V ten den totiž začne roční uzavírka Dornychu, klíčové dopravní tepny ve městě.
„Jedná se o jednu z nejvýznamnějších staveb v Brně s celkovými náklady 1,2 miliardy korun. Město nedělá každý rok miliardovou investici na tak malém území. “ okomentoval situaci investiční náměstek primátora Richard Mrázek (ANO). „Z rozpočtu města půjde přibližně polovina celkové částky. O druhou polovinu se rozdělí ostatní investoři, kterými jsou dopravní podnik, Ředitelství silnic a dálnic a brněnské teplárny,“ doplnil.
Práce na Dornychu odstartují už v únoru průzkumnými vrty, které by řidiče ještě omezit neměly. To přijde až následující měsíc v úseku od křižovatky se Zvonařkou po Svatopetrskou. Poslední tramvaj tudy projede 11. března v neděli večer. Od pondělí začne platit výlukový jízdní řád.
Tramvaje číslo 12 jedoucí směrem z Technologického parku skončí svou trasu ve smyčce na Zvonařce. Cestující do Komárova přesednou na autobus x12. Posílené navíc budou linky 40, 48, 50 a 63. Mezi Komárovem a Zvonařkou pojedou v dopravní špičce spoje průměrně každé tři minuty. Místo na Dornych autobusy zamíří do Plotní, kde vzniknou dočasné zastávky.
Dělníci vybudují novou kanalizaci i vodovod
Hlavním přestupním bodem se však stane ulice Úzká. „Budeme cestující upozorňovat, aby z tramvaje vystoupili právě tam, protože půjde o nejlepší možnost na přestup,“ uvedl provozní ředitel brněnského dopravního podniku Jan Seitl. Linka 67 pojede naopak po Masné, aby lidé z business parku Ponávka nemuseli chodit až na Plotní.
Výluka na Dornychu
|
Řidiči musí počítat se zdržením. Pro auta vedou navrhované objížďky jak Plotní, která bude průjezdná v každém směru jedním pruhem, tak Masnou a Černovickou ulicí. U Vaňkovky navíc vypnou semafory, aby řidiči mohli snadněji odbočit do Opuštěné ulice.
„Objízdná trasa pro kamiony povede také Černovickou či Opuštěnou a Heršpickou. Tranzit bude dále veden po dálnici D1, pouze automobily, kterým tam kvůli konstrukčním možnostem není dovolena jízda, pojedou ulicí Sokolova,“ upřesnila Zuzana Šrámková z tiskového střediska brněnského magistrátu.
Na Dornychu dělníci vybudují novou kanalizaci i vodovod. Při stavbě projektanti počítají s masivním čerpáním spodní vody. „Budeme tady pracovat přes rok na kompletní rekonstrukci všech inženýrských sítí a stavbě nové silnice, která bude mít dva pruhy v každém směru. Počítáme s rozdělením staveniště na čtyři úseky, v každém z nich bude samostatná skupina dělníků s technikou,“ popsal stavbyvedoucí Jan Štipčák z firmy IMOS Brno.
Uzavírek bude po Brně víc
Po dokončení přestavby Dornychu se dělníci přesunou do trojúhelníku kolem multifunkčního domu Dorn, tedy do uzlu křižovatek Zvonařka, Dornych a Plotní, kde bude stavba pokračovat. V té chvíli bude už Dornych průjezdný.
Třetí fází projektu, jenž má být hotový za dva a půl roku, je přemístění tramvajových kolejí do Plotní. Tam se přesune i tramvajová zastávka Zvonařka a vznikne další s názvem Železniční.
„Nové i stávající zastávky Úzká a Konopná budou bezbariérové. Na povrch trati použijeme asfalto-beton, aby tudy mohly jezdit i noční spoje,“ upřesnil generální ředitel dopravního podniku Miloš Havránek. Po obou stranách ulice vyrostou protihlukové stěny s průchody pro lidi. U Svatopetrské má pak vzniknout zatravněná zelená kolej, podobně jako je tomu u Nových sadů.
Úprava Dornychu není jedinou letošní dopravní uzavírkou v Brně. Odstartuje i očekávaná první etapa výstavby části Velkého městského okruhu v Žabovřeské ulici.
Rekonstruovat se bude také Údolní ulice od křižovatky Úvoz po odbočku k plaveckému stadionu, začít by se mohlo v dubnu nebo květnu. „Navíc po dokončení prací ve Valchařské ulici se na podzim začne opravovat Zábrdovický most včetně tramvajové tratě a výměny horkovodu,“ doplnil Mrázek.