Počasí dnes dělníkům přálo. Možná až moc. V poledním žáru dávali dohromady obří skládačku. Jejím výsledkem je deset metrů dlouhá kotva. Když leží na zemi, člověk by neřekl, že váží tunu. Dělníkům dalo práci, než ji dokázali postavit.
Zatímco instalace kotvy trvala přes hodinu, kříž stál na svém místě do patnácti minut. Do Brna putoval z Litomyšle na korbě nákladního auta skoro půl dne.
"Nestává se často, aby taková konstrukce sedla napoprvé přesně tak, jak má," pochvaloval si stavbyvedoucí Josef Šafář.
Dílo architekta Štěpána bude kompletní zítra, kdy se na kříž přidají koule z rubínového skla. Ty mají symbolizovat pět ran Kristových.
Kříž bude po papežově odjezdu převezen a umístěn na terasách pod Petrovem.
S kotvou byla fuška
Konstrukce kotvy byla vyrobená ze železa. Její plášť navíc tvoří překližka natřená na bílo. "Doufali jsme, že to přetírat moc nebudeme, ale kvůli prachu budeme muset," posteskl si Marek Turčan, který na zdvižení kotvy dohlížel.
Když je hlavní část připravena, za pomocí jeřábu ji dělníci zasadili do železné konstrukce. "Konstrukce nebude vidět, přikryje ji metr vysoký násep hlíny. Ten bude pokrytý travnatým kobercem," popsal Petr Petkovský z firmy Sundrive, která stavební práce v areálu mše zajišťuje.
Právě z místa, kde kotva stojí, vykročí papež k pódiu. Motiv kotvy, stejně jako její umístění, má svůj význam. "Je to symbol naděje, stejně jako příchod papeže," vysvětlil architekt Marek Štěpán.