Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Brno má nejvíc vážných nehod. Může za to tranzit i špatné křižovatky

  7:02
Značka „Pozor, Brno!“ by směle mohla varovat řidiče na všech vjezdech do města, že teď musí být velmi obezřetní. A rozhodně by nešlo o zbytečnou provokaci, ale skutečnou výstrahu. Na brněnských silnicích se stává nejvíce vážných a smrtelných nehod v Česku.

Ilustrační snímek | foto: Anna Vavríková, MAFRA

V žádném jiném krajském městě jich v poměru k počtu obyvatel tolik není. Nelichotivé hodnocení je o to horší, že v nově zveřejněných statistikách za rok 2016 nepatří mezi započítané silnice blízká dálnice D1, která je vážnými nehodami pověstná, ale pouze trasy, jež leží mezi značkami informujícími o začátku a konci města.

Brno je tak se svými silnicemi nejnebezpečnější, a to ne poprvé. Poslední skončilo už předloni, kdy se zde stalo 101 vážných nehod, dalších šest smrtelných. Loni už bylo nehod s těžkými následky o jedenáct více, navíc přibyla i jedna smrtelná.

V tabulce srovnávající všechna krajská města se Brnu „nedaří“ už pět let, nelze proto hovořit o meziroční anomálii.

„Ještě v roce 2012 bylo na devátém místě, postupně se propadlo až na poslední, třinácté, na němž se umístilo v roce 2015 i 2016,“ sdělila Ivana Buriánková, mluvčí České pojišťovny, která si nechává index nehodovosti v poměru k počtu obyvatel zpracovávat u Centra dopravního výzkumu.

Z městského okruhu je postavená jen malá část

Jeden z jeho expertů, Jan Tecl, vidí příčinu tolika vážných nehod v Brně jako souhru více faktorů. „Jedním z nich je jistě tranzitní doprava, která přes město projíždí. Dalším důvodem může být fakt, že ve srovnání s ostatními kraji zde lidé mají více aut,“ přiblížil hlavní problémy Tecl.

Nehody v Brně

  • 2016

Nehody s vážnými následky: 112
Kvůli vysoké rychlosti: 15
Smrtelné nehody: 7

  • 2015

Nehody s vážnými následky: 101
Kvůli vysoké rychlosti: 19
Smrtelné nehody: 6

  • Brno v žebříčku ČP Index

2016: 13. místo (ze 13)
2015: 13. místo
2014: 12. místo
2013: 11. místo
2012: 9. místo

Nehodovost v poměru k počtu obyvatel si Česká pojišťovna nechává zpracovávat u Centra dopravního výzkumu

Právě tranzit kamionů a dalších vozidel ze směru od Vídně na sever míří přímo přes Brno, tedy po ulicích, které jsou už dnes kapacitně velmi vytížené. Stále totiž není hotový velký městský okruh, jenž by tuto dopravu ze silnic plných semaforů a křižovatek odvedl pryč.

„Množství nehod je rozhodně spojené s nekvalitní infrastrukturou, kdy je z okruhu postavená jen jeho malá část. Řidiči tak jezdí po menších ulicích přímo přes město,“ sdělil vedoucí odboru dopravy brněnského magistrátu Vladimír Bielko.

A čím blíže centru Brna, tím je situace horší. Podle mapy nehod s posledními daty za rok 2015 se například na jižní části současného okruhu – od Olomoucké po Žabovřeskou ulici – staly čtyři nehody s vážnými následky. V užším centru, ohraničeném ulicemi Koliště, Husova a Úzká, jich však bylo ve stejném roce třináct.

Pomohly by naváděcí pruhy a snížení rychlosti

„Odvést dopravu, která městem jen projíždí, je nejefektivnější způsob řešení problému. Omezit počet nehod by mohlo ale i vyznačení naváděcích pruhů u velkých křižovatek a snižování rychlosti třeba v úsecích, kde městem prochází silnice první třídy. Je to teď republikový i nadnárodní trend,“ poznamenal policejní mluvčí Pavel Šváb.

