Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Kanál u Přelouče nemůže vést korytem, řekly úřady. Ale není jasné proč

  11:40aktualizováno  15:40
Ředitelství vodních cest už 15 let neúspěšně prosazuje stavbu plavebního kanálu u Přelouče, který má obejít Labe přes přírodně cennou lokalitu Slavíkových ostrovů. Důvody, proč nemohou lodě plout po toku dnešní řeky, ale nejsou přesvědčivé.

Takto si Ředitelství vodních cest představuje nový plavební kanál u Přelouče, díky kterému by Labe bylo splavné až do Pardubic. | foto: Studie Ředitelství vodních cest.

Odborníci se na přelomu tisíciletí shodli, že kvůli splavnění Labe až do Pardubic je nutné u Přelouče vybudovat samostatný tři kilometry dlouhý kanál, který po pravém břehu obejde stávající koryto řeky. A to i za cenu, že povede přes část Slavíkových ostrovů se slepým ramenem Labe, čemuž se brání ochránci přírody.

Proč lodě nemohou plout tokem současného Labe? Hlavní důvody jsou dva. Potřeba zachování přeloučského jezu, chráněné technické památky z roku 1928, a snaha státu ochránit unikátní labské hrčáky, což je jediný úsek řeky na středním toku s bystřinným prouděním.

Minimálně druhý důvod neobstojí. Labské hrčáky nejsou přírodním jevem, ale výsledkem těžby štěrkopísku, jež byla ukončena pod Přeloučí, kde do dna Labe vystupují slínovce skalního podloží. Navíc se nacházejí v umělém korytu řeky, které bylo vytvořeno před první světovou válkou. Nejsou dodnes chráněné a podle ochránců přírody ve srovnání se Slavíkovými ostrovy dokonce ani nijak zvlášť cenné. Jen se dá říct, že peřeje vypadají pěkně.

„Hrčáky nejsou přírodně vytvořené ani unikátní. Je to uměle odkrytý prvek v nepůvodním řečišti řeky po její regulaci počátkem 20. století. Slavíkovy ostrovy na pravém břehu Labe mají podle mne mnohem větší biologickou hodnotu,“ řekl například Jaroslav Zámečník z Muzea východních Čech.

Státní agentura tvrdí: není proč chránit současný tok

Odborný posudek Agentury ochrany přírody a krajiny z roku 2010 tvrdí, že labské hrčáky nemají ve srovnání se Slavíkovými ostrovy velký význam.

„Tento úsek toku Labe má téměř sto let po svém vzniku stále nepřirozený technicistní charakter,“ píše se v posudku státní agentury, který jednoznačně dává přednost kanálu, jenž by vedl současným korytem Labe.

Přesto hledání nové cesty pro kanál se od roku 1994 stále točilo kolem snahy zachovat labské hrčáky. Zastupitelé Přelouče v polovině devadesátých let měnili kvůli chystané stavbě kanálu územní plán na základě informace, že dříve plánovaná trasa narazila na požadavek ekologů zachovat peřeje v místech zvaných labské hrčáky.

Při posouzení vlivu stavby na životní prostředí v roce 1999 odborníci o plavbě lodí stávajícím korytem dokonce vůbec neuvažovali. Specialista Pavel Cetl se spokojil s pár větami se závěrem, že „labské hrčáky je pro jejich jedinečnost a prospěšnost třeba zachovat“. Dnes se zdá evidentní, že v procesu EIA měla být posouzena i varianta vedoucí dva kilometry tokem řeky Labe. Ministerstvo životního prostředí přesto s výsledky posouzení souhlasilo.

Je tu ovšem ještě argument číslo dvě, proč nechat současné Labe tak, jak je.

Stavbě kanálu v původním korytě by musely ustoupit nejen hrčáky, ale i přeloučský jez, chráněná technická památka z roku 1928. Se zdymadlem, které měly jednou využívat velké lodě, ale nikdy k tomu nedošlo. Studie z roku 1994 zmiňovala možné zrušení statutu chráněné technické památky, ale debata tímto směrem se už dál nevedla. V současné době se počítá s tím, že památka zůstane zachována, byť nebude sloužit svému původnímu účelu.

Miroslav Patrik, předseda spolku Děti Země, to považuje za absurdní. „Takže stát postaví vedle kanál, aby zachoval neužitečnou komoru jako památku a současně zničil velmi cenné přírodní území,“ řekl.

Ve hře je i pokles hladiny podzemní vody

Ředitelství vodních cest nesouhlasí s tím, že trasa kanálu vedoucí současným korytem by byla lepší.

„Z našeho pohledu je naopak řešení kanálem přírodně vlídnější, protože „prohrabání“ hrčáků by vedlo k poklesu hladiny podzemní vody a vysychání okolních luk,“ uvedl mluvčí Ředitelství vodních cest Jan Bukovský.

Je to klíčový argument, o němž se dosud nemluvilo? Patrně ne.

Cesta pro lodě po Labi

Plán prodloužit cestu po Labi až do Pardubic vznikl už na počátku 20. století. Kromě úseku před zdymadlem v Přelouči je souvislá vodní cesta připravena. V roce 1996 vláda rozhodla o dokončení splavnění, v roce 2000 byl schválen plán na vybudování plavebního kanálu u Přelouče, který zachová peřeje a jez se zdymadlem z roku 1928. Kanál za tři miliardy korun by procházel lokalitou Slavíkovy ostrovy, čemuž se ekologové brání. Ředitelství vodních cest zatím stavební povolení nezískalo.

