Vyvíjený automobil měl jezdit na alternativní pohon elektrické energie a vodíku. "Jedná se o komplexní systém na bázi lithium-iontový baterií, které jsou průběžně dobíjeny z vodíkového článku," popsal inovativní pohon děkan Fakulty elektrotechniky a komunikačních technologií Radimír Vrba. - čtěte také Při požáru laboratoří v Brně shořel prototyp vyvíjeného auta
Průběh projektu, na kterém se podílí množství automobilových a elektrotechnických firem a univerzit, to ale podle Vrby neohrozí.
"Vozidlo je sice nepoužitelné a zcela zničené, ale nebyla to naše jediná laboratoř," uvedl Vrba. Výzkum bude brzy pokračovat. Kromě okouřených stěn nejsou ani škody na samotné laboratoři nijak vysoké. Přesto podle Vrby škoda určitě vysoce přesáhne původně avizovaných půl miliónu korun.
Na Ústavu výkonové elektrotechniky a elektroniky, pod jehož působnost vyhořelá laboratoř spadala, probíhal výzkum ekologických elektrických vozidel napájených z akumulátorových baterií a palivových článků. Cílem bylo efektivně využít energii a minimalizovat její spotřebu.
Podle vedoucího ústavu Čestmíra Ondrůška byla baterie i článek samostatně prozkoušeny a testy dopadly úspěšně. "K požáru došlo až při dobíjení akumulátoru. Pravděpodobnou příčinou byla porucha na baterii," uvedl Ondrůšek.
Ani on ovšem nevěří, že by požár projekt nějak zpomalil. "Výzkum v oblasti elektrovozidel je ve světě velmi intenzivní. Práce na projektu pravděpodobně budou pokračovat," řekl Ondrůšek.
Co se týká příčiny požáru, souhlasí s Ondrůškem i vyšetřovatelé hasičského sboru a policejní experti. Ti se po ohledání vraku shodli, že prototyp auta vzplál kvůli závadě na elektrické výbavě vozidla. "Přesnou příčinu určí znalec z oboru elektro," uvedl mluvčí hasičů Jihomoravského kraje Jaroslav Haid.
Požár v laboratořích na Technické ulici v Brně - Králově Poli vypukl v pondělí kolem šesté hodiny večer. Podle Haida byla hala laboratoře při příjezdu hasičů silně zakouřená.
"Hasiči zasahující v dýchacích přístrojích uvnitř objevili dohořívající zbytky vývojového automobilu. Pomocí práškového hasicího přístroje dohasili žhnoucí části vozidla a ochladili tlakovou láhev s vodíkem," popsal Haid průběh hasičského zásahu. Před sedmou se hasičům podařilo oheň uhasit.
Vývoj vozidla byl součástí projektu E3car, jehož čílem je vyvinout nanotechnologie pro hybridní a elektrická vozidla. Ty jsou v době globálního oteplování jednou z možností, jak snížit obsah škodlivých látek v ovzduší a zmírnit tak klimatické změny.
Podle šéfredaktora serveru Hybrid.cz Jana Horčíka budou elektrická a hybridní vozidla v budoucnosti stále aktuálnější. Vývoj v České republice nezůstává v tomto směru nijak pozadu. "Výzkum tady funguje velice dobře. Naše univerzity, ale i soukromé firmy jsou v porovnání se světem ve velice dobré pozici a posouvají vývoj elektroaut stále dopředu," řekl Horčík.