Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Šéf Letušky: Jančurovi ani ruku nepodám

  8:00
Alexej Litvin žije v Česku téměř třicet let. Je majitelem společnosti Asiana a známějšího portálu Letuška.cz, který propagují i luxusní autobusy zajišťující dopravu mezi Prahou a Karlovými Vary. V obou oblastech Litvinovi konkuruje jiný podnikatel - Radim Jančura ze Student Agency.

Alexej Litvin provozuje portál Letuška a nemůže přijít na jméno Radimu Jančurovi. | foto: David VotrubaiDNES.cz

V letenkách Královnou.cz, na silnicích žlutými autobusy. Obě firmy patří v cestovním ruchu k nejvýznamnějším. Zatímco ale majitel Student Agency sbírá jedno ocenění pro podnikatele za druhým, o Alexeji Litvinovi se začalo více mluvit, až když se s Jančurou dostal do sporu.

Pro svého konkurenta nenachází jediné dobré slovo. "Ruku jsem mu nepodal," říká.

Od Indie k Letušce
Litvin vede svou firmu společně s manželkou Šárkou, kvůli které přišel do Česka.

"Studovali jsme spolu v Moskvě orientalistiku. Pak jsme odcestovali do Indie. Mě vyslala ruská strana, paní Litvinová jela přes ministerstvo školství. V Indii jsme se vzali a koncem roku 1979 jsme se přestěhovali do České republiky," říká Litvin.

Prošedivělý padesátník mluví česky s ruským přízvukem. Dotazy týkající se jeho příchodu do Prahy slyší nerada hlavně jeho žena Šárka. "Manžel je český podnikatel, žije v Česku a mluví česky," přerušuje rázně manželovo vyprávění.

popisek
"Manžel žije v Česku, je český podnikatel," říká Šárka Litvinová.
V osmdesátých letech Litvin i jeho žena pracovali na dizertační práci. "Já jsem byl i muž v domácnosti a u toho jsem dělal překlady z angličtiny do ruštiny a z češtiny do ruštiny. Že bychom mohli podnikat, jsme si řekli až později. Měli jsme velice dobré vztahy v Asii a Indii, kde jsme dohromady strávili osm let," říká Litvin.

Díky tomu se dostal k organizaci několika cest do Thajska pro české a slovenské podnikatele. To byl první krok k cestovní agentuře, která vznikla v roce 1993.

Jméno dal Asianě indický guru
"Orientovali jsme se na prodej letenek. Předpokládali jsme, že budeme dělat hlavně zájezdy do Asie a založili jsme Asianu, vypráví podnikatel. Podle jeho ženy dal jméno firmě jistý indický guru, takže vlastně ani moc neměli na výběr.

Firma se postupně propracovala mezi významné české cestovní agentury. Do širšího podvědomí se dostala, až když se pustila do internetového prodeje letenek a vznikl portál Letuška.cz. "Uvědomujeme si, že Asianu zná velice málo lidí. Když se zeptáte na Letušku, většina lidí ví, o čem se mluví," říká Litvin.

Letuška, Královna a cesta do Varů
Právě Letuška rozpoutala válku mezi Litvinem a Jančurou.

"Letuška je náš originální software, který jsme spustili v roce 2000. Byli jsme tak vůbec první společnost v republice, přes kterou bylo možné koupit on-line letenku. Před sedmi lety tu nikdo nic podobného neviděl," říká Šárka Litvinová.

V té době firma otevírá svou pobočku v Karlových Varech. "Zjistil jsem, že autobusová doprava je tam na velice nízké úrovni. Jezdí tam staré autobusy, kvalita je nízká a hlavně, i když je ve Varech hodně cizinců, neexistuje odtud spojení na letiště," popisuje Litvin, co vedlo k zavedení přímé linky Praha-Karlovy Vary .

popisek
"Linka do Varů pro nás není životně důležitá," komentuje Alexej Litvin spory se Student Agency.

Na autobusech začali propagovat Letušku.

"Problém vznikl, když jsme udělali reklamní kampaň, ve které jsme uvedli, že Letuška je jednička na českém trhu," popisuje Litvin. Proti tomu se ohradil právě Radim Jančura, který provozuje portál Královna a také o něm tvrdí, že je nejlepší.

"Od pana Jančury jsme dostali ultimátum. Buďto do týdne reklamu stáhneme, nebo nás z karlovarské linky vytlačí," říká Litvin. "To se nám samozřejmě nelíbilo. Nebyla to otázka jednání či porozumění. Toho jsme se od pana Jančury nikdy nedočkali a kampaň jsme nestáhli," krčí rameny.

Náklady luxusu
Student Agency na začátku roku skutečně začala do Varů jezdit. - více zde

Asiana začínala na 140 Kč za jízdenku, nyní ji nabízí za 119 korun. Student Agency ji do 12. července prodává za padesátikorunu pro každého, kdo si ji zarezervuje prostřednictvím SMS nebo internetu. Litvin to nazývá nekalou soutěží.

