Nové uniformy a zvláštní úkol dostane na začátku února dvaadvacet zaměstnanců dopravního podniku.
"Chceme tak zvýšit prestiž a atraktivitu městské hromadné dopravy. Slibujeme si od projektu, že zajistí větší bezpečnost ve vozidlech, a v neposlední řadě chceme také získat nové zákazníky," uvedl generální ředitel Dopravního podniku města Brna Miloš Havránek.
Od soboty SMS jízdenky za 20 KčAž do teď měli cestující, kteří za jízdu brněnskými tramvajemi či autobusy chtěli zaplatit mobilem, pouze dvě možnosti. Od soboty však lístek na 75 minut za 29 korun a na 24 hodin za 99 korun doplní i levnější dvacetikorunová SMS jízdenka. Platit bude 20 minut, což je o pět minut déle než papírová jízdenka za stejné peníze. |
Jaký bude rozdíl mezi klasickým revizorem a nově zaváděným pracovníkem?
"Preventista má širší rozsah činností, už z názvu vyplývá, že se bude snažit předcházet problémům například s opilými a hlučnými osobami. V hromadné dopravě bude dohlížet i na morální zásady, a když uvidí stojící starou paní a vedle ní sedícího teenagera, tak také zakročí. Zároveň bude mít i pravomoc revizora kontrolovat jízdenky," vysvětluje mluvčí dopravního podniku Linda Hailichová.
Jenom zápach nestačí
Dopravní podnik chce z prostředků hromadné dopravy vyhazovat zejména znečištěné nebo silně zapáchající osoby. "Myslí se tím samozřejmě extrémní případy. Bezdomovci, kteří jsou cítit přes celou tramvaj a obtěžují tím ostatní cestující," vysvětluje Hailichová.
Jenže jenom zápach k vyhazovu z hromadné dopravy nestačí. Pokud by dotyčný vlastnil platnou jízdenku, mohl by preventista narazit na zákon, upozorňují právníci.
"Cestující můžou být vyloučeni, pouze pokud by znečišťovali prostředí městské hromadné dopravy nebo ostatní pasažéry. Kdyby jen zapáchali, už by to bylo v rozporu. Zapáchat si zjednodušeně řečeno může, kdo chce, jak chce," zmiňuje brněnská advokátka Monika Tesařová.
Problematiku podle ní upravuje zákon o drahách.
"V potaz se ale musí brát i nový občanský zákoník. Podle něj totiž může preventista vyhozením zapáchajícího pasažéra s platnou jízdenkou způsobit jedinci nemajetkovou újmu. To už by byl zásah do osobnosti člověka, který se samozřejmě může odpovídajícím způsobem bránit," dodává Tesařová.
Postižený se v takovém případě může podle advokátky obrátit s žalobou na soud.
Nový projekt dopravního podniku asi většina cestujících vítá. Najdou se ale i tací, kteří mají výhrady, například student Matej Šimalčík.
"Jde o společnost, která je financovaná i z veřejných prostředků, takže by se tímto vyhazováním mohla dopouštět diskriminace podle společenského nebo finančního postavení. Pokud by čistě teoreticky bezdomovec jízdenku měl, tak proč ho vyhazovat?"myslí si.
Podobný problém jako v Praze
Studentka Věra Kmentová je zase přesvědčená, že tímto krokem rapidně naroste počet úmrtí bezdomovců v zimě.
To se snažili vyřešit v Praze. Už v létě magistrát informoval o ustavení zvláštní skupiny, tvořené zástupci neziskových organizací, městské policie a dopravního podniku, která dostala za úkol zlepšit situaci v MHD.
Mobilní týmy mají za úkol přesvědčovat bezdomovce, aby využili možnosti osprchovat se a přespat v teple azylových domů.
"Nedostávají je z MHD násilím, bezdomovce vykáže dopravní podnik nebo městská policie. Mobilní tým ho pak na zastávce osloví a nabídne mu pomoc," vysvětlil radní pro oblast zdravotní a sociální politiky Martin Dlouhý.