Přesněji řečeno na zastávce Brno-dolní nádraží, která v jižní části města momentálně slouží jen nákladní dopravě.
"Stavět tam budou vlaky EuroCity a expresní vlaky. Cestující pak na hlavní nádraží odveze náhradní doprava," upřesnila mluvčí Českých drah Kateřina Šubová.
Výluka přitom přijde v době, kdy kvůli rekonstrukci dálnice D1 měla být právě železnice tou spolehlivější a jistější cestou z Brna do Prahy.
FAKTAOd 13. července do 11. srpna nebudou jezdit vlaky v úseku hlavní nádraží - Židenice, a to kvůli opravám viaduktu u křižovatky Křenová a Koliště. * Vlaky EuroCity a expresní vlaky pojedou přes stanici Brno-dolní nádraží, odkud naváže náhradní doprava k hlavnímu nádraží. * Rychlíky směr Praha budou jezdit z Brna-Králova Pole či Brna-Slatiny. * Osobní vlaky směr Blansko budou ukončeny v Brně-Židenicích. * Vlaky směr Tišnov objedou hlavní nádraží po nákladním průtahu do Modřic, kde bude přestup na vlaky směr Břeclav. Podrobnosti zveřejní České dráhy v červnu. Zdroj: ČD |
Takzvané dolní nebo také rosické nádraží leží za autobusovým terminálem Zvonařka a nyní není značeno ani na mapě Brna. Je to však druhé nejstarší nádraží ve městě, fungovalo od roku 1856. Dlouhá léta už tam vlaky nestaví, nanejvýš tudy projíždí nákladní doprava.
"O nádraží dává něco tušit jen přilehlá ulice s názvem Rosická," píše na svém blogu milovník železnic Jiří Kalina z Brna. Právě soukromá společnost Brněnsko-rosické dráhy totiž kdysi nádraží postavila.
Musí se opravit viadukt
"Kvůli prázdninové výluce bude v této nevyužívané stanici postaveno provizorní nástupiště s náhradní autobusovou dopravou k hlavnímu nádraží," upřesnil Jakub Ptačinský z tiskového oddělení Správy železniční dopravní cesty (SŽDC), která má výluku na starosti.
Právě SŽDC bude také pracovat na opravě zchátralého viaduktu u křižovatek Křenová a Koliště, kvůli kterému se vlaková doprava v Brně takto zkomplikuje.
"Tato náročná výluka nás čeká od 13. července do 11. srpna. Další podrobnosti o náhradní dopravě a celkovém řešení celé situace zveřejníme na konci června," upřesnila mluvčí Českých drah Šubová.
Už nyní je však jasné, že opravy viaduktu nezkomplikují jen cestování vlaky EuroCity a expresními vlaky. Omezí i všechny rychlíky ve směru na Prahu a také osobní vlaky na trasách z Brna do Blanska a do Tišnova.
Dopravní podnik nasadí tramvaje
Do velké vlakové rošády se zapojí i brněnský Dopravní podnik, který bude zajišťovat náhradní dopravu od královopolského a židenického nádraží k nádraží hlavnímu. Tato náhradní doprava však nebude autobusová, jak jsou lidé zvyklí, ale tramvajová.
Vlaková jízdenka na brněnské hlavní nádraží tak bude platit i v tramvaji. "S ohledem na jízdní řád Českých drah posílíme spoje na trasách linek 2 a 6," upřesnila mluvčí brněnského Dopravního podniku Linda Škrancová.
Na stejný termín jako výluka na trati do Židenic se plánují i práce na trati mezi Rousínovem a Přerovem.
"Všechny rychlíky z Brna směr Bohumín a Olomouc budou proto od půlky července do půlky srpna nahrazeny autobusovou dopravou," konstatovala mluvčí Českých drah.
Vlaky u Prštic nahradí od června do září autobusy
Ještě delší bude výluka mezi Střelicemi a Moravskými Bránicemi, která začne už 13. června a potrvá do 20. září. SŽDC bude totiž pracovat na tunelu u Prštic, takže i tady bude muset vlaky nahradit autobusová doprava.
Její výchozí zastávka bude podle Českých drah v oblasti ulice Uhelná, tedy za katastrálním úřadem pro Brno-venkov. A aby toho nebylo málo, na konci prázdnin začne desetidenní omezení na trati Zastávka u Brna - Třebíč.
"A v průběhu letních prázdnin se budou ve vybrané dny opravovat nosná lana na brněnském hlavním nádražím," sdělila zatím bez bližšího určení mluvčí Českých drah Šubová.