Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Náměstí Svobody v Brně křižují nové linky. Z pěší zóny je dopravní tepna

  6:25
Z brněnského náměstí Svobody a Masarykovy ulice se stává rušné dopravní místo. Původně pěší zónou ve špičce jezdí jedna tramvaj za druhou. To, že centrum kromě linky číslo 4 křižuje i "devítka", je jen jedna ze změn, na kterou si Brňané v novém roce v hromadné dopravě museli zvyknout.

Brněnské náměstí Svobody nyní kromě linky číslo 4 křižuje také "devítka", která nově jezdí z Lesné do Juliánova. | foto: Anna Vavríková, MAFRA

V soupisu úprav, prodlužování, rušení a náhrad spojů se ukryla i takzvaná optimalizace linky číslo 9. "Devítka" změnila svoji trasu a získala novou zastávku v Rašínově ulici. Od prvního dne nového roku odtud začala křižovat pěší zónu přes ulici Masarykovu až na hlavní nádraží.

Přidala se tak k dosud jediné lince číslo 4, která měla k cestě touto zónou oprávnění. Momentálně kvůli tomu projede náměstím Svobody a navazujícími pěšími uzly více než dvacet tramvají v jedné půlhodině.

Doprava v centru

První pasažér se po brněnském náměstí Svobody svezl tramvají vedenou z Masarykovy třídy v roce 1901. Chvíli poté přes náměstí vedla další linka a po dobudování tratě v ulici Zámečnické v roce 1906 se z něj stal přestupní uzel. Až v roce 1998 zde byla tramvaj číslo 4 zrušena a stala se pouze záložní tratí pro případ nouze. Při rozhodování o rekonstrukci Masarykovy ulice zde tramvajovou dopravu zastupitelé zakázali a souhlasili s opětovným položením kolejí pouze pro případ poruchy na jiné trati. Jejich názor se změnil v roce 2006, kdy se začalo přemýšlet o obnově linky. Náměstím Svobody začala jezdit nejprve náhradní doprava, po které následovala zkušební tramvaj. Ta už tady zůstala.

"Člověk aby jen pořád uhýbal nějaké dopravě. Jednou je tady pěší zóna, tak tu tramvaje snad ani nemají co dělat. Chodci nakonec z celé silnice mají jen miniaturní kousek," stěžuje si na dopravní posilu Jiří Jandásek.

Lidé žijící v centru se zlobí

Linka číslo 9 je nově vedena z Lesné kolem Dětské nemocnice na Moravské náměstí. Z něj pak pokračuje zastávkami Česká, Náměstí Svobody a Hlavní nádraží až do Juliánova. Její spoje začínají jezdit před pátou hodinou ranní a končí v jedenáct večer.

Mezi jednotlivými tramvajemi jsou čtyř- až patnáctiminutové intervaly, obyvatelům domů v pěší zóně se však příliš nezamlouvají.

"Ráno mezi sedmou a půl osmou tady projede tramvaj na hlavní nádraží víc než desetkrát. A to jen v jednom směru. Už samotná čtyřka mi dělala problémy, teď je to občas docela hrůza," hodnotí změny studentka Kristýna Leitgebová, která bydlí přímo na hlavním brněnském náměstí.

Vášnivé debaty přitom vzbudil už zkušební provoz tramvaje číslo 4 centrem na konci roku 2006. Zatímco jedny doprava v pěší zóně popudila, jiní tvrdili, že náměstí se bez ní stává spíše návsí.

Přidání "devítky" do srdce Brna se nyní povedlo zamaskovat mezi ostatními dopravními změnami. Nová cesta tramvaje byla schválena na jednání zastupitelstva města už v první polovině loňského prosince.

Dopravní podnik totiž musel získat od brněnského magistrátu speciální licenci, která doposud platila jen pro linku číslo 4, jež přejíždí mezi Masarykovou čtvrtí a Obřany. "Na základě žádosti dopravce, která souvisela s výkonem městské dopravy, jsme udělení licence schválili," uvedl mluvčí brněnského magistrátu Pavel Žára.

