Ústní zkouška státních maturit - ilustrační snímek.

Ústní zkouška státních maturit - ilustrační snímek. | foto: Ondřej Surý, MF DNES

Zvažte funkci ministra, píší kvůli maturitám Dobešovi už i učitelé

  • 58
Kromě čerstvých maturantů bojují proti současné podobě maturitních zkoušek už i pedagogové. V Brně totiž vznikl další otevřený dopis, který je adresovaný ministru školství Josefu Dobešovi. Na pochybení ve státních maturitách tak nyní upozorňují i učitelé.

"Pan ministr přehlíží všechny trable kolem státní maturity. Má stále představu, že se nestala žádná chyba. To si ale učitelé nemyslí," uvedl jeden ze spoluautorů otevřeného dopisu Stanislav Zajíček, který pracuje na brněnském Gymnáziu Matyáše Lercha.

Text otevřeného dopisu najdete zde

Podle pedagogů, nelze státní maturity vůbec označit jako úspěšné. "Podle nás se nejednalo o úspěch, už vůbec ne bezchybný. Za 250 miliónů korun jsme se dozvěděli, že studenti odborných škol a učilišť hůře než studenti gymnázií a lyceí zvládají testy čtenářských schopností a vcítění do psychiky učitele," uvádějí pedagogové v otevřeném dopise, který sepsali.

Doposud výzvu pedagogů, ve které je i výzva, aby Dobeš zvážil další setrvání ve funkci, podepsalo přes sto lidí (jejich počet se stále zvyšuje - poznámka redakce), převážně učitelů. Ti požadují, aby didaktické testy byly okamžitě i s klíči správných odpovědí zveřejněny.

"Žádáme také tvůrce testů a garanty, aby odpověděli na kritiku odborníků dostupnou na stránkách EDUin.cz, protože z (ne)kvality testů musíte vyvodit patřičné důsledky," podotýká Zajíček.

Dopis studentů podepsalo už 13 tisíc lidí

Na začátku června vznikl otevřený dopis maturantů ministrovi školství. Ten má v současnosti víc než třináct tisíc signatářů. V dopise studenti, kteří jsou také z brněnského Gymnázia Matyáše Lercha, poukazují především na počet nejednoznačných a nesmyslných otázek v testu z českého jazyka a literatury. Navrch prý měli především ti, kteří se nad otázkou vůbec nezamysleli nebo danou problematiku neznali do hloubky (čtěte zde).

"Obecně chápu rozhořčení letošních maturantů i učitelů. Jak sám dlouhodobě říkám, je to projekt technicky, byrokraticky a finančně velmi náročný. Čtrnáct let se o něm jen diskutovalo a až do loňského léta nikdo nevěděl, jestli se vůbec uskuteční," uvedl Dobeš v reakci na dopis maturantů.