Některé agentury na tyto zvláštní choutky již zareagovaly a nabízejí třeba večer v dobovém stylu. A nemusí to být jen středověká hostina na hradě, ale například i večírek ve stylu Černých baronů, při kterém si mohou zazpívat budovatelské písně z padesátých let minulého století.
kolik lidí navštívilo jednotlivé krajeJihomoravský 352 000 Zdroj: Český statistický úřad, Asociace českých cestovních kanceláří a agentur |
"Často o ně mají zájem třeba firmy, které tady pořádají semináře a chtějí, aby se jejich účastníci ve volných chvílích pobavili a při společné zábavě se i trochu stmelil kolektiv," říká Lukáš Bačík, projektový manažer Centrály cestovního ruchu - Jižní Morava.
Turisté létají balonem nebo skáčou do sena
Například u hotelu Bukovanský mlýn nedaleko Kyjova se občas zaměstnanci firem baví tím, že házejí vidlemi nebo skáčou do sena. Nad Pálavou se zase vznášejí v balonu a na hradě Veveří sestupují do sklepení nebo šplhají až na půdu.
"Hospodářský víceboj jsem vymyslel už před asi osmi lety, v podstatě na přání jedné firmy, která mne požádala o to, abych jí připravil netradiční program. Před dvěma lety, kdy se otevřel Bukovanský mlýn, jsme ho zařadili do zdejší nabídky a je o něj docela velký zájem," uvedl ředitel hotelu Pavel Růžička.
V Bukovanském mlýně jsou v tomto ohledu aktivní, na objednávku zorganizují slováckou zabijačku nebo mlynářský potlach.
"Původně jsme tyto programy chtěli nabízet i v zahraničí, ale poptávka je tak velká, že už tam nové klienty ani hledat nemusíme. A cizince tady máme i tak, přijíždějí jako zaměstnanci nadnárodních společností, které působí v Česku," říká Růžička a vzpomíná, jak jeden program zajišťovali pro skupinu, ve které se mluvilo jen anglicky.
Dokonce ani pilot balonu Pavel Míšek si nemyslí, že turisté jezdí na jižní Moravu jen proto, aby si sedli do sklípku.
"Lítáme s nimi balonem, hlavně nad Pálavou a nad Brnem. A nejsou to jen individuální turisté, občas tuto atrakci objedná i nějaká firma," popisuje.
Odreagování s trochou adrenalinu nabízí společnost Automotodrom Brno. S tím, že si firmy mohou obchodní schůzky na jižní Moravě zpestřit jízdou po Masarykově okruhu.
top cíleHrad Špilberk |
Netradiční zážitky chtějí hlavně mladí
Někdy jsou to firemní akce a hosty jsou právě cizinci. "Nejčastěji Němci a Rakušané, ale i Slováci," líčí Renata Mrkvicová. Jestli se zahraniční hosté umí na takových akcích lépe bavit než ti tuzemští, to si netroufá hodnotit.
"Záleží na kolektivu. Většinou se však do netradičního programu spojeného se soutěžemi ochotněji zapojují mladší kolektivy," míní Pavel Růžička z Bukovanského mlýna.
Ani s netradičními zážitky si však jižní Morava zřejmě nevystačí. Tomio Okamura, viceprezident Asociace českých cestovních kanceláří a agentur, již delší dobu Jihomoravský kraj kritizuje kvůli tomu, že turistům nabízí málo místních specialit. Na jídelních lístcích zdejších restauracích jich podle něj moc není.
Podle jeho názoru zaspal i s budováním termálních koupališť, a tak mu hodně turistů, včetně těch zahraničních, utíká do sousedního Rakouska, na Slovensko nebo do Maďarska.