„Do dvou let efektivně zlevníme předplatní jízdenky MHD,“ píše se v koaliční smlouvě, kterou zástupci ANO, Žít Brno, lidovců a zelených podepsali loni v říjnu po volbách.
„Nápad jsme nevymysleli někde u piva. Vychází to z konkrétního příkladu Vídně, kde veřejnou dopravu považují za páteř fungování města,“ vyprávěla ještě v předvolebním rozhovoru jednička zelených Jana Drápalová. Na zlevnění „šalinkaret“ pro Brňany na polovic její strana postavila předvolební kampaň.
Ani po roce ale není jasné, kdy a o kolik se v ceníku cifry opravdu změní. A jestli vůbec.
Co se chystá v brněnské MHD
|
Brněnské zastupitelstvo ve středu schválilo výši dotace dopravnímu podniku na příští rok. Vedení magistrátu sice městské firmě oproti předpokladu přihodilo 200 milionů korun, ty ale mají jít na nákup nových tramvají a zkrácení intervalů některých linek. Celkem Brno dopravnímu podniku převede v roce 2016 na dvě miliardy korun.
Koalice termín nestihne
O zlevnění jízdného ale není v rozpočtu ani slovo. Je tak téměř jasné, že koalice slíbený dvouletý termín nestihne.
„Tu věc není možné řešit způsobem, že si sedneme a řekneme, že tady polovinu nebo třetinu ubereme. Na věci pracujeme. Jakmile bude materiál hotový, tak ho předložíme,“ konstatoval náměstek primátora za zelené Martin Ander.
Opozice ovšem v úterý přímo na zastupitelstvu Anderovi vyčetla, že ač sám předchozích 8 let seděl ve vedení dopravního podniku a na polovičním jízdném postavila jeho strana předvolební kampaň, propočty dělá až nyní.
„Martin Ander musel vycházet z reálných informací. Nebo to byl laciný předvolební slib? Mohl by uvést aspoň kontury zlevnění městské hromadné dopravy. Podezřívám jej, že to neměl připravené,“ konstatoval Libor Šťástka z opoziční ODS.
Levnější jízdné znamená schodek v rozpočtu
Propočty zelených, tedy alespoň podle předvolebního webu, na které odkazují, jsou jasné. Když cena roční „šalinkarty“ poklesne ze současných 4 750 korun na 2 500 korun, začne MHD využívat více lidí. A příjmy dopravního podniku tudíž tolik nepoklesnou.
Snížení ceny by se navíc týkalo jen Brňanů. Tím by donutili mimobrněnské, kteří ale ve městě žijí, přehlásit si sem trvalý pobyt. Městu by se pak zvedly daňové výnosy, což by zase kompenzovalo ztrátu dopravního podniku.
Resort dopravy ale po volbách dostalo ANO. A to experimentu, který se podle zelených osvědčil ve Vídni či estonském Tallinnu, tolik nakloněno není.
Náměstek primátora Richard Mrázek (ANO) už dříve řekl, že dodržení dvouletého slibu nezaručuje.
„Zlevnění jízdného na polovinu by znamenalo schodek v rozpočtu dopravního podniku 160 milionů korun. Pokud je někdo má, rád za ním dojdu a můžeme to řešit v podstatě ihned,“ obracel se Mrázek na opozici.
Podle něj přitom nějaké peníze může ušetřit například elektronické odbavování cestujících, které dopravní podnik plánuje.
Zelení: Snížení jízdného je pro nás zásadní
Zelení jsou za levnější jízdné, ve kterém vidí i způsob, jak z brněnských silnic dostat auta a ulehčit zdejšímu ovzduší, rozhodnuti bojovat.
„Snížení jízdného je pro nás naprosto zásadní. Považujeme to za jednu z nejdůležitějších věcí v rámci koaliční smlouvy. Říkám zcela otevřeně, že pokud by to neprošlo, byl by to pro nás důvod pro odchod z koalice,“ řekl MF DNES Ander. Zároveň podle něj taková varianta zatím v úvahu nepřipadá, protože o zlevnění jízdného s koaličními partnery debatuje.
„Zpracováváme dopravní studie i jak řešit zvýšený zájem o dopravu po zlevnění. Bavíme se o tom, jak vykompenzujeme propad rozpočtu až 160 milionů korun. Jako koalice jsme nikdy neřekli, že roční jízdné bude za polovinu. Během prvního pololetí příštího roku bude situace jasnější,“ uvedl primátor Petr Vokřál (ANO).