Tudy ne. Místo jednoho přechodu musí nově k překročení Údolní ulice použít tři. Přednost dostala auta.

Tudy ne. Místo jednoho přechodu musí nově k překročení Údolní ulice použít tři. Přednost dostala auta. | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Brňany štve zrušený přechod u Úvozu. Blokoval dopravu, hájí úřad změnu

  • 54
Zrychlení automobilové dopravy, zpomalení chodců. Takový výsledek v Brně přineslo zrušení přechodu přes Údolní ulici u rušné křižovatky s Úvozem. Podle odboru dopravy nebylo zbytí, odpůrci rozhodnutí chystají protest.

Tři až čtyři minuty nyní trvá ujít vzdálenost pouhých 17 metrů z jednoho kraje Údolní na druhý. Frekventovanou křižovatku brněnské ulice s Úvozem nyní musejí chodci překonávat oklikou. Místo jednoho přechodu, který byl zrušen, je třeba použít tři a putovat tak ve směru písmene U.

To komplikuje život především cestujícím, kteří chtějí z trolejbusu číslo 38 přestoupit na linky 25 a 26. První přípoj nyní nemají šanci stihnout.

„Lidé rozhodně budou přecházet, jak byli zvyklí. Celé to obcházet je hloupost,“ tvrdí důchodce Václav Burian. Jeho předpověď se naplňuje už nyní: během dvaceti minut, kdy byla na místě přítomna redaktorka MF DNES, přeběhli Údolní v místě bývalého značení čtyři chodci.

Zrušený přechod u frekventované křižovatky mezi ulicemi Úvoz a Údolní.

Se zrušením přechodu Burian důrazně nesouhlasí a mezi Brňany není sám.

„Jako řidič bych ten přechod umazal, ale jako zastánce eliminace provozu v centru bych jej tam pěkně vrátil. Otázka zní: není tohle jen začátek konce?“ stěžuje si Vilém Jurek na sociální síti Facebook, kde se ve skupině za záchranu přechodu sdružuje už více než 170 lidí.

Ti se obávají, že magistrát upřednostňuje auta před chodci, a upozorňují na znevýhodnění lidí s pohybovým handicapem. Na odpoledne 1. září pak svolala skupina Žít Brno RIP s pomocí Pirátů happening na podporu přechodu.

Podobné komplikace, které způsobují přebíhající chodci, panují i u brněnského Anthroposu. Příčinou tam však nebyla zrušená zebra, nýbrž přemístění zastávek hromadné dopravy (více čtěte zde).

Kdyby auta čekala na chodce, celý Úvoz by stál, tvrdí odbor

Podle odboru dopravy, který o zrušení přechodu u Úvozu společně s policií rozhodl, šlo o nezbytný krok vynucený změnami v řazení do jízdních pruhů.

„Odbočit doleva směrem od Mendlova náměstí bylo na Úvoze obtížné, blokovalo to auta, která pokračovala rovně. Proto jsme levý pruh vyhradili pouze pro levé odbočení,“ popisuje vedoucí odboru dopravy Vladimír Bielko.

Rovně jedoucí auta, kterých je v tomto úseku většina, tak budou nově sdílet pravý pruh s řidiči odbočujícími do centra přes místo, kde býval přechod. „Kdyby odbočující auta čekala, až chodci přejdou, zablokovala by řidiče jedoucí rovně a celý Úvoz by stál,“ říká Bielko.

Řidiči ovšem nerozumí, proč se systém jízdních pruhů vůbec měnil. „Doleva z Úvozu odbočuje minimum aut, a pokud nějaké, dalo se bez problémů objet pravým pruhem,“ popisuje své zkušenosti Adam Vrbas.

Podobně vidí situaci i předseda opozičního klubu zelených. „Nejslabšímu směru vytvořili vlastní pruh a dva silnější shrnuli do jednoho, to nedává smysl,“ diví se Martin Ander. Za nové situace navíc mohou být ohroženi cyklisté pohybující se ve svém speciálním pruhu. „Nikdo je nenutí tam jezdit,“ reaguje Bielko.

Podle něj bude dopravní odbor vývoj pečlivě sledovat. „A na základě výsledků přijmeme opatření,“ oznamuje Bielko. Změna v řazení do jízdních pruhů podle něj byla nutná. „Levé odbočení neodpovídalo normám, stejně tak přechod, který byl příliš dlouhý. Toto řešení jsme po jednání s policií vybrali jako nejlepší.“

MF DNES přitom získala anonymní vyjádření experta, podle něhož měl odbor dopravy mezi studiemi i takové, které navrhovaly přechod zachovat. Nakonec ovšem vyhrála varianta bez přechodu, a chodci se nyní bouří.