Znojemské vinobraní (ilustrační snímek)

Znojemské vinobraní (ilustrační snímek) | foto: Otto Ballon Mierny, MAFRA

Znojemské vinobraní má vlastní hymnu. Je to parodie, ozývá se kritika

  • 12
Znojemské vinobraní, jedna z největších akcí svého druhu v Česku, má svoji hymnu. Píseň Víno, víno, vinobraní však vyvolává velice rozporuplné reakce. Například hudební publicistka Helena Bretfeldová považuje novou píseň za "dokonalou hudební parodii na bavorský Oktoberfest".

Netradiční nápad s ústřední melodií má od počátku velké kritiky. Ale i zastánce. Ředitel Znojemské Besedy Dušan Varga, který nechal hymnu složit, si ji pochvaluje. "Myslím si, že splnila zadání a pomůže nám s propagací. Je chytlavá a věřím, že si ji už leckdo pobrukuje."

Podle Vargy už píseň svůj účel plní. "Co jsme ji zveřejnili, trojnásobně se zvýšila návštěvnost webových stránek vinobraní," tvrdí.

Kdo stojí za vznikem hymny

Interpretace připadla sedmnáctileté Markétě Konvičkové, finalistce soutěže Česko Slovenská SuperStar a držitelce Českého slavíka za Objev roku.

Hudbu písně složil Kája Mařík, jeho skladby zazněly například ve filmu Czech Made Man. Spolupracuje také s Ivetou Bartošovou, Danielem Landou nebo Lenkou Dusilovou.

Text hymny Znojemského vinobraní napsal Petr Šiška, autor textů některých písní Karla Gotta, Heleny Vondráčkové nebo Věry Špinarové.

S podobou hymny je spokojen i starosta Znojma Zbyšek Kaššai (ČSSD). "S propagací vinobraní se začalo pozdě a myslím si, že hymna je zajímavý inovativní prvek. Osobně se mi tato píseň líbí, i když se reakce na ni různí. Autoři se ale nemohli trefit do vkusu všem," uvedl starosta. Lidé si skladbu mohou poslechnout na webu znojemskevinobrani.cz.

Hymna vystihuje radostnou atmosféru slavností, míní Varga

Výtkám, že vinobraní už má fanfáry, které by mohly jako hymna sloužit, se Varga brání.

"Je to jako logo města Znojma a jeho znak. Logo je moderní, používá se pro propagaci, znak je tradiční a odkazuje k historii. Stejně tak se pro propagaci hodí moderní hymna víc než fanfáry," vysvětlil.

Píseň dvojice Mařík, Šiška podle ředitele Znojemské Besedy navíc vystihuje radostnou atmosféru znojemských slavností.

"Byla jsem na vinobraní několikrát a tahle písnička jeho atmosféru nevystihuje. Spíš evokuje něco na způsob hospodské odrhovačky se špatným textem a hudebním doprovodem. Zpěvačka rozhodně na moravskosti hymny nepřidává," míní Tereza Mádlová, která akci už několik let navštěvuje.

Podle Tomáše Ondrouška ze znojemské reklamní agentury Golden Orange se hymna z marketingového hlediska povedla. "Kvalitu provedení písně zhodnotit nemůžu, nejsem hudební kritik. Hymna ale vzbudila diskusi a vyvolala řadu emocí, což bude mít příznivý efekt na návštěvnost webových stránek a Facebooku Vinobraní. Z marketingové stránky hodnotím tento počin kladně."

Letošní ročník slavností se kvůli nedostatku peněz málem nekonal. Nakonec město snížilo rozpočet akce a vydá na ni sedm milionů korun místo dřívějších deseti.

Kolik Znojmo zaplatí za hymnu, ještě není jisté. "Cenu zatím nemáme úplně vyčíslenou, částka by ale neměla přesáhnout sto tisíc," slíbil Varga.