Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Muzikály v Česku trpí tím, že jsou dobrým obchodním artiklem, říká Moša

  9:07
Vyprodáno prakticky po celou sezonu hlásí pravidelně Městské divadlo v Brně. „Děláme originální divadlo. Osmdesát procent naší produkce nezhlédnete na jiném evropském jevišti,“ říká ředitel Stanislav Moša, který divadelní dům vede už čtvrt století.

Stanislav Moša je ředitelem Městského divadla Brno už 25 let. | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Promění se v letošní sezoně herecký soubor?
Jako v každé sezoně angažujeme mladé absolventy uměleckých škol. Letos přicházejí dva absolventi muzikálového ateliéru Janáčkovy akademie múzických umění – Alžbeta Trembecká a Patrik Földeši. Jsem rád, že nám JAMU dlouhodobě připravuje své absolventy na skvělé úrovni, o čemž se diváci mohou přesvědčit, když na jevišti vidí třeba Alenu Antalovou, Dušana Vitázka či Hanku Holišovou. Téměř všichni umělci u nás jsou absolventi brněnské JAMU. A všichni jsou tady zaměstnaní na jeden, maximálně dva roky, takže k obměně dochází poměrně často. Další novinkou je, že se v průběhu minulé sezony novým dramaturgem stal Miroslav Ondra. Společně chystáme spoustu nových představení, která se v České republice ještě vůbec nehrála.

Na jaké nejlepší „kusy“ byste diváky pozval?
Především máme letos jednu změnu. Místo původně plánovaného muzikálu Grand Hotel jsme získali práva na muzikál Poslední loď, o nějž jsme usilovali tři roky. Napsal ho Sting, který také do Brna přijede na únorovou premiéru. Za sebou máme už první letošní premiéru Osmyček, tedy politicko-satirického kabaretu napsaného přímo pro naše divadlo. Chystáme českou premiéru muzikálu Big, který diváci mohou znát z filmu s Tomem Hanksem, dále Klapzubovu jedenáctku či muzikál Rent – jeden z mála muzikálů, jehož scénář získal Pulitzerovu cenu. Máme před sebou krásné tituly. Myslím, že je na co se těšit.

Na co se do Městského divadla chodí nejčastěji?
Na konci loňského roku jsme se rozloučili s muzikálem Mary Poppins. O něm jsem si říkal, že budu spokojený, když udělá 50 repríz. Nakonec se hrál 250krát! Ale nejsou to jenom muzikály a komedie, které do našeho divadla lákají diváky a mají hodně repríz. Obrovskému zájmu se už řadu let těší Mawerův Skleněný pokoj. Velmi oblíbenou se stala úžasná inscenace Žítkovské bohyně.

Stanislav Moša

  • Je mu 62 let.
  • Režisér, textař, libretista a předseda Asociace profesionálních divadel České republiky.
  • Vystudoval hudebně-dramatický obor Státní konzervatoře v Ostravě a činoherní režii na JAMU v Brně.
  • Po studiích nastoupil do tehdejšího Divadla bratří Mrštíků (dnešní Městské divadlo), kde se v roce 1990 stal uměleckým šéfem. O tři roky později se ujal vedení divadla a jako ředitel působí dodnes.
  • Deset let přednášel na JAMU
  • Na svém režijním kontě má kolem 170 inscenací v českých i zahraničních divadlech.
  • Na překladech scénářů spolupracuje se svou dcerou Zuzanou Čtveráčkovou, která vytvořila třeba nový překlad Lakomce a přeložila muzikál Spamalot.

Pod vaší režisérskou taktovkou uvede divadlo v této sezoně tři premiéry. Kromě zmíněné Poslední lodi to bude ještě rocková opera Rent a muzikál Ráj. Jaký jste režisér?
Jsem hodně věrný předlohám, které realizuji. Nemám zapotřebí režírovat něco, co se mi nezamlouvá. Užívám si svobody, že na jeviště přináším jen ty hry, které se mě hluboce dotknou, a skrze ně chci vést dialog s obecenstvem. Vybírám si autory, kteří se na svět dívají mým pohledem, takže mi pak nedělá problém se s nimi ztotožnit.

