Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Znojmo vítalo vlak na elektřinu, který dorazil z Vídně

  11:30aktualizováno  11:30
Vlakové nádraží ve Znojmě zažilo ve čtvrtek historickou událost. Na tamní druhé nástupiště dorazil v 10:50 první elektrifikovaný vlak napájený z Rakouska. Tři vagony Rakouských státních drah Österreichische Bundesbahnen táhla z Vídně jedna z nejmodernějších evropských lokomotiv.

12. listopadu 2009 přijel první elektrický vlak z rakouského Retzu až do Znojma | foto: Radek Miča, MAFRA

"Je to evropská špička, která má deset tisíc koní," přiblížil strojvedoucí Miloslav Urbánek. Ten se od prosince bude na trase Znojmo - Vídeň střídat v Retzu v řízení s rakouským kolegou.

Oficiálně tak skončila půl druhého roku trvající rekonstrukce a elektrifikace železniční trati k rakouským hranicím i opravy znojemského vlakového nádraží.

12. listopadu 2009 přijel první elektrický vlak z rakouského Retzu až do Znojma

Dopolední vlak z Vídně přijel jen na zkoušku. Od 13. prosince, tedy od nového jízdního řádu, ale již bude jezdit pravidelně a lidé začnou poprvé cestovat ze Znojma do rakouského hlavního města bez přestupu.

V každém směru má jezdit sedm přímých vlaků denně ve dvouhodinových intervalech.

Jednání o jízdném mezi českou a rakouskou stranou by měla skončit do konce měsíce. "Snažíme se nyní domluvit, aby cena ze Znojma do Vídně byla dostupná pro všechny cestující. Chtěli bychom se dostat na devět euro," uvedl náměstek generálního ředitele pro osobní dopravu Českých drah Antonín Blažek.

12. listopadu 2009 přijel první elektrický vlak z rakouského Retzu až do Znojma

Opravy nádraží i několik kilometrů dlouhého úseku trati začaly v polovině loňského června. Práce mezi Znojmem a Šatovem přinesly plnou elektrifikaci na tomto posledním chybějícím úseku jinak elektrifikované trati Znojmo - Vídeň.

"Díky elektrizaci a celkové rekonstrukci se traťová rychlost zvýší až na 90 kilometrů v hodině," uvedl šéf Správy železniční dopravní cesty Jan Komárek.

Doposud jezdily motorové vlaky ze Znojma do rakouského Retzu nejvýše sedmdesátkou. Kvalitní spojení na tomto zhruba stokilometrovém úseku tak má oproti minulosti zkrátit dobu jízdy až o patnáct minut.

Modernizace spolkla celkem přes jednu miliardu korun. Nejnáročnější etapou byla oprava nejvyššího mostu kraje.

12. listopadu 2009 přijel první elektrický vlak z rakouského Retzu až do Znojma

Ze znojemského historického viaduktu dělníci vysunuli 220 metrů dlouhou mostní konstrukci a nahradili ji novou.

Plně elektrifikovaná trasa se navíc nezastaví ve Znojmě, ale bude pokračovat na Jihlavu. Doplnění železniční trasy Jihlava - Znojmo elektrickým vedením tak přinese lidem alternativu pro cestování z Prahy do Vídně po železnici, což dnes zajišťuje koridor přes Brno a Břeclav. To však nelze očekávat dříve než za deset let.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Žena našla tašku s 213 tisíci. Odnesla ji strážníkům, ti vypátrali majitele

Dobrý skutek, který se hned tak nevidí, udělala ve středu šestašedesátiletá žena. Nalezenou tašku s 213 tisíci odevzdala brněnských strážníkům, kterým se...  celý článek

Martina Koubová zasvětila svůj život práci u hasičů, stejně jako její manžel....
Život zasvětila práci u hasičů. Na maják a sirénu slyší už i její dcera

Hasičská práce není jen pro silné a zdatné muže. Na služebnách potřebují i ženy, jako třeba kapitánku Martinu Koubovou z Jedovnic na Blanensku. Ve službě sice...  celý článek

k řece Svitavě v Brně se chodí relaxovat. V budoucnu se v části toku zlepší...
Po nábřeží Svratky je čas i na Svitavu, volají organizátoři festivalu

Zatímco nábřeží Svratky blízko centra Brna čeká, až jej začnou opravovat podle návrhu architekta Ivana Rullera, Svitavě se moc pozornosti nedostává. Pořadatelé...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.