Stavba velkého městského okruhu spadá pod Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). Už v červnu se začne budovat další část u židenických kasáren a v přípravě je také rozšiřování Žabovřeské, kde se letos podařilo vykoupit poslední potřebné pozemky (psali jsme zde).

„Případné podněty ze strany policie na úpravu některých míst nebo dopravního značení zajišťujeme průběžně,“ uvedla mluvčí ŘSD Nina Ledvinová k tomu, jak se státní organizace snaží zvýšit bezpečnost na hlavních tazích, které má ve správě. Mimo jiné o prázdninách chystá opravu Hladíkovy ulice, tedy úsek současného okruhu mezi Olomouckou a Zvonařkou.

Chystá se zlepšení křižovatek

Přispět k vylepšení varujících statistik hodlá i magistrát, který už několik měsíců plánuje úsekové měření rychlosti. „Máme vytipovaná místa, kde až čtyřicet procent řidičů překračuje povolenou rychlost,“ poznamenal Bielko.

Ostatně rychlost byla v letech 2015 i 2016 příčinou sedminy až téměř pětiny havárií s vážnými následky, ani jedna naštěstí nebyla smrtelná. Kde však radary budou, zatím není jasné.

Zároveň chce město pracovat i na zlepšování některých křižovatek, které jsou dnes nepřehledné a nebezpečné. Jednou z nich je například křížení staré dálnice a silnice spojující Žebětín a Kohoutovice, kde nově přibudou semafory.

V minulosti se tam stalo několik vážných nehod. „Křižovatka navíc komplikuje provoz městské hromadné dopravy, a to jak na přejezdu z Kohoutovic do Žebětína, tak i v opačném směru,“ prohlásil náměstek brněnského primátora Richard Mrázek (ANO).

Autor:
  • Nejčtenější

Vrátili se problémoví Romové, zmínila starostka. Komunita chce její rezignaci

26. dubna 2024  16:13

Vlnu nevole a odsouzení rozpoutala svými výroky na adresu Romů poslankyně a starostka brněnských...

Novým majitelem Zbrojovky Brno se stal hokejový boss Libor Zábranský

25. dubna 2024  11:25,  aktualizováno  13:52

Majitelem fotbalové Zbrojovky Brno se stal Libor Zábranský, šéf hokejové Komety. V tiskovém...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Žena, která skočila s dětmi do Macochy, nechala dopis. Policie případ odložila

24. dubna 2024  10:22,  aktualizováno  10:55

Sebevražedný skok ženy se dvěma malými dětmi do propasti Macocha v Moravském krasu loni v létě...

Problém Drnovic si uvědomujeme. Americký šéf o budoucnosti Vyškova

26. dubna 2024

Premium Ještě před půl rokem o americké společnosti Blue Crow Sports Group nevěděli ani fanoušci...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Rivalové z finále v jedné šatně: Do neděle bychom se zabili, hlásil Sedlák

1. května 2024  15:24

Ještě v neděli by si během finále extraligy nejraději vyškrábali oči, do prodloužení sedmého zápasu...

Dvacet let dotací z EU. Přinesly zločiny, ale i vlaky, techniku a splavné řeky

2. května 2024

Premium Lázně, které nevznikly a je z nich night club nebo zdvihací most, který se nikdy nezdvihl. Česko...

Evropská unie posunula jižní Moravu mezi technologické lídry sedmadvacítky

2. května 2024

Jižní Morava se dlouhodobě pyšní tím, že je regionem inovací. A právě za to může děkovat Evropské...

V Břeclavi na chlapce spadla branka, na následky zranění zemřel

1. května 2024

V Břeclavi ve středu v podvečer po úrazu na hřišti zemřel dvanáctiletý chlapec. Policie okolnosti...

Hrál na počítači a nechodil ven. Policisté u něj doma našli varnu pervitinu

1. května 2024  15:51

V bytě na okraji Brna našla policie varnu pervitinu, podezřelý muž skončil ve vazbě. Stíhaná je i...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...