Jak prožíváte své premiéry?
Už od studijních let na JAMU si své práce užívám v hledišti jako divák. Na své premiéry chodím rád a je to pro mě završení celého procesu – od výběru titulu, příprav, které někdy trvají přes dva roky, po proces zkoušení. Premiéra je pro mě slavnost, jako by se jednalo o křtiny dítěte. Hodně si to užívám.

Když se podíváme na seznam letošních premiér, na první pohled převládají spíše komedie, z vážnějších děl uvedete Annu Kareninu. Zvažovali jste, že zařadíte víc „vážnějších“ kusů?
Máme za sebou sezonu, kdy jsme uvedli Čarodějky ze Salemu a nedávno Žítkovské bohyně, takže program musíme vyvažovat. Ale i v Osmyčkách, byť se v první půlce lidé smějí, vede druhá polovina až k tragickým poznáním. Stejně tak Ráj, který píši se Zdeňkem Mertou, bude mít ke komedii daleko, je to poměrně vážná věc, byť ve formě hudebního divadla.

Jak byste doplnil větu: „Děláme divadlo, které...“
Především děláme divadlo dostupné. Divadlo, které je otevřené a svobodné. Snažím se u nás koncentrovat autory, kteří nemají ambice zapsat se do dějin divadla, ale hovoří svobodně sami za sebe. Děláme originální divadlo – osmdesát procent naší produkce nelze zhlédnout na jiném jevišti v Evropě. Vytváříme prostor pro současné autory, každý rok uvádíme aspoň tři pro nás napsané hry.

Jako jediná brněnská scéna pravidelně uvádíte muzikály. Jaký je o ně zájem od doby, kdy jste v říjnu 2004 otevřeli hudební scénu jakožto druhou scénu Městského divadla?
Obrovský zájem o muzikál byl u nás ještě před otevřením hudební scény, když jsme v roce 1991 uvedli Sny svatojánských nocí. S muzikálem Bastard došlo k dramatickému nárůstu obecenstva. Když jsme pak uvedli West Side Story, bylo evidentní, že potřebujeme větší divadelní dům určený pro tento žánr. Zájem souvisel s revolucí, protože za bývalého režimu bylo velké hudební divadlo de facto zakázané. Bylo logické, že po revoluci sem vtrhnou velké muzikálové kusy. Obzvlášť v Česku ale muzikál bohužel trpí tím, že je také vynikajícím obchodním artiklem, čehož někteří využívají a kazí mu jméno. Jsou ochotni vytvořit muzikál z jakékoliv jen trochu populární předlohy, aby dokázali naplnit kasu. Na muzikálu je tak dlouhodobě přilepená visačka „komerční zboží“, což rozhodně neplatí pro všechny inscenace tohoto žánru.

Jak je na tom divadlo v posledních letech s návštěvností?
Po celou sezonu máme vyprodáno. Spíše máme problém, kam posadit ty, na které se nedostanou lístky. Na začátku sezony se musí divadlo trochu nadechnout, ale od konce září už se k nám lístky těžce shánějí. Souvisí to i s návratem vysokoškolských studentů do Brna na začátku semestru. Letos uvedeme méně premiér, protože zájem o naše divadlo je tak velký, že úspěšné inscenace nejsme schopni opakovat v tolika termínech, jak si diváci přejí. Na hudební scéně proto letos v premiéře uvedeme o jeden velký muzikál méně a budou tedy jenom tři.

Sehnat dost peněz na celé divadlo není lehký úkol. S jakým hospodaříte rozpočtem?
Naším zásadním přispěvatelem je náš zřizovatel, město Brno, od něhož ročně dostáváme lehce přes 200 milionů. Přibližně tři miliony získáváme od kraje a přes pět milionů od státu. Samozřejmě máme i sponzory z privátní sféry. Naše divadlo má široko daleko nejvyšší soběstačnost. Asi třetinu nákladů, tedy přes sto milionů korun ročně, si vyděláme sami.