Chrudimský hydrogeolog Josef Drahokoupil si myslí, že nic takového by nehrozilo. „Když se koryto Labe prohloubí a vybagrují se hrčáky, hladinu podzemní vody to neovlivní. Ta je daná úrovní hladiny vody ve starém korytě Labe,“ řekl.

Existují i další výhrady proti tomu, co se laikovi zdá přirozené - tedy vybudovat průplav na místě současného toku Labe.

Firma A-Consult plus, která před pěti lety pro Ředitelství vodních cest porovnávala jednotlivé varianty splavnění, tuto možnost zavrhla z více důvodů. Mluví tentokrát naopak o „zvýšení hladiny spodních vod, které by ohrozilo starší zástavbu v Přelouči“. Dále zmiňuje jako fakt, že se v oblasti hrčáků nachází významné zimoviště vodních ptáků.

Ale zdá se, že ani tento argument není korektní. Česká společnost ornitologická totiž zmínku o důležitém zimovišti na Labi u Přelouče odmítla. „Zdejší zimoviště není mezi ornitology nijak vyhlášené a nelze jej považovat za známé a významné,“ píše se v jejím vyjádření.

Trasa kanálu se měnit nebude. Ale hrozí potíže Přestože existují pochybnosti o tom, jak byla zvolena trasa kanálu u Přelouče, nic to nezmění. Že by stát zvolil jinou variantu, je v tuto chvíli nemyslitelné. Ředitelství vodních cest po patnácti letech střetů s ochránci přírody naopak doufá, že letos získá konečně platné územní rozhodnutí a bude moci začít stavět. Mezitím se však může stát, že Slavíkovy ostrovy budou na druhý pokus prohlášeny za evropsky významnou lokalitu, což by stavbu za tři miliardy korun zkomplikovalo, nebo dokonce znemožnilo.

Agentura ochrany přírody a krajiny návrh na zařazení této lokality do seznamu chráněných území Nature 2000 už zpracovala. Tvrdí, že kvůli výskytu modráska bahenního a modráska očkovaného si to vyžádala i Evropská komise.

Ředitelství vodních cest, které investovalo stovky milionů do přípravy stavby kanálu přes biocentrum Slavíkovy ostrovy tak, aby vyhovělo námitkám ekologů, cítí nespravedlnost.

„Plánované vyhlášení chráněného území právě zde je pro nás vážným varováním pro veškeré budoucí kompromisy mezi investory a ochránci přírody,“ uvedl ředitel Ředitelství vodních cest Lubomír Fojtů. I když stát stavbu kanálu přes Slavíkovy ostrovy prosadí, nemusí být všem komplikacím konec.

  • Nejčtenější

Rivalové z finále v jedné šatně: Do neděle bychom se zabili, hlásil Sedlák

1. května 2024  15:24

Ještě v neděli by si během finále extraligy nejraději vyškrábali oči, do prodloužení sedmého zápasu...

U Pardubic usmrtil vlak člověka, provoz na hlavní trati byl ráno přerušen

3. května 2024  6:30,  aktualizováno  9:44

Na hlavní koridorové trati u Pardubic brzy ráno vlak srazil a usmrtil člověka. Nehoda omezila...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Stát se přiblížil stavbě nejnáročnějšího úseku D35, ministerstvo má poradce

2. května 2024  19:08

O krok blíž se posunul pokus státu o další výstavbu dálnice se soukromou účastí, tedy takzvaný PPP...

U Pardubic vlak usmrtil člověka, koridor z Prahy na Moravu asi hodinu stál

7. května 2024  13:23,  aktualizováno  15:58

V Pardubicích po poledni vlak srazil a usmrtil člověka. Vlaky na železničním koridoru na Moravu asi...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Křivda se neustále opakuje. Vědec chce hranici Čech a Moravy víc zatraktivnit

1. května 2024

Premium Sociální a regionální geograf z Masarykovy univerzity Petr Marek chce hranici Čech a Moravy...

Nejstarší studna i šperky. Výstava ukáže, co našli archeologové pod silnicemi

8. května 2024  9:22

Východočeské muzeum v Pardubicích zahajuje na zámku výstavu nazvanou Exit 91 / Vykopávky. Číslovka...

Pavlát míří do Finska. V bráně Ilvesu Tampere nahradí Málka

7. května 2024  18:16

Brankář Dominik Pavlát bude v příští sezoně působit v hokejovém týmu Ilves Tampere ve Finsku. V...

Řidička vezoucí dítě obrátila auto na střechu, při nehodě zbořila cihlový plot

7. května 2024  14:17

Rychlá jízda zřejmě stojí za pondělní dopravní nehodou v Sedleci na Orlickoústecku. Řidička vezoucí...

U Pardubic vlak usmrtil člověka, koridor z Prahy na Moravu asi hodinu stál

7. května 2024  13:23,  aktualizováno  15:58

V Pardubicích po poledni vlak srazil a usmrtil člověka. Vlaky na železničním koridoru na Moravu asi...

ManpowerGroup s.r.o.
Obsluha CNC

ManpowerGroup s.r.o.
Pardubický kraj
nabízený plat: 30 000 - 36 000 Kč

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...