Na zastávku Kolejní v Brně od 1. ledna 2010 již nezajíždí "studentský spoj" autobus číslo 53

Na zastávku Kolejní v Brně od 1. ledna 2010 již nezajíždí "studentský spoj" autobus číslo 53 | foto: Monika Hlaváčová, MF DNES

Zrušená zastávka Kolejní ušetří brněnskému dopravnímu podniku čtyři miliony

  • 153
Na zastávku hromadné dopravy Kolejní v Králově Poli od 1.ledna nezajíždějí ani autobusy linky 53, ani noční rozjezdy. Dopravní podnik (DPMB) chtěl ušetřit, jedním z důvodů bylo ale i to, že se autobusy na konečné musely složitě vytáčet. Přitom podle některých řidičů zavedl podobné vytáčení na linkách 46 a 57 na Provazníkově ulici.

"Mluvčí dopravního podniku zrušení zastávky odůvodňuje špatným otáčením autobusu, a proto od 1.ledna zavedl otáčení autobusu na lince 46 a 57 za zastávkou Merhautova na ulici Provazníkova na celkem frekventované a úzké silnici. Nevím, co těmito kroky sledují," napsal do redakce MF DNES řidič dopravního podniku, který si nepřál být jmenován.

Podle mluvčí DPMB Hany Pohanové se ale tyto dvě změny vůbec nedají srovnávat. "Smyčka v Kolejní ulici byla často neprůjezdná, stávalo tam hodně aut a autobusy se mnohdy nemohly vytočit. Na Provazníkově je situace úplně jiná. Je to tam sice zúžené, ale neparkují tam auta," reagovala mluvčí.

Od 1. ledna se začíná jezdit méně spojů a DPMB zrušil také zastávku Kolejní, kde vystupovali studenti bydlící na kolejích. Teď musí buď využít autobus číslo 81 nebo se vydat od konečné zastávky tramvají 12 a 13 po asi 400 metrů dlouhé cestě do kopce.Od 1. ledna se začíná jezdit méně spojů a DPMB zrušil také zastávku Kolejní, kde vystupovali studenti bydlící na kolejích. Teď musí buď využít autobus číslo 81 nebo se vydat od konečné zastávky tramvají 12 a 13 po asi 400 metrů dlouhé cestě do kopce.

Na zastávku Kolejní teď namísto častého autobusového spojení jezdí jen jednou za dvě hodiny linka 81, která je navíc určená převážně pro tělesně postižené.

To se nelíbí studentům Vysokého učení technického, kteří žijí na kolejích na Palackého vrchu. Bezmála tři a půl tisíce z nich to teď mají na nejbližší zastávku o několik set metrů dál.

Studenti dokonce 16. prosince napsali petici, kterou podepsalo na dva tisíce lidí. "Počítal jsem, že na další zastávku je to asi šest set metrů," stěžoval si Brňan Petr Markus.

Předpis, který by určil rozestup zastávek, neexistuje

"Neexistuje žádný předpis, který by ukládal, jak daleko to mají lidé mít na nejbližší zastávku hromadné dopravy. Ale docházková vzdálenost z kolejí na Palackého vrchu na nejbližší zastávku je naprosto v pořádku," komentovala Pohanová.

Podle DPMB dělá vzdálenost od kolejí na nejbližší zastávku zhruba tři sta až pět set metrů. "A to je v Brně běžné. Jsou lokality, kde to mají lidé na autobus třeba osm set metrů. Jde tu spíš o něco jiného. Je to rozhořčení lidí, kteří něco mají a berou to jako samozřejmost, a pak o to přijdou," domnívá se mluvčí dopravního podniku.

Svoji roli při rušení zastávky nejspíš sehrál i fakt, že většina ze tří a půl tisíc obyvatel kolejí jsou mimobrněnští občané. "Nejsou to Brňané a navíc to jsou studenti. Když to vezmeme do detailu, jejich jízdné je vlastně dotované dvakrát. Jednou proto, že je studentské, a podruhé proto, že ti lidé nejsou z Brna a tudíž na ně město nedostává peníze," vysvětlila Pohanová.

Cesta k zastávce je v dezolátním stavu

Lidé si stěžují i na to, že cesta, po které musí nově od kolejí na Palackého vrchu k nejbližší zastávce chodit, je v dezolátním stavu. "Je tam nedostatečný chodník, místy jen štěrkový. Navíc v noci to není osvětlené," popsal Petr Markus, který se o hromadnou dopravu v Brně zajímá a sbírá podněty od stěžovatelů na sociální síti Facebook.

"Tohle ale vůbec není naše věc, stav chodníku nemůžeme zohledňovat. Je pro nás zarážející, že vůbec kvůli zrušení Kolejní vznikla taková negativní odezva," reagovala mluvčí Pohanová.

Dopravní podnik města Brna zatím neuvažuje o tom, že by pravidelné autobusy na zastávku Kolejní vrátil. "Jsme sice největší, ale ne jediný dopravce. Je možné, že se ta věc bude řešit na úrovni Kordisu a nějaký dopravce zastávku obslouží," připustila mluvčí.

Kromě faktického zrušení autobusové zastávky Kolejní DPMB od Nového roku zcela zrušil linku 72, zkrátil trasy některých spojů a prodloužil intervaly mnoha linek. "Plánujeme tak ušetřit dva a půl milionu kilometrů ročně," dodala mluvčí.