Tento týden jste se jako předseda Asociace profesionálních divadel sešel s ministrem kultury, který přijel do Brna. Mimo jiné jste řešili financování divadel. Co je v tomto směru největším problémem?
Je to především špatná legislativa. V roce 1990 přešly zřizovatelské funkce z okresů a krajů na obce. Tenkrát jsme si mysleli, že je to jen přechodné opatření a zákony se postupně upraví podle toho, jak funguje financování kultury na západ od našich hranic. To se nestalo. Dnes jsou obce – a obzvlášť město Brno – vystaveny tomu, že musí ze svých rozpočtů financovat velké kulturní instituce bez významné pomoci státu a kraje. Když si vezmeme, že 44 procent našich návštěvníků není z Brna a přijíždějí do divadla i z jiných krajů, je takové financování nespravedlivé.

Jednoduše řečeno: největší finanční podíl má město, ale podle vás by se měl více podílet stát i kraj?
Ano. Mohlo by to být i tak, že například v Brně by stát financoval Národní divadlo a filharmonii, my bychom zůstali pod městem a o ostatní instituce by se podělil kraj s městem. S kolegy jsem spolupracoval na zákonu o veřejných kulturních institucích, který by vyřešil právě toto nesystémové prostředí. Podívejme se třeba do Drážďan, kde město financuje činohru, zatímco operu platí Sasko. Dá se to rozdělit různě, ale není únosné, aby vše zůstalo jen na bedrech města. V tomto je Brno hrdina mezi ostatními městy, protože náklady ve vztahu k počtu institucí jsou tady rekordní.

  • Nejčtenější

Nedávno odvolaný exekutor je po smrti, podle soudu zneužíval peníze dlužníků

22. dubna 2024  15:56

Před necelými dvěma týdny Nejvyšší správní soud odvolal z funkce brněnského exekutora kvůli...

Zastřelil se nad propastí. V Macoše ukončil svůj život vězeňský dozorce

22. dubna 2024  20:47

Jihomoravská propast Macocha má další oběť. Na začátku víkendu do ní spadl muž středního věku. S...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Plánovaný podzemní tunel na D43 v Brně má být zkrácený, starostové protestují

19. dubna 2024  6:05

Chystaná podzemní trasa dlouho slibované silnice je v dokumentech zkrácená i přes původní sliby....

Novým majitelem Zbrojovky Brno se stal hokejový boss Libor Zábranský

25. dubna 2024  11:25,  aktualizováno  13:52

Majitelem fotbalové Zbrojovky Brno se stal Libor Zábranský, šéf hokejové Komety. V tiskovém...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Žena, která skočila s dětmi do Macochy, nechala dopis. Policie případ odložila

24. dubna 2024  10:22,  aktualizováno  10:55

Sebevražedný skok ženy se dvěma malými dětmi do propasti Macocha v Moravském krasu loni v létě...

Zkusil unést hocha ze školky, vydával se za jeho matku. Mladík dostal rok vězení

26. dubna 2024  18:16

Nejprve telefonicky a poté i osobně se čtyřiadvacetiletý muž snažil vynutit si vydání chlapce z...

Po havárii na koloběžce skončil v řece, bezvládného muže museli oživovat

26. dubna 2024  17:24

Bezvládného muže vytahovali krátce po čtvrteční půlnoci policisté z řeky Svitavy v brněnských...

Za hudbu musíme bojovat, lidé si chtějí zážitek prožít pospolu, říká šéfdirigent

26. dubna 2024

Premium Začínal jako klavírista ve školním souboru, postupně vedl orchestry po celém světě a před šesti...

Vrátili se problémoví Romové, zmínila starostka. Komunita chce její rezignaci

26. dubna 2024  16:13

Vlnu nevole a odsouzení rozpoutala svými výroky na adresu Romů poslankyně a starostka brněnských...

Svatý grál na suchou kůží na nohou. Přečtěte si, co vám pomůže!
Svatý grál na suchou kůží na nohou. Přečtěte si, co vám pomůže!

30 uživatelů eMimina mělo možnost otestovat krém na nohy od Manufaktury z kolekce Louka. Pomohl vám na suchou a hrubou pokožku chodidel? Přečtěte...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...