"Nemám nic proti konkurenci. Ale přijít na obsazenou linku a nasadit autobusy přesně ve stejné časy jako rival je podle mě podraz. Navíc je evidentní, že za tak nízkou cenu se linka, navíc v takovém luxusním autobusu a ještě se stevardkou, na trase provozovat prostě nedá," tvrdí majitel Asiany.

popisek
Podle Litvina začal celý spor tím, že označil Letušku jedničkou na trhu.

Student Agency v úterý oznámila, že levné jízdenky ruší. Nově přijdou na 80 korun.

Podle Litvina je to ale stále málo. Při pořizovací ceně autobusu, nákladech na stevardku, mzdě řidičů a dalších se prý nevejde pod 119 Kč. Litvin navíc naznačuje, že pochybuje o tom, že řidiči Jančurovy firmy dodržují povolené přestávky. Domnívá se, že dostávají výplaty "bokem".

"Činnost firmy SA je postavena na obcházení, a dokonce i porušování platných zákonů," říká Litvin, který mluví o tom, že věc zkoumají jeho právníci. Spor řešil i antimonopolní úřad. - více zde

Litvinovi právníci nyní zvažují, jak dále postupovat. "Ta linka není to hlavní, co máme. Není to ani naše ambice, ani naše posedlost," tvrdí Litvin. Konkurenci ze Student Agency ale nemůže přijít na jméno.

"Nikdy jsem neměl například problémy s tím, že jsem Rus. Až nyní, když s tím přišel pan Jančura. Je to taková podpásovka."

"Osobně jsme se několikrát setkali během různých akcí, které pořádají letecké společnosti. Nikdy jsem ale neměl chuť se s ním bavit. Takže naposledy, když jsme se sešli a on ke mně běžel podat mi ruku, tak jsem mu ji nepodal. Necítím potřebu."


Reakce Radima Jančury

Náklady a platy řidičům

Pokud má řidič v průměru kolem třiceti tisíc hrubého, tak proč bych mu ještě něco dával bokem? Jakýkoli policista v České republice může zastavit český autobus a může zkontrolovat digitální tachograf, na kterém je vidět, zda řidič měl, nebo neměl přestávky. V případě, že by se zjistilo, že neměl, přichází řidič o tři drahocenné body. Udělá to čtyřikrát a je nezaměstnaný.

Nařčení z nacionalismu

V rozhovoru pro MF DNES, ve kterém pan Litvin tvrdí, že naši řidiči nedodržují bezpečnostní přestávky a my je vyplácíme načerno, jsem odpověděl, že Asiana je česko-rusky mluvící společnost a její metody tomu tak trochu odpovídají.

O vztahu mezi firmami

Bojujeme spolu na lince do Karlových Varů a Asianě se to samozřejmě nelíbí a vymýšlejí si různé věci. To je velice jednoduché.

Čtěte: Student Agency zdražuje jízdenky do Karlových Varů


Pražské letiště zkracuje dobu parkování zdarma na 10 minut

  • Nejčtenější

Rusové se vrací. Putin propagandisticky slaví a těží z toho i tamní ekonomika

3. května 2024

Počátek války na Ukrajině vyvolal mezi některými Rusy už v únoru roku 2022 velké obavy. Během...

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Německá atomová kauza pokračuje. Opozice hledá viníky za odklon země od jádra

26. dubna 2024

Německem v posledních dnech hýbe kauza zveřejněných dokumentů německého měsíčníku Cicero týkající...

Boom prodejů kol opadl. Prodejci mají plné sklady, zákazníci čekají na slevy

28. dubna 2024

Trh s jízdními koly a cyklovybavením se v Česku propadl o třetinu. Může za to ochlazení covidového...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kvůli fotce na střechu. Japonci staví bariéru, aby turisté nemohli fotit Fudži

26. dubna 2024  10:45

Japonské úřady znepokojené davy nevychovaných zahraničních turistů rozhodly, že nainstalují na...

Lidé stále používají až 250 000 kotlů nejnižší emisní třídy, od podzimu budou zakázané

3. května 2024  11:19

V České republice je stále až 250 000 kotlů nejnižší emisní třídy, jejichž provoz bude od letošního...

Česká národní banka znovu snížila úroky. Hypoteční úvěry přesto nezlevňují

3. května 2024

Premium Radní České národní banky na svém zasedání ve čtvrtek snížili úroky o půl procentního bodu. Sazba...

Rusové se vrací. Putin propagandisticky slaví a těží z toho i tamní ekonomika

3. května 2024

Počátek války na Ukrajině vyvolal mezi některými Rusy už v únoru roku 2022 velké obavy. Během...

Turecko utnulo obchod s Izraelem, pro něj to je diktátorské porušení dohod

2. května 2024  19:29

Dva nejmenovaní turečtí představitelé agentuře Bloomberg sdělili, že jejich země zcela zastavila...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...