Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Pražské? Ne, brněnské Vánoce. Brno láká na trhy, experti kroutí hlavou

  10:58
Jak přilákat do Brna na předvánoční trhy co nejvíc návštěvníků? Město vsadilo na provokaci a kontroverzi, která ale s Vánocemi vlastně vůbec nesouvisí. A podle oslovených odborníků ani nedává smysl. Místo tradičních svátečních motivů lidé narazí na plakáty s textem: Pražské? Brněnské Vánoce.

Brno na Vánoce vyrobilo i speciální placky. | foto: www.brnenskevanoce.cz

Proč právě o Vánocích sázet na brněnsko-pražské špičkování, nedokáže nikdo pořádně vysvětlit. Překvapivý slogan na Brňany bude mrkat z plakátovacích ploch, svítících vitrín u zastávek i v městské hromadné dopravě.

„Chtěli jsme moderní a odlehčenou komunikaci, která by nepopírala naše tradice. Předchozí kampaně byly příliš jednotvárné, a tak jsme zvolili téma, o kterém budou lidé mluvit a které vyvolává emoce,“ říká Jana Janulíková, ředitelka brněnského turistického centra.

Brno na Vánoce vyrobilo i speciální placky.

Podle expertů se ale kampaň nepovedla. Zatímco chválí její grafickou stránku, jejíž součástí je obrácený stromeček s červenou mašlí, provokativní text s pražským motivem prý nebude fungovat a považují jej za omyl. „Jde o amatérismus. Nedozvím se, proč zrovna Praha, nápad není rozvinutý a vzbuzuje spoustu otázek. Působí to na mě jako výkřik do prázdna, který je zcela kontraproduktivní,“ soudí brněnský tvůrce reklam Jarek Komárek.

Za pravdu mu dává i Pavel Marek z agentury Marco. „Slogan ve vnímání převáží nad dalšími grafickými prvky. Otázkou zůstává, zda kampaň poukáže na specifičnost Brna a přivede na náměstí víc lidí. Připadá mi to jako laciná snaha o získání pozornosti,“ říká Marek.

Vánoční reklama, která nestaví na Vánocích

Tvůrcem kampaně je agentura Etnetera Motion, která vyhrála výběrové řízení. Sídlo má v Praze a brněnské zadavatele podle Janulíkové přesvědčila kreativitou, nápady a cenovou nabídkou. Za grafické návrhy a zpracování kampaně dostala agentura zhruba 70 tisíc korun.

„Je pravda, že tvrzení s Vánocemi nijak nesouvisí. Chtěli jsme ale pracovat se stereotypy. Není to brněnský komplex, ale nadsázka a typický humor,“ obhajuje kampaň Janulíková.

Oslovení experti se však meziměstské rivalitě nezasmáli. „Nemám rád žabomyší války mezi Pražáky a Brňáky. Téma považuji za vyčichlé. Kdo má potřebu ohýnky rozdmýchávat, zamrzl myšlením před 15 lety,“ kritizuje Václav Štefan z agentury Vaxx.

Názor reklamního experta Marka Prchala

Irituje mě, že kampaň není koncepční. Pouze jednou přeškrtnutá Praha, ale dál už nic, to je dost slabé. Jestli chci srovnávat Prahu a Brno, tak na tom postavím celý koncept a dám to do všech textů. Takto zmínka o Praze působí jako chyba. Schází také vysvětlení, proč je to v Brně lepší než v Praze, dále hlášky, vtipy, příklady.

Jako Pražák, který sedm let do Brna dojíždí, situaci velmi dobře znám a rivalita je silné téma. Srovnání obou měst je samozřejmě dobrý nápad, protože logicky každý Brňák zpozorní, provedení je však nekoncepční a nedotažené. Chtělo to větší "koule", když se rozhodnu pro myšlenku, že Brno je víc než Praha, tak o tom má být celá komunikace, ale tady skončili jen u sloganu. Chyba je vždy na straně klienta, který za vše ručí a vše schvaluje. Agentura jen dodává a malý rozpočet tu nemohl hrát roli. Za mě zcela nepochopitelné.

„Jako Pražák, který sedm let do Brna dojíždí, situaci velmi dobře znám. Rivalita je silné téma. Srovnání obou měst je samozřejmě dobrý nápad, protože logicky každý Brňák zpozorní, provedení je však nekoncepční a nedotažené. Chtělo to větší ‚koule‘. Když se rozhodnu pro myšlenku, že Brno je víc než Praha, tak o tom má být celá komunikace, ale tady skončili jen u sloganu,“ myslí si Marek Prchal, který má za sebou práci třeba pro Pepsi, Vodafone nebo Škodu a stál za on-line kampaní pro ANO.