Žideničtí si spoj přes centrum chválí

Podle zástupců města a Dopravního podniku je pěší zóna naprosto standardní tratí. Její režim je sice omezený, o tom jak a v jakém rozsahu, však rozhoduje samo město. Pokud udělí licenci, jediným omezením dopravních prostředků je snížení rychlosti na dvacet kilometrů v hodině.

Přestože se někteří lidé bouří, do kanceláře Dopravního podniku stížnosti veřejnosti podle slov mluvčí Lindy Škrancové nemíří. "Zatím přišla jen jedna," uvedla Škrancová.

"Je potřeba zmínit, že ačkoliv je toto území pěší zónou, pohybují se zde například i vozy taxislužby nebo zásobování. Spoje linky 9 jezdí v průměru po deseti minutách, jejich četnost tedy zásadně nezvýšila ruch v ulici. Ostatní doprava v tomto místě je rozhodně četnější než tramvaje," dodala k nové trase.

Zmíněný údaj však neplatí pro dobu špičky. Redaktorka MF DNES v úterý změřila, že centrem projede tramvaj každé tři minuty a někdy je to i několik vozů zároveň.

Linka číslo 9 byla původně vedena z Komárova přes boční nástupiště hlavního nádraží u hotelu Grand až na Lesnou do Čertovy rokle. Kvůli úsporám se však její zastávky změnily.

"Nová devítka mohla jezdit Rooseveltovou, nebo Masarykovou ulicí. Na silný popud městské části Židenice jsme nakonec odhlasovali současnou variantu," vysvětlil vedoucí Dopravního odboru podniku Jan Seitl.

Dle jeho slov si optimalizaci chválí nejen Žideničtí, kteří se tak mnohem lépe dostanou rovnou do centra, ale také třeba obyvatelé Lesné. "Spojení do centra je takhle docela dobré. Navíc už tramvaj nezastavuje na zastávce u hotelu Grand, která je od ostatních úplně mimo," pochvaluje si své každodenní cestování do práce Milan Haid.

Autoři:
  • Nejčtenější

Vrátili se problémoví Romové, zmínila starostka. Komunita chce její rezignaci

26. dubna 2024  16:13

Vlnu nevole a odsouzení rozpoutala svými výroky na adresu Romů poslankyně a starostka brněnských...

Nedávno odvolaný exekutor je po smrti, podle soudu zneužíval peníze dlužníků

22. dubna 2024  15:56

Před necelými dvěma týdny Nejvyšší správní soud odvolal z funkce brněnského exekutora kvůli...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Zastřelil se nad propastí. V Macoše ukončil svůj život vězeňský dozorce

22. dubna 2024  20:47

Jihomoravská propast Macocha má další oběť. Na začátku víkendu do ní spadl muž středního věku. S...

Novým majitelem Zbrojovky Brno se stal hokejový boss Libor Zábranský

25. dubna 2024  11:25,  aktualizováno  13:52

Majitelem fotbalové Zbrojovky Brno se stal Libor Zábranský, šéf hokejové Komety. V tiskovém...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Žena, která skočila s dětmi do Macochy, nechala dopis. Policie případ odložila

24. dubna 2024  10:22,  aktualizováno  10:55

Sebevražedný skok ženy se dvěma malými dětmi do propasti Macocha v Moravském krasu loni v létě...

U Italů víno, u nás vodka a u mě nic. Vyškovský Lotyš bavil po dvou gólech

28. dubna 2024  10:15

Lotyšský statný muž s výrazným knírem poprvé, podruhé… potřetí už nikoliv, přesto Vyškov stáhl...

Ve znojemském babyboxu našli holčičku, pupečník měla zavázaný tkaničkou

28. dubna 2024  9:49

Do babyboxu ve Znojmě v neděli nad ránem někdo odložil novorozenou holčičku. Přišla na svět o...

Otec Masarykovy univerzity i ústavy. Špičkový právník vzešel z rodiny matematiků

27. dubna 2024

Vídeňský rodák František Weyr strávil podstatnou část života v Brně a zanechal tu nesmazatelnou...

Vyškov ztrácí na Duklu už jen bod, chrudimský Mašek dal čtyři góly

27. dubna 2024  13:25

Vyškovští fotbalisté v 25. kole druhé ligy porazili Varnsdorf 2:1 a na druhém místě tabulky...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...