Příznivce SPD za volantem jednoho z benešovských autobusů vyfotil minulý týden cestující Roman, který si nepřál uvést své příjmení. Fotografii následně vyvěsil na Facebook. Zarazilo ho, že se s politickým materiálem setkal v prostředku hromadné dopravy.
„Různé ideologie a politické názory řidiče autobusu by se zde na očích cestujících zobrazovat neměly,“ myslí si.
Odborník na politický marketing Karel Komínek upozornil, že obsah reklamy záleží na vlastnících vozů. V minulosti se tak například na žlutých autobusech RegioJet majitele Radima Jančury objevila reklama, na které byl vyobrazen tehdejší ministr vnitra Milan Chovanec (ČSSD). V benešovském případě ale vlastník, tedy ICOM Transport, o politické propagaci v autobuse nevěděl.
„Řidič nesmí v autobuse umisťovat takové materiály. Samolepka byla okamžitě odstraněna,“ řekla iDNES.cz manažerka ICOM Transport Marcela Průchová.
Na dotazy iDNES.cz, zda řidiče čeká pokuta nebo jak dopravce hodlá předcházet podobným situacím, však Průchová odmítla odpovědět.
Jde o soukromého dopravce, problém by podle Komínka byl, kdyby se reklama objevila v autobusech státního dopravce. „Pokud vozidlo vlastní stát, určitě by neměla být dovolena bezplatná propagace jedné strany na úkor ostatních,“ poznamenal Komínek.
Jinak však politickou reklamu nesvazuje mnoho pravidel. Vyskytovat se nesmí například v bezprostředním okolí volebních místností. „Jsou známy případy škol s volebními místnostmi, ve kterých nařídili předsedové volební komise demontáž politických billboardů umístěných přímo na budově,“ dodal Komínek.
Vadí vám volební materiály v prostředcích hromadné dopravy?
Reklama s tváří Milana Chovance na autobusech společnosti RegioJet (2016):