolí Blanska jsou doma.

Svíčky Václava Paráka z Lažánek se mohou pyšnit titulem Moravský kras - regionální produkt | foto: Radek Miča, MAFRA

Čím dál větší oblibě se mezi výrobci těší ochranná značka Moravský kras, regionální produkt. Používá ji už třicet živnostníků. Vedle kvality, kdy se hledí na původ a použité suroviny, značka zaručuje i to, že se o výrobku dozví více lidí.

"Cílem značení je zviditelnit region Moravského krasu a pomoci zdejším výrobcům," míní Josef Jančo z občanského sdružení MAS Moravský kras, které ochrannou značku uděluje.

Pod označením regionální produkt se lidem představují nejen potraviny a zemědělské produkty, ale i řemeslné výrobky a umělecká díla. Vedle občanského sdružení si nápad pochvalují i samotní výrobci.

"Zvýšil se nám odbyt sýrů o třicet procent. Sami bychom už nezvládli propagovat své výrobky tak, jak to za nás dělá sdružení," přiblížil výrobce ovčích sýrů Zoltán Korenek z Hlubokých Dvorů.

Sdružení propaguje místní výrobky

Vedle zviditelnění regionu je totiž stěžejním úkolem sdružení propagace místních produktů. Dvakrát ročně tak MAS Moravský kras vydává vlastní noviny, celoročně pak pořádá jarmarky a trhy.

Výrobci se rovněž mohou účastnit různých veletrhů cestovního ruchu. "Je potřeba, aby značka žila," přiznal Jančo. Výrobci tak oceňují, že značka dokáže jejich výrobky přesně vymezit.

"Lidé slyší na regionální produkty. Navíc v záplavě zboží z asijského trhu se každý český výrobek počítá," popsal výrobce mýdel Václav Parák z Blanska.

Ačkoliv se rok od roku zvyšuje počet udělených značek, musí i Blanensko bojovat s jedním nešvarem. "Řemeslníků ubývá a postupně se z nich stává ohrožený druh," doplnil Jančo. Mnozí živnostníci si tak ochranné značení pořídili nejen kvůli zisku.

Výroba nesmí poškozovat přírodu

"Měla jsem už vybudované jméno. O značku jsem požádala především proto, aby se tradice neztratila ze světa a lidé nemuseli jenom vzpomínat," zdůvodnila autorka dekorativního pečiva Světlana Tioková z Ruprechtova.

Značku si však musí výrobce zasloužit. A jak? Výrobce musí mít svou živnost v oblasti Moravského krasu či v jeho okolí. Jeho výroba navíc nesmí poškozovat přírodu.

Výrobek by pak měl být vyroben z místních surovin a alespoň zčásti ručně. "Každý kus by měl být originál," doplnil Jančo.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Šárka Skorkovská pracovala na oční klinice Fakultní nemocnice u svaté Anny a...
Žena ve vedoucí funkci musí zůstat ženou, míní oční lékařka Skorkovská

Jen přečíst jména těch, kterým oční lékařka Šárka Skorkovská pomohla znovu ostře pohlédnout na svět, by zabralo dost času. V oboru totiž působí přes pětadvacet...  celý článek

Dospělý jedinec Allolobophora hrabei dosahuje délky až 60 cm.
V pálavském podzemí žije půlmetrová žížala, pozná se podle trusu

Na vlastní oči toho tvora zahlédl jen málokdo. Přitom není žádný drobeček. Nejdelší žížala žijící na českém území - Allolobophora hrabei - může délkou...  celý článek

Vizualizace lázní, které chtějí Číňané postavit v Pasohlávkách.
Další potíže kolem čínských lázní. O místo zřejmě přijde vlivný politik

Kvůli čínským lázním v Pasohlávkách je pod tlakem vysoký jihomoravský politik – Václav Božek z ČSSD, šéf poradců hejtmana a bývalý náměstek. Hlavu koaličního...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.