Aktualizace územního plánu nebo příchod mamutího distribučního centra americké firmy Amazon do Brna. Strana zelených poslední čtyři roky zasedala v opozičních zastupitelských lavicích a proti řadě plánů vládnoucí koalice ČSSD a ODS viditelně vystupovala. Na primátorku nyní kandiduje „zelená“ Jana Drápalová. Na jedné straně starostka městské části Nový Lískovec, kterou tu lidé zvolili už třikrát. Na straně druhé politička, které někteří vyčítají nedostatečný důraz.
Jaký je rozdíl mezi rolí starostky městské části a funkcí primátorky?
Zásadní. V městské části, která má 11 tisíc obyvatel, se většina problémů řeší společnou promluvou mezi lidmi. Brno má 400 tisíc obyvatel. Není v silách jednoho člověka to pojmout. Primátor musí mít kvalitní spolupracovníky, kteří mu zprostředkovávají kontakt s realitou a naopak mu ji nezkreslují.
Předvolební rozhovory s kandidáty na primátoraMF DNES přináší před říjnovými volbami rozhovory s brněnskými lídry demokratických parlamentních stran a nejvýraznějších neparlamentních uskupení. Rozhovory s tučně označenými jmény politiků připravujeme. Matěj Hollan (Žít Brno a Piráti) |
Má současný primátor takové spolupracovníky?
Částečně ano, ale také částečně ne. Vyplývá to i z povahy Romana Onderky. Lišíme se v tom, že já zdaleka nejsem tak sebevědomá ve svých názorech. Než je vyslovím, potřebné informace si aktivně zjišťuji. Primátor je dost často velmi sebevědomý. Může se stát, že pak někdy přestřelí. Brno například mělo šanci ucházet se o to, být Evropským městem kultury. Roman Onderka si to nemyslel. Vyjadřoval se tak, že to přinese jen výdaje. Přitom by to byla motivace pro spoustu lidí z oblasti kultury. Teď ty výhody sbírá Plzeň. Brno také vycouvalo z prestižního svazku obcí UNESCO. Opět zbytečně.
Strana zelených mívá problém přehoupnout se ve volbách přes klíčových pět procent. Teď navíc máte novou konkurenci například v podobě Žít Brno. Měli by se i brněnští voliči bát, že jejich hlas propadne, protože se do zastupitelstva nedostanete?
V Brně při volbách komunálních nebo krajských dokazujeme, že pětiprocentní hranici dokážeme překročit. Obavu, že hlas vyplýtvají, myslím, voliči mít nemusejí. Za úspěch bychom považovali kolem deseti procent. Moje zkušenost v komunální politice a zkušenost v pozici starostky Nového Lískovce mi dává v té pozici lídryně oproti A co Brno nebo Žít Brno výhodu. Už za sebou něco mám. A naši voliči se nutně překrývat nemusejí. I z našich průzkumů vychází, že prvovoliči nyní moc zelené nevolí. Nejvíce příznivců máme v mladých rodinách ve věku do pětatřiceti let a potom u seniorů.
Máte představu, s kým byste udělali koalici?
Může se stát, že někdo bude odpovídat velmi sebevědomě a nakonec se ho na to po volbách nikdo ptát nebude. Naše minulá zkušenost s ČSSD a lidovci v předchozím volebním období před osmi lety nás poučila, že musíme být důslednější ve vynucování volebního programu. Nepůjdeme do koalice, kde by byla nastražená past velkého programového rozporu. Programově jsou nám nejbližší lidovci. Na něčem se s nimi neshodneme - třeba přesunu nádraží.
Mají pořád zelení mezi některými lidmi nálepku ekologických fanatiků?
Myslím, že dnes už ne. Lidé už vidí, že být zelený neznamená bránit autům v provozu nebo se přivazovat ke stromům. Náš program zasahuje všechny oblasti života. Řešíme i věci, které ostatní strany zatím řešit nezačaly. Nový Lískovec se například stal jednou z energeticky nejúspornějších čtvrtí díky zatepleným domům. Snažíme se i energii sami vytvářet. V budoucnu to může být výhoda. Jsme pro to, aby se město rozvíjelo, ale aby zároveň Brno zůstalo místem, kde se bude lidem dobře žít. Nemohou trávit hodiny dojížděním ze sídlišť do průmyslových zón, ve kterých jedině najdou práci. Město bude pestré. Najdou zde dost míst ve školkách. Bude nabízet kvalitní vzdělávání. Bude v něm dost zeleně.
Co je silná zbraň Jany Drápalové v klání o křeslo primátora?
Dlouho jsem se zabývala tím, jak fungují evropská města. Brno jako dlouholetý člen spolku Eurocities má tu výhodu, že brněnští úředníci měli možnost spolupracovat od 90. let na mezinárodních projektech. Dodnes mám v mnoha evropských městech hodně kontaktů. Z příkladů, kde věci fungují, bychom se měli učit.
Vlajkovou lodí vašeho programu je snížení ceny předplacenky na veřejnou dopravu na polovinu. Nápad ale vyvolal i kritiku a obvinění z diskriminace „Nebrňanů“...
Nápad jsme nevymysleli někde u piva. Vychází to z konkrétního příkladu Vídně, kde veřejnou dopravu považují za páteř fungování města. Žádné město této velikosti nemá ulice, které pojmou tolik aut. Brno do teď šlo cestou, že aby se ušetřily peníze, omezovaly se spoje a zvyšovala se cena jízdného. Je to spirála smrti. Ve Vídni cenu jízdného snížili. Paradoxně to může přinést i zvýšení tržeb. A nebrněnští si mohou přehlásit trvalé bydliště do města. Stejně tu mnozí využívají služby, přitom ale nepřinášejí do městské pokladny nic na daních.
Předvolební dotazníkJaký je největší problém Brna? Jak řešit spory o poloze nádraží? Mělo by Brno koupit většinový podíl ve firmě Veletrhy Brno? Co je vaše priorita v oblasti sportu? Co je vaše priorita v oblasti kultury? Mělo by Brno zřídit post hlavního architekta? |