Podle agentury Etnetera Motion není kampaň založena na rivalitě. „Naopak jde o zdravý patriotismus a hašteření, které je pouze vedlejším motivem. Jsme rádi, že se nám podařilo už teď vzbudit tolik otázek,“ usmívá se account manažerka agentury Anna Francová.

Je vidět, že to dělali „Pražáci“

Brněnský tvůrce reklam Komárek se domnívá, že je na výsledku poznat, že zakázku zpracovávala firma z Prahy. „V Brně se lidé cítí často zbytečně přehlíženě. Praha je zase uzavřená sama do sebe. Když to velmi zjednoduším, řevnivost ze strany Brňanů je to jediné, co Pražany ve spojitosti s Brnem napadne. To se do podoby kampaně promítlo,“ myslí si muž, který velkou část své profesní kariéry strávil v Praze.

Hlavní motiv s obráceným stromkem je doplněný logem poloviční hvězdy, jež se objeví na suvenýrech – plackách, balicím papíru nebo na obalech bonbonů. „Vycházeli jsme ze zadání, jehož součástí bylo tradiční pojetí Vánoc. Jedná se o odkaz k době, kdy se stromky zavěšovaly ke stropu a zdobily se skromně. Zároveň jsme jeho otočením chtěli zdůraznit odlišnou atmosféru brněnských Vánoc,“ popsala Francová.

Patří pražský motiv do kampaně na brněnské Vánoce?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 úterý 3. listopadu 2015. Anketa je uzavřena.

NE
NE 3741
ANO
ANO 288
Autor:
  • Nejčtenější

Vrátili se problémoví Romové, zmínila starostka. Komunita chce její rezignaci

26. dubna 2024  16:13

Vlnu nevole a odsouzení rozpoutala svými výroky na adresu Romů poslankyně a starostka brněnských...

Nedávno odvolaný exekutor je po smrti, podle soudu zneužíval peníze dlužníků

22. dubna 2024  15:56

Před necelými dvěma týdny Nejvyšší správní soud odvolal z funkce brněnského exekutora kvůli...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Zastřelil se nad propastí. V Macoše ukončil svůj život vězeňský dozorce

22. dubna 2024  20:47

Jihomoravská propast Macocha má další oběť. Na začátku víkendu do ní spadl muž středního věku. S...

Novým majitelem Zbrojovky Brno se stal hokejový boss Libor Zábranský

25. dubna 2024  11:25,  aktualizováno  13:52

Majitelem fotbalové Zbrojovky Brno se stal Libor Zábranský, šéf hokejové Komety. V tiskovém...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Žena, která skočila s dětmi do Macochy, nechala dopis. Policie případ odložila

24. dubna 2024  10:22,  aktualizováno  10:55

Sebevražedný skok ženy se dvěma malými dětmi do propasti Macocha v Moravském krasu loni v létě...

Nový majitel, stará Zbrojovka. Po další prohře opět hledí dolů

29. dubna 2024  9:36

Psal se rok 2005 a hokejová Kometa Brno v prvním kole druhé nejvyšší soutěže poprvé pod novým...

Kvůli genetické vadě mají postižené plíce. Pacienty léčí nové centrum v Brně

29. dubna 2024  5:33

První centrum na Moravě, které bude léčit genetické onemocnění, otevírá dveře pacientům. Na plicní...

Jeden zázrak stačil. USK Praha už znovu nad Brnem vládne, má 14. titul v řadě

28. dubna 2024  18:57,  aktualizováno  20:36

Basketbalistky ZVVZ USK Praha získaly 18. titul v české lize. Ve čtvrtém finálovém utkání zvítězily...

Č. Budějovice - Slovácko 2:2, domácí neudrželi vedení a jsou poslední

28. dubna 2024  17:29,  aktualizováno  19:48

Prohrávali, během deseti minut utkání otočili, ale nakonec brali pouze bod. Fotbalisté Českých...

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

KOMENTÁŘ: Z Davida Černého se stal parazit. O umění už dávno nejde

Premium Když se David Černý v televizi pohádal s kurátorkou Marií Foltýnovou, spory o jeho plastiku na obchodním domě Máj...