Na okrajích Brna se staví tak rychle, že na to město ani dopravní podnik nestíhají reagovat. Lidem chybí školky, hřiště i obyčejné lavičky. Dostat se ráno do práce hromadnou dopravou je pro tamní obyvatele zkouška nervů. Ucpaným autobusům by ulevila tramvajová doprava. Na prodloužení linek však chybí peníze.
nová sídliště v brněKamechy |
Nové sídliště Kamechy mezi Bystrcí a Žebětínem začalo růst před třemi lety a zatím zde bydlí asi dva tisíce obyvatel, za čtyři roky to bude přes pět tisíc.
Developeři se snaží nové byty co nejrychleji zaplnit a přitom v Kamechách lidem chybí i to základní - například služby lékaře. Do ordinací musejí dojíždět.
V nových bytech bydlí hlavně mladé rodiny a i o místa ve školce je čím dál větší rvačka.
"V Bystrci je školek šest, ale všechny jsou obsazeny, museli jsme letos devadesát dětí odmítnout," řekl starosta Bystrce Vladimír Vetchý (ČSSD). Novou školku v Kamechách postaví nejdříve za rok.
Do práce a zpět domů
Největší problém je doprava do centra. "Vytrvale žádáme dopravní podnik o prodloužení linky číslo tři celodenně až na Ečerovu, ale zatím jsme to neprosadili," popsal Vetchý.
Stěžují si mu hlavně maminky s dětmi a staří lidé, kterým dělá cestou do města přestup u vozovny v Komíně velké potíže. Navíc od sídliště je zastávka Ečerova vzdálená asi kilometr do kopce.
Od 12. prosince dopravní podnik alespoň zavedl ve špičkách z Kamech na tuto tramvajovou zastávku autobusovou linku 54. "Bude v provozu ve špičkách pracovních dnů jako posila," nastínil ředitel dopravního podniku Bedřich Prokeš. Nové linky však v roce 2011 vznikat nebudou, protože městský podnik nemá peníze na investice.
Bohunice zaplní studenti
O tisíce obyvatel se rozrostou i Bohunice, kde Masarykova univerzita vedle kampusu postaví byty pro studenty. Dopravní spojení je už teď podle studentky Heleny Vávrové na hranici únosnosti.
Spojení s centrem bude potřebovat i vědecké centrum CEITEC, které vznikne v sousedství a zaměstná stovky vědců. Problémy si uvědomuje i vedení města. "Ne vždy se územní rozvoj plánuje podle možností MHD. Developeři musí počítat, že doprava má limity," řekl první náměstek primátora Robert Kotzian (ODS).
Pomoci by mohla nová tramvajová linka prodloužená ze zastávky Osová pod Mikuláškovým náměstím až k bohunické nemocnici, kterou schválilo ještě minulé zastupitelstvo. "Je to investice kolem miliardy, protože tramvaj povede v podzemí a navíc do kopce, což je velký technický problém," vysvětlil Kotzian.
Město se podle něho do tak velké investice v nejbližších letech nepustí. Cestujícím zatím ulehčí tím, že upraví nástupní ostrůvky na Mendlově náměstí, aby zde mohly zastavovat kromě běžných trolejbusů i kloubové vozy 25